Luotettavat IT-palvelut ovat hyvinvointialan yrityksen tukijalka

Lukuaika 2 min

Hyvinvointialan yritys Merikratos otti käyttöön Elisa Oma IT -palvelun ja päivitti Microsoft 365-palvelunsa. Samalla myös toiminta tehostui ja kehitystyöhön vapautui aikaa.

Varsinaissuomalainen Merikratos tarjoaa erilaisia hyvinvointipalveluja perhekuntouksesta sijaishuoltoon ja avohuollon palveluista terapia- ja psykologipalveluihin. Yritys työllistää noin 100 sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaista. Varsinais-Suomen yksiköiden lisäksi toimipaikkoja on ympäri Suomen, muun muassa Mikkelissä ja Jyväskylässä.

“Meille on ollut arvovalinta, että olemme itsenäinen toimija emmekä kuulu mihinkään ketjuun. Asiakkaitamme ovat lapset ja nuoret perheineen sekä kunnat, järjestöt ja yritykset”, kertoo projektijohtaja Esko Sillanpää Merikratoksesta.

Luottamuksellisen tiedon käsittely vaatii hyvää tietoturvaa

Merikratoksen toiminta perustuu luottamukseen. Juuri luottamuksellisuus ja siihen liittyvä tietoturvavaatimus saivat Sillanpään miettimään, miten yrityksen intraa ja IT-palveluja kehitettäisiin vanhan palveluntarjoajan lopetettua.

“Meillä on lakisääteinen raportointivelvollisuus kunnan sosiaalitoimen sosiaalityöntekijälle. Tietosuojavaatimukset ovat hyvin tarkat. Raportointia tehdään paljon ja työmme tapahtuu tältä osin verkossa”, Sillanpää kertoo.

Etsiessään uutta palveluntuottajaa intralle, Sillanpää soitti Elisan yhteyshenkilölleen, joka on hoitanut Merikratoksen tietoliikenne- ja ohjelmistoasioita jo pitkään.

“Yhteyshenkilömme Elisalla on palvelualtis, tehokas ja osaava. Saimme asiat heti rullaamaan, vaikka itse intra tuleekin meille muualta. Tarvitsimme palvelintilaa edellisen palveluntuottajan lopetettua. Saimme siirrettyäkin pian intran Elisan tietoturvalliselle palvelimelle. Samalla päivitimme M365-palvelumme uudelle tasolle ja paransimme näin tietoturvaa”, Sillanpää luettelee.

Päivitetty Microsoft 365 toi uusia mahdollisuuksia

Sillanpää huomasi, että M365-palvelu on viimeisen viiden vuoden aikana kehittynyt huimasti. Päivitetyn version tarjoamilla sovelluksilla pystyisi tekemään jo paljon sellaista, mikä ei ennen ollut mahdollista.

“Uusissa sovelluksissa on potentiaalia vaikka mihin. Otimme käyttöön Sharepointin, jonne saimme muun muassa kaikille yksiköille näkyvän ilmoitustaulun. Siellä on myös varauskalenteri, josta voi varata autoja, tiloja ja kalustoamme”, Sillanpää kertoo.

Sillanpäällä on myös tavoite päästä kohti yhden luukun palvelua. Palveluun kirjauduttuaan työntekijät voisivat hoitaa samassa paikassa niin salattujen sähköpostien lähettämiset, raportoinnin, sisäisen viestinnän kuin vaikkapa varausasiat. Nyt asioita pitää hoitaa vielä kirjautumalla kahteen eri paikkaan.

“Elisan yhteyshenkilömme kuunteli ongelmani ja toiveeni, veti langat yhteen ja toi avuksemme kehitysyhteyshenkilön. Tapaamme hänen kanssaan nyt kahden viikon välein ja viemme yhden luukun tavoitettamme eteenpäin”, Sillanpää kertoo.

Oma IT vastaa ja ratkoo nopeasti arjen IT-ongelmat

Merikratoksella oli tarve myös hyvälle IT-tuelle. “Otimme käyttöön Elisan Oma IT -palvelun ja se on toiminut alusta asti lupausten mukaisesti. Yhteydenottopyyntöihin reagoidaan nopeasti ja asiat saadaan pian ratkaistua. Palvelu on ollut käytössä nyt muutaman kuukauden, ja asiat ovat menneet heti parempaan suuntaan”, Sillanpää iloitsee.

Merikratokselle on ensiarvoisen tärkeää, että esimerkiksi palvelin pysyy pystyssä ja kaikki yhteydet ja koneet toimivat moitteettomasti.

“Arki on todella haavoittuvaista, jos tietotekniikka ei toimi. Siitä tulee kentältä heti palautetta. Jos vaikka palvelin kaatuisi, työmme kaksinkertaistuisi, koska asiat pitäisi kirjata kynällä ja viedä koneelle myöhemmin. Nyt meillä on tässäkin toimintavarmuus ja reagointinopeus parantunut Elisan palvelujen myötä”, Sillanpää kertoo.

Työntekijät ovat olleet tyytyväisiä ja Oma IT:n osaaminen ja palvelualttius ovat Sillanpään mukaan olleet erinomaista. Kaiken kaikkiaan Elisan kanssa toteutetut uudistukset ovat mahdollistaneet entistä tehokkaamman työnteon ja vähentäneet turhaa vaivaa.

“Paras palaute kentältä on, ettei palautetta tule”, Sillanpää tiivistää asian.