Oma IT pitää konsulttien tärkeimmät työvälineet iskussa

Lukuaika 2 min

Projektikonsulttiyhtiö Semat Oy:lle Elisan Oma IT -palvelu merkitsee huolettomuutta ja nopeaa apua.

Rautaisia ammattilaisia projektitiimien vahvistukseksi tarjoava Semat Oy on asiakkaidensa luottokumppani projektinhallinnassa. Sematin luottokumppani ICT-asioissa taas on Elisa. Yrityksen oma palvelin, IT-tuki, laitehankinnat ja ohjelmistolisenssit hoituvat nyt Elisan Oma IT -palvelun kautta.

Aiemmin 20-henkisen asiantuntijaorganisaation IT-asiat hoidettiin omin voimin, oman toimen ohella. Kun Sematin projektiliiketoiminnasta vastaava Pasi Niemi pistäytyi taannoin Hämeenlinnan Gigantissa ostamassa yritykselle uuden kännykän, päätyi hän Elisan palvelupisteelle yritysmyyjä Satu Lähtin juttusille.

Siitä lähtien Satu Lähti otti Sematin mobiili- ja datayhteydet sydämenasiakseen. Ongelmat ratkesivat ja kysymyksiin esimerkiksi laskutusasioista Lähti vastasi viipymättä.

”Me saimme niin hyvää palvelua, että päätin kysyä, hoitaisiko Elisa koko paketin”, Pasi Niemi kertoo.

Yrityksen tietotekniikasta ja tietoturvasta huolehtiminen varsinaisten töiden ohella ei ole helppoa. Päätöstä vauhditti myös se, että Sematin tietotekniikkavastaava vaihtoi uusiin tehtäviin.

”Pienen firman ei kannata tehdä kaikkea itse”, Niemi toteaa.

Elisan jämpti ja asiakaslähtöinen palvelu viehätti konsulttiyrityksen projektiliiketoimintajohtaja Pasi Niemeä. Se muistutti Sematin oma slogania ”No bullshit”.

”Me emme pelkästään mene kertomaan miten projektia johdetaan, vaan teemme sen myös itse”, Pasi Niemi selvittää.

Asiakkaina on ABB:n ja Metso Outotecin kaltaisia suuria teollisuusyrityksiä, joissa tarvitaan lisäkäsiä projektien läpivientiin. Pienemmät yritykset taas saavat Sematilta esimerkiksi apua toimivan projektikulttuurin jalkauttamiseksi omaan organisaatioon.

Aloituspalaveri yllätti iloisesti

Kun Elisan Oma IT -palvelun käyttöönotosta oli sovittu ja oli aloituspalaverin aika, yllättyi kokenut projektinjohtoammattilainen iloisesti. IT-jargon loisti tapaamisessa poissaolollaan.

”Elisan ihmisillä oli valmis agenda ja valmiit systeemit, jotka käytiin järjestelmällisesti läpi. Me saimme myös todella hyvää konsultaatiota ja kehitysvinkkejä tietoturva-asioissa”, Pasi Niemi kehuu.

Nyt Sematin käytössä on Oma IT -palvelu, josta työntekijät saavat IT-tukea ajasta tai paikasta riippumatta, puhelinsoitolla tai etäyhteydellä omalta työasemalta. Yrityksen työasemat ovat Elisan tuen ja hallinnan piirissä, jolloin työasemat saapuvat esiasennettuina ja kriittiset tietoturvapäivitykset hoidetaan automaattisesti.

Tämä sopii hyvin Sematille, jossa etätyö on ollut normi jo kauan ennen koronapandemiaa. Työntekijät ovat asiakkaiden luona, omilla toimistoilla Vantaalla ja Hämeenlinnassa heitä nähdään vain harvoin.

Elisalta on myös yrityksen palvelin ja Elisa Yritystietoturva sekä perusohjelmistot. Sematin Microsoft 365 -lisenssit päivitettiin Oma IT:n käyttöönoton yhteydessä Standard-mallista Premiumiin. Sen myötä käytössä on muun muassa Azure AD, joka parantaa tietoturvaa ja mahdollistaa Microsoftin verkkopalvelujen käytön kertakirjautumisella.

Laitehankinnat tehdään Elisan Puoti-verkkokaupasta.

”Meidän ihmisemme voivat katsoa sieltä mitä tarvitsevat, ja sitten vain tilataan laitteet.”

Nopeasti apua pulmatilanteisiin

Sematin Oma IT -palvelu on ollut käytössä kaksi kuukautta, ja monia yrityksen hallintorutiineja pyörittävä Pasi Niemi on tyytyväinen: ”Minulla on yksi huoli vähemmän.”

Tietokone on Sematin projektiammattilaisille se tärkein työkalu.

”Kuin vasara kirvesmiehelle”, Niemi naurahtaa.

Nyt työkalujen toimivuus ja turvallisuus ovat Elisan vastuulla, eikä henkilöstömme tarvitse vaivata päätään tietoturva- tai lisenssiasioilla.

”Tämä on paljon helpompaa ja varmemmalla pohjalla, kun meidän ei tarvitse näytellä IT-asiantuntijaa. Nyt voimme keskittyä siihen missä me olemme hyviä.”

Pasi Niemi muistuttaa vielä, miten tärkeää hyvä asiakaspalvelu Sematille on. Kun bisnes toimii tietotekniikan varassa, pitää ongelmatilanteiden ratketa nopeasti.

”Silloin on tärkeää, että saat hyvää palvelua, ja ratkaisu ongelmiin löytyy nopeasti. Se on meillä Elisan kanssa toteutunut. ”

Lue lisää Elisan palveluista:

Nopea ja osaava IT-tuki helpottaa yrityksesi arkea

Hanki Office 365 Elisalta

Suojaa yrityksesi laitteet F-Securen tietoturvalla

Tutustu myös:

Suojaa ja varmista kriittiset tiedostot M365-pilvipalvelussa

Oma IT auttaa Tarkkalan Kuljetusta kasvamaan vakaasti

Tampereen Markiisin IT laitettiin kerralla kuntoon ja kulut laskivat