Lasit myydään nopealla ja luotettavalla palvelulla

Lukuaika 2 min

Itä-Helsingin Lasi paransi yrityksen tietoturvaa siirtymällä M365 Business Premium -lisensseihin. Parantanut tietoturva luo varmuutta arkeen ja asiakastyöhön.

Kun jossakin räsähtää ja ikkunalasi ropisee rikkoutuneena lattialle, usein puhelin soi Roihupellossa sijaitsevassa Itä-Helsingin Lasissa. Vaikka digitaaliset palvelut etenevät vauhdilla, nopeaa korjaamista vaativissa tilanteissa puhelin on edelleen yhteydenpitovälineiden kuningas, Itä-Helsingin Lasin toimitusjohtaja Tapio Torro sanoo.

”Useimmiten korjaustyön soittaa taloyhtiön huoltomies. Puhelimessa asia hoituu selkeästi ja nopeasti. Siksi haluamme, että meidän puhelinpalvelussamme on aina sen verran väkeä, ettei soittaja joudu odottamaan”, Torro kertoo.

Itä-Helsingin Lasin palvelut ovat monipuolisia. Korjaustöiden lisäksi yritys myy ja asentaa mittatilauksena tehtyjä korjaus-, sisustus- ja erikoislaseja. Myynnin ja asiakaspalvelun tukena on Elisan kautta kuukausimaksulla hankittu Microsoft 365 -ohjelmisto ja Elisa Oma IT -palvelu.

”Tärkein peruste niiden käyttöön on tietoturva. Toimialasta riippumatta nykyisin jokaisen yrityksen on pidettävä huoli tietoturvansa tasosta”, taloushallinnosta vastaava Salme Tötterman sanoo.

Elisa Oma IT antaa voimaa keskittyä ydintoimintaan

Itä-Helsingin Lasissa suhtautuminen ydinliiketoimintaan ja sitä tukevaan IT-järjestelmään kulkevat samaa rataa. Yritys myy palveluita ja uusimpia äly- ja sähkölaseja, mutta pohjalla on pitkän linjan keskittyminen lasien korjaukseen.

”Se on tärkeää työtä, jota tarvitaan talouden suhdanteista huolimatta aina. Pienistä satasen keikoista kertyy ajan oloon iso tulo”, Torro sanoo.

Toimiston IT-hankinnoissa on haluttu välttää hötkyilyä. Esimerkiksi tietokoneet ja puhelinvaihteet on hankittu katsomalla ensin tarpeet ja hankkimalla vasta sitten. Toimisto toimii, kun perusasiat ovat kunnossa, Torro ja Tötterman näkevät.

Apuna IT:n ylläpidossa Itä-Helsingin Lasilla on Elisa Oma IT -palvelu. Se on pk-yrityksille räätälöity kuukausiveloitteinen palvelu, jonka sisällön laajuus räätälöidään yrityksen tarpeen mukaan.

”Sen kautta esimerkiksi tietokoneohjelmistojen asennukset ovat hoituneet kätevästi etänä”, Tötterman sanoo.

Yhtenäiset lisenssit parantavat tietoturvaa

Elisa Oma IT on osoittautunut hyväksi kaveriksi lasiliikkeelle. ”Jos soitamme ongelmasta, yleensä asia ratkeaa puhelimeen vastaavan ihmisen kanssa, ja jos ei, viimeistään seuraava asiantuntija on sen ratkaissut. Osaamisen laajuus on ison talon etu.”

Talvella Elisa Oma IT:n kautta päivitettiin yrityksen Microsoft 365 -lisenssit. Päivitystä varten oleelliset asiat käytiin läpi Teamsin kautta järjestetyssä palaverissa.

”Meillä oli käytössä erilaisia lisenssiversiota. Tulimme yritysmyyjän kanssa siihen tulokseen, että on parasta päivittää M365-lisenssit Business Premiumeiksi”, Tötterman kertoo.

M365 Business Premium -paketit sisältävät kaikki tyypillisimmät toimisto-ohjelmat, mutta niissä on perustason paketteja kehittyneemmät tietoturvatoiminnot. Ohjelmistopakettien yhdenmukaistamisen ohessa juuri tietoturva oli kysymys, joka Itä-Helsingin Lasissa haluttiin ottaa tosissaan.

”Myynti- ja toiminnanohjausjärjestelmämme toimivat pilvestä käsin, ja siksi myös muiden työtä tukevien järjestelmien on syytä olla turvallisia”, Tötterman sanoo.

Tietoturvasta tulossa tärkeä yrityksen kilpailuetu

M365 Premium ja Elisan asiantuntija-apu luovat yrityksen toiminnalle helpon ja vakaan pohjan, Tötterman näkee.

”Olemme käyneet tietoturva-asioita läpi Elisan kanssa. Se on pk-yritykselle tärkeää, sillä Elisalla on näistä asioista sellaista tietoa, jota meillä ei ole.”

M365 Business Premiumin käyttäjät voivat muun muassa lähettää sähköpostit salattuina hyödyntäen Defender for Office 365:sta ja AIPia (Azure Information Protection), kun sisältö sitä vaatii. Perustason identiteetin hallinnalla voidaan hallita keskitetysti pääsyoikeuksia yrityksen järjestelmiin ja Bitlockerin avulla puolestaan salata kovalevyn sisältöjä.

Toimisto-ohjelmistojen turvallisuus mahdollistaa sujuvan työn. Samalla tietoturva on osa nykyaikaisen yrityksen palvelua, Torro näkee.

”Esimerkiksi kilpailutuksissa kysytään jo paljon sitä, miten yritys hoitaa ympäristövastuunsa ja minkälaisella polttoaineella sen autot kulkevat. Voi hyvinkin olla, että asiakkaat alkavat seuraavaksi kysyä sitä, miten yritys huolehtii tietoturvastaan”, Torro pohtii.