Nykyaikainen CIO on liiketoiminnan kumppani

 

Voit kuunnella jakson myös:
ELISA KIRJASSAAPPLE PODCASTISSASPOTIFYSSA

 

Digitalisaation myötä tietohallintojohtajan rooli yrityksissä on muuttunut. Mitä ominaisuuksia tarvitsee nykypäivän CIO? Mikä merkitys saumattomalla yhteistyöllä on asiakasarvon näkökulmasta? Aiheesta keskustelemassa juontajamme Kimmo Pentikäinen ja Elisan yritysasiakasliiketoimintajohtaja Anna-Mari Ylihurula.

Esittelyssä Anna-Mari Ylihurula – Asiakasoperaatioista vastaava toimihenkilö Elisan yritysasiakkaiden yksikössä

”Nimeni on Kimmo Pentikäinen. Tämä on Elisan podcast, jossa keskustelemme yrityksille ajankohtaisista aiheista 300:ssa sekunnissa. Tänään vieraanamme on Anna-Mari Ylihurula, joka vastaa Elisan yritysasiakas yksikössä asiakasoperaatioista”, juontajamme kertoo.

Tietohallintojohtajan rooli digitaalisten prosessien kehityksessä

”Ama, millä tavoin tietohallintojohtaja on muuttunut viime vuosina CIO:ksi, enemmän kuin pelkästään nimen muutos?”, aloittaa Pentikäinen.

Ylihurula kertoo, että tietohallintojohtajaa tarvintaan entistä enemmän digitalisaation mahdollisuuksien ulosmittaamisessa. ”Toisin sanoen, apuna bisnekselle siinä, miten organisaatio voi rakentaa täysin uusia digitaalisia palveluita, kehittää prosesseja teknologiaa hyödyntäen tai varmistaa, että asiakkaille näkyvät palvelut ovat entistä parempia.”

”Ja tämä vaatii, että CIO:n pelikumppanit ovat muuttuneet”, juontajamme Pentikäinen jatkaa. Hän toteaa, että sen sijaan, että CIO:lla olisi iso oma organisaatio, joka toimisi hyvinkin erillään liiketoiminnasta, pelataan yhteen ja yhdessä liiketoimintojen kautta, jotta IT tuo merkittävää hyötyä asiakkaalle.

”Kyllä, ja pelikumppanit ovat muuttuneet sillä tavalla, että liiketoiminta on keskeisin kumppani tietohallintojohtajalle”, Ylihurula sanoo. Hän muistuttaa, että huomioon tulee toki ottaa myös peruspalvelut, kun puhutaan IT connectivity työasema kapasiteetti palveluista tai verkkopalveluista.

”Tottakai tietohallintojohtaja keskustelee näiden kumppaneiden kanssa, mutta entistä enemmän siitä näkökulmasta, että hankkii aiemman palvelutuotannon sijaan palveluna sen kehittyvän arjen ja hakee kumppaneilta ideoita miten hän voi omassa organisaatiossaan olla tukena, kehittämässä sitä organisaation digitalisaatiota”, hän jatkaa aiheesta.

CIO ja liiketoiminnan kehittäminen

Pentikäinen kysyy, mitä kumppaneiden johtaminen vaatii CIO:lta.

Ylihurulan mukaan kumppanien johtaminen vaatii CIO:lta kehittyvän arjen
rakentamisen.

”Toisin sanoen, varmistaa kumppaneiden kanssa, että palvelut ovat selkeitä, palvelut ovat laadukkaita, palvelut ovat käytettäviä ja tietysti varmistaa yhtenäiset toimintamallit siihen, miten kumppaniverkostoa ohjataan, miten eri palveluntarjoajia, ja ehkä kumppaneita, ohjataan ja hallitaan”, hän selkeyttää.

Ylihurula kertoo, että tänä päivänä moderni tietohallintojohtaja puhuu service intergation and management -mallista, millä hän hankkii itselleen kehittyvän arjen kokonaisuutena.

Gembailu auttaa toimintojen ja prosessien ymmärtämisessä

”Olet usein puhunut semmosesta konseptista, kun gembailu, joka on hyvin keskeinen osa CIO:n nykyistä tapaa johtaa ja kehittää IT:tä. Mitä se gembailu oikein tarkoittaa?”, Pentikäinen kysyy.

”Minä itse mielessäni yksinkertaistan gembailuksi sitä, että tutkimusmaailma on käyttänyt pitkän aikaa mallia etnografinen tutkimus, mikä tarkoittaa havainnointitutkimusta. Gembailu on vastaavantyyppistä tekemistä, mikä tarkoittaa sitä, että havainnoimalla yritetään ymmärtää toimintoja, prosesseja ja ihan arkea omassa organisaatiossa ja omien asiakkaiden rajapinnassa ja sitä kautta varmistetaan, että syntyy ymmärrys siitä nykyisestä tekemisestä, toisaalta ehkä niistä kipukohdista ja mahdollisuuksista kehittää”, Ylihurula selostaa.

Teknologian kehittämiseen vaaditaan hyviä ominaisuuksia ja uusia ideoita

Pentikäinen toteaa, että vieraamme on todellisella näköalapaikallaa siten, että hän päivittäin keskustelee ja kehittää Suomen parhaiden CIO:iden kanssa heidän omaa operaatiotaan. ”Tätä kautta kiinnostavaa kuulla, että miten sinä arvioisit kaksi tärkeintä ominaisuutta, mitä tarvitaan nykyisin CIO:lta?”

Ylihurula tunnistaa tärkeimmiksi ominaisuuksiksi teknologian mahdollisuuksien ymmärtämisen, uusiutumis- ja yksinkertaistamiskyvyn. ”Tietysti sitä ei voi väheksyä et täytyy ymmärtää teknologian mahdollisuudet. Teknologian mahdollisuudet tänään ja teknologian mahdollisuudet tulevaisuudessa. Toinen erittäin tärkeä ominaisuus on uusiutumiskyky ja yksinkertaistamiskyky. Toisin sanoen kyky hyödyntää tätä teknologiaa kokeilukulttuurin keinoin siellä organisaation asiakkaiden, palveluiden ja prosessien arjessa.”

”Mikä oli semmoisen erinomaisuuden esimerkki siinä, miten IT ja digitalisaatio saumattomasti tuo merkittävää lisäarvoa asiakaskokemukseen?”, Pentikäinen jatkaa uudella kysymyksellä.

Ylihurula kertoo, että hänellä on henkilökohtainen kokemus itärannikolta. ”Olin siellä kaupassa shoppailemassa, Saks fifth avenuella, itseasiassa alun pitäen katselemassa et mitähän täältä kaupasta löytyy. No kaupastahan löytyi minulle farkut ja kun maksoin ostokseni, myyjä antoi minulle käyntikorttinsa, yliviivasi keltaisella yliviivaustussilla osoitteen siitä ja kertoi minulle; Seuraavan kerran kun haluat ostaa jotain tai kysyä jotain, tervetuloa Saksin verkkosivuille, minä olen palvelemassa sinua siellä verkkokaupassa. Siis sama henkilö, joka oli siellä lattialla palvelemassa minua fyysisessä kaupassa, olisi palvellut minua myös verkossa. Aito esimerkki siitä, että miten perinteinen kivijalkakauppa ja digitaaliset palvelut on kytketty toisiinsa arjen prosesseissa omni -kanavaisesti”.

Lopuksi

Lopussa juontajamme esittää kiitokset: ”Kiitoksia Anna-Mari Ylihurula. Kiitoksia kuulijoillemme. Tämä oli Elisan 300-podcast. Lue lisää elisa.fi/yrityksille.”