Elisa Oma IT tukee AQVA Finlandin kasvua

Yhä puhtaammalla juomavedellä kasvuun tähtäävä AQVA Finland yhtenäisti IT:nsä Elisa Oma IT -palvelun avulla.

Suomalainen vesi on hyvin puhdasta, mutta AQVA Finland haluaa juomaveden olevan vieläkin parempaa. Erilaisia juomaveden suodatusjärjestelmiä myyvän ja valmistavan yrityksen toimitusjohtaja Juha Aalto näkee, että tarve vedenpuhdistusjärjestelmille vain kasvaa.

”Suomalainen vesi on hyvää, mutta etenkin isoissa kaupungeissa vesijohdot ovat vanhoja, mikä heikentää juomaveden laatua jo nyt selvästi. Siksi vedensuodattimille on täälläkin jatkuvasti yhä enemmän kysyntää”, Aalto sanoo.

Monessa muussa maassa juomaveden tilanne on paljon huonompi. Tulevaisuudessa AQVA:n suunnitelmiin kuuluukin kasvu. Se merkitsee myynnin volyymien kasvattamista mutta myös uusia tuotteita.

”Olemme rakentamassa IoT-pohjaisia ratkaisuja, joiden avulla suodattimien toiminnasta ja huoltotarpeesta saadaan helposti reaaliaikaista tietoa.”

Kehitysyhteyshenkilö laittoi laitteiston ruotuun

Kasvua haettaessa AQVA Finlandilla huomattiin, että yrityksen IT-infra pysyi koossa mutta nitisi liitoksistaan. Kuten monessa pk-yrityksessä käy, oli IT koottu kasaan useista yksittäisistä laitteista ja palveluista vuosien varrella. ”On katsottava peiliin. Emme olleet osanneet miettiä riittävän tarkasti teknisiä tarpeitamme.”

Sopiva ratkaisu AQVA Finlandille löytyi Elisa Oma IT -palvelusta, joka on luotu pk-yritysten tarpeisiin. Pienimmillään Elisa Oma IT merkitsee kattavaa puhelin- ja etätukea, laajimmillaan kokonaisvaltaista IT-palvelujen kumppanuutta.

”Tärkeä ajatus Elisa Oma IT:n hankinnassa meillä oli kaikkien laitteidemme saaminen yhden adminin alle, sekä laitteiden yhtenäinen nimeäminen, jolloin esimerkiksi päivitystarpeen seuraaminen helpottuisi.”

Tätä varten Elisalta palkattiin yritykseen kehitysyhteyshenkilö osana Elisa Oma IT -pakettia. Hänen johdollaan laitteiden tarvitsemat toimisto-ohjelmistot esiasennettiin ja yhtenäistettiin M365 Premium -lisensseiksi. Käyttöön otettiin myös Microsoftin Azure-pilvipalvelu, joka muodostaa pohjan yrityksen esineiden internetiin (IoT) pohjautuville palveluille.

Aalto näkee suurena etuna sen, että Elisa Oma IT -palvelun kautta kehitysyhteyshenkilön työtä on voitu hankkia tuntihinnalla tarpeen mukaan.

”Joustavuus on tärkeää. Kun alkuprojekti on valmis, voimme pistää projektinhallintapalvelun tauolle ja ostaa sitä taas lisää, kun sitä seuraavan kerran tarvitsemme.”

 

Ring ja selkeä hinnoittelu olivat Elisan etu

Elisa Oma IT:n luokse AQVA Finland löysi ikään kuin keittiön oven kautta. Yrityksellä oli jo ennestään käytössään Elisan Ring-mobiilivaihdepalvelu, jonka kautta Juha Aalto oli saanut Elisasta pätevän kuvan.

”Muiden puhelinvaihteiden kanssa meillä oli ollut aikaisemmin jonkin verran ongelmia, mutta Elisa Ring sopi tarpeisiimme ja on toiminutkin hyvin.”

Yrittäjänä Aalto suosii usein pieniä tai pk-yrityksiä. IT-kumppania etsiessään Aalto halusi kuitenkin yrityksen olevan riittävän suuri. Koko tuo laajaa osaamista, ja myös palvelukokonaisuudet ovat usein selkeästi mietittyjä, hän näkee.

”Monella pienemmällä yrityksellä hinnoittelu ei ollut yhtä selkeää kuin Elisalla. Selkeän hinnan sijaan mukaan oli usein leivottu yhtä jos toista, ja palveluiden kokonaishintaa oli vaikea hahmottaa.”

Kuitenkin juuri talous kiinnostaa kasvuyritystä. Samaan aikaan Elisa Oma IT:n hankinnan kanssa AQVA Finlandilla on siirrytty uuteen myyntibudjettiin. Aallon mielestä kasvuyrityksessä on lähes välttämätöntä, että kaikki IT-kulut on niputettu yhdelle laskulle.

”Kaikki kulut, jotka eivät liity ydinliiketoimintaan, pitää olla selkeitä, ettei niitä tarvitse tuijottaa pitkin vuotta. On helppoa, kun näemme nyt kaikki IT-kulumme selkeästi.”

Etäpalvelu pitää kustannukset kurissa

Kun IT-infra oli saatu kehitysyhteyshenkilön avulla virtaviivaistettua,  Elisa Oma IT:n suurin hyöty arjessa  on ollut vapaus. Nyt voidaan luottaa siihen, että ongelman ilmaantuessa se saadaan myös ratkaistua.

Sopivaa IT-kumppania hankkiessaan Aalto törmäsi toistuvasti siihen, että palvelunumeroon vastattaisiin vain kello 8.00 ja 16.00 välillä. Se ei kasvavalle yritykselle riitä, hän sanoo. ”IT-ongelmat eivät katso kelloa. Kun työntekijöillämme on ongelma, se on saatava kuntoon heti. Nyt saamme avun, kun sitä tarvitsemme.”

Sekä alkuvaiheen hankinta- ja asennustyöt että käyttövaiheen tukipalvelut ovat toimineet vaivattomasti. Erityisesti koronaviruksen aikana on ollut tärkeää, että kaikki asennus- ja tukitoimet on voitu toteuttaa Elisalta etänä.

”Näin sen pitää ollakin, sillä bitithän tässä liikkuvat. Toimivat etäpalvelut ovat myös kustannuksia hillitsevä tekijä, eikä siitä asiakkaana saa juurikaan lisäarvoa, että joku kävisi täällä haalarit jalassa pyörimässä. Homma toimi hyvin.”