Luotettava IT tukee hammaslääkärin työtä

Lukuaika 2 min

Koko maassa toimiva Hammas Hohde -ketju löysi Elisa Oma IT -palvelusta ratkaisun, jossa yhdistyvät koeteltu tietoturva ja kasvun vaatima joustavuus

Syksyllä 2019 Hammas Hohde -ketjussa päätettiin käydä IT-ongelmien kimppuun, ennen kuin ne olivat vielä syntyneet. Ketju oli alkanut kasvaa, ja IT-päällikkö Hannu Martikainen huomasi, että ilman muutoksia IT-järjestelmä ei pysyisi kasvussa mukana.

”Toimimme jo silloin usealla paikkakunnalla. Ongelmana oli se, että jokainen toimipiste oli paikallisten verkkojen ja palomuurien varassa, jolloin esimerkiksi verkkohyökkäyksiä olisi ollut vaikea havaita ja selvittää”, Martikainen kertoo.

Siksi Hohteessa alettiin etsiä IT-kumppania, joka huolehtisi yritysverkoista ja niissä kulkevista tiedoista tietoturvallisesti ja keskitetysti. Sopivin ratkaisu löytyi pienille- ja keskisuurille yrityksille suunnatusta Elisa Oma IT -palvelusta.

”Koronavirus kuitenkin pisti lähes koko hammashoidon ja myös uudistuksemme hetkeksi säppiin, minkä vuoksi pääsimme kunnolla vauhtiin vasta loppukesästä.”

Hammas Hohde elää vahvaa kasvua

Hammas Hohde on kokonaan suomalaisomisteinen ketju, jonka suu- ja leukakirurgi Ville Pesonen perusti vuonna 2014 Kuopiossa. Nykyisin ketju työllistää noin 200 henkeä. Heistä 120 on hammaslääkäreitä, -hoitajia ja suuhygienistejä. Loput työskentelevät laboratoriopalveluita tarjoavan Loisto Laboratorion riveissä.

Hohde elää vahvaa kasvua. Vuoden 2021 alussa ketju laajenee yrityskauppojen myötä Ylöjärvelle, Vaasaan ja avaa toisen toimipisteen Jyväskylään. Liikevaihtoa Hohde teki päättyneenä vuonna noin 20 miljoonaa euroa. ”Pohjoisin toimipisteemme on Ivalossa, eteläisin Helsingissä.”

Iso kumppani löytää avun vaivaan kuin vaivaan

Kasvava ketju tarvitsee luotettavan ja skaalautuvan IT-palvelun. Hohteella Elisa Oma IT sisältää M365-sovellukset sekä Elisan kotimaisessa pilvessä sijaitsevan virtuaalisen Elisa kapasiteettipalvelun. Niiden lisäksi yritys on hankkinut Elisalta yritysverkon kaikkiin toimipisteisiinsä.

”Selvitimme myös muita vaihtoehtoja. Huomasimme, että meillä on jo Elisan puhelin- ja nettiliittymät, joten päätimme kysyä palvelua heiltäkin”, Martikainen kertoo.

Soitto kannatti. Elisalta löytyi yhdessä paketissa kaikki Hohteen tarvitsema. Myös palvelun hinta oli kohdillaan.

”Elisa on meille sopivan kokoinen kumppani, jolloin ammattilaisen apu löytyy varmasti jokaiseen ongelmaamme. Yhtiöllä on myös pitkä historia, ja se on pystyssä yhtä kauan kuin mekin. Vakaus ja tietoturva ovat kasvun vuoksi meille tärkeää.”

Uutiset pistivät vauhtia rattaisiin

Syksyllä Martikaisen sydän hypähti hetkeksi kurkkuun. Psykoterapiaa tarjoavan Vastaamon potilastiedot oli hakkeroitu.

”Päätin, että myös omiin IT-suunnitelmiimme on laitettava vauhtia ja isompi vaihde päälle.”

Myös Hohteessa käsitellään suurta määrää potilastietoa. Nyt kaikki tieto sijaitsee keskitetysti Elisan kapasiteettipalvelussa. Elisalla on viranomaisyhteistyön vaatima VAHTI3-tason turvallisuusluokitus.

”Nyt voimme nukkua yömme rauhassa. Se on varmasti tämän uudistuksemme tärkein osa”, Martikainen kertoo.

Hohteessa nähdään hyödyllisenä myös Elisa Oma IT -palvelun tuoma jousto. Toimipaikkakohtaisen kirjautumisen sijaan nyt jokaisella työntekijällä on omat henkilökohtaiset tunnuksensa, joita lisätään ja poistetaan työntekijöiden vaihtuessa.

”Yksityiskohtainen kirjautuminen lisää tietoturvaa ja jäljitettävyyttä mahdollisessa ongelmatilanteessa.”

Elisa Oma IT mahdollistaa palvelun koko maassa

Kasvusuunnitelmiensa mukaan Hohde toimii tulevaisuudessa nykyistäkin useammalla paikkakunnalla. Hammashoidon kannalta suurin etu on, että Elisa eSalin avulla potilastiedot ja hammaskuvat sijaitsevat yhdessä paikassa.

”Moni hammaslääkärimme asuu Kuopiossa, käy leikkaamassa muissa kaupungeissa, ja myös potilaamme käyttävät palveluja useammalla paikkakunnalla. Näin tiedot ja kuvat ovat helposti lääkärin luettavissa missä vain.”

Martikainen on ollut Elisa Oma IT -palveluun hyvin tyytyväinen. Hän suosittelee kaikille terveysalan yrityksille oman IT-infran läpikäyntiä ja sopivan kumppanin hankintaa riittävän aikaisessa vaiheessa.

”Aina apua ei osata etsiä, tai ei tiedetä, mitä pitää tehdä. Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse osata itse, ja siksi tietoturvan kannalta tärkeät palvelut on hankittava heiltä, jotka sen osaavat”, Martikainen kertoo.