Tartu hyötysovelluksiin!

Digitalisaatio etenee ryskyen ja haastaa bisnesmallit, työtavat ja -välineet. Kuluttajistuminen, lisenssien sijaan palveluna tarjottavat edulliset sovellukset sekä mobiilisti tehtävän työn yleistyminen ovat valtava positiivinen muutosvoima. Siihen kannattaa tarttua!

Monissa yrityksissä tuskaillaan ja tasapainoillaan vanhojen ”A4-maailmaan” perustuvien työtapojen ja jo aikansa eläneiden sovellusten kanssa. Liiketoimintaprosesseja aikaisemmin oivasti tukeneet työkalut eivät enää palvele riittävän ketterästi, asiakkaat odottavat uusia palvelutapoja ja samalla yritetään runnoa myynnin kustannuksia alas. Digitaalisuutta  hyödyntävät kilpailijat kirivät usein ohi juuri myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun alueilla.

Aloita sovellusten uusiminen tästä:

Siirry digimarkkinoinnin aikaan
Toimivatko myynti ja markkinointi kömpelön CRM:n ja Excelin varassa? Myynnin ja markkinoinnin sovellukset tehostavat uusasiakashankintaa sekä olemassa olevien asiakkaiden hoivaamista ja aktivointia.

Cuutio: Varmista Google-löydettävyys
Postiviidakko: Tavoita asiakkaat meilimarkkinoinnilla
Zeendo: Luo kotisivut helposti

Pistä etätyövälineet kuntoon
Yksinkertaiset asiat voivat parantaa prosessejasi huomattavasti. Tien päällä työskentelevien tulee saada työnsä tehtyä tehokkaasti ilman turhia toimistokäyntejä tai soittoja. Usein kyse on pienistä ohjelmistoinvestoinneista, jotka maksavat nekin itsensä takaisin viikoissa.

Elisa Toimisto 365: Pidä Office-työkalut ja tärkeät dokumentit aina mukana

Rakenna monipuoliset asiakaspalvelukanavat
On kallista, tehotonta ja huonoa asiakaspalvelua olla asiakkaiden tavoitettavissa vain puhelimella. Uudet sovellukset tuovat digitaaliset kanavat tasavertaisina asiakaspalvelijoiden käyttöön. Pienen yrittäjän vahvuus digiaikana on isoja ketterämpi asiakaspalvelu.

Anymeeting: Pienen yrityksen nettikokous
TeamEngine Client Room: Sinun ja asiakkaittesi yhteinen työtila
Meetin.gs: Siirtää palaverisi pilveen

Korvaa ja kokeile
Sovellukset, joiden käyttö on jäänyt odotettua vähäisemmäksi ja joiden käyttöliittymä on kömpelö tai suorastaan vihamielinen, kannattaa laittaa korvauslistan kärkeen. Uudet sovellusten hankintamallit mahdollistavat kokeilun ennen lopullista ostopäätöstä.

Kilpailuta ja vertaile
Monet yrittäjät maksavat sovelluksistaan liian paljon. Hinnat on neuvoteltu tiukasti vuosia sitten, ja alan kustannustason lasku ei ole heijastunut laskuihin. Kilpailuttaminen ja vertailu sovelluskaupoissa – kuten Elisa Pilvi – on helppoa. Hinnat eivät enää ole salaisuuksia.

Pilvi-sovelluskauppa

Karsi turhat pois
Laajalti sovelluksia käyttävät yrittäjät ovat oma lukunsa. Melkein poikkeuksetta kaapin pohjalta löytyy luottokortilta laskutettavia aiemmin käytettyjä sovelluksia, joita ei enää entisessä mittakaavassa tarvita. Käy vuosittain läpi, mitä on ostettu, ja mieti, tarvitsetko todella kaikkia.

Kirjoittaja Riitta Raesmaa, Senior Advisor, yrittäjä, Raesmaa.com
Konsultti-yrittäjä, jonka intohimona ovat markkinointiviestintä & sosiaalinen media, SaaS-liiketoimintamallin salat sekä pilvipalvelut. Riitta kirjoittaa Elisa Appelsiinin blogissa muuttuneesta sovelluspelikentästä ja uudesta toimintadynamiikasta.