Osaava IT-kumppani antaa vauhtia logistiikan digitalisaatiolle

Lukuaika 2 min

Peltialan johtaviin tukkuliikkeisiin kuuluva JanLa tähtää kasvuun logistiikan digitalisoinnin avulla. Kasvuyritys hankkii keskenään yhteensopivat laitteet ja asiantuntijoiden palvelut Elisa Oma IT -palvelusta.

Bitit liikkuvat liukkaammin kuin tieto paperilla. Niinpä peltialan tukkuliike JanLassa haluttiin digitalisoida koko varastotilojen toiminta, jotta varasto ja sitä kautta koko yritys toimisi jouhevammin. Hiljattain yrityksessä siirryttiin aiempaa älykkäämpään ja pidemmälle automatisoituun ERP-toiminnanohjausjärjestelmään.

Sen vuoksi varastotiloissa on entistä suurempi määrä laitteita, joiden on kyettävä kommunikoimaan sekä käyttäjien että toistensa kanssa. Ensimmäinen askel olikin suunnitella ja uudistaa tilojen sisäverkot. Koko IT-projekti oli 44 henkeä työllistävälle JanLalle suuri hanke.

”Meillä on ollut mukana konsultti asiantuntija Elisalta tukena suunnittelussa. Ilman Elisalta hankittua IT-osaamista tällainen olisi ollut meille lähes mahdoton tehtävä”, JanLan toimitusjohtaja Janne Lahtela sanoo.

Tavoitteena olla oma alansa paras

Vuonna 2004 perustettu JanLa kuuluu Suomen johtaviin peltialan tukkuihin. Kun työmaalle tarvitaan keloja, peltiarkkeja, nauhoja, kattoturvatarvikkeita tai sadevesijärjestelmiä, JanLa Oy:ltä niitä luultavasti löytyy.

”Myymme rakennuspeltituotteita rakennus- ja asennusliikkeille, peltisepille ja valmistavalle teollisuudelle, mutta näiden ohessa palvelemme myös kuluttajia.”

JanLan tuotantolaitokset sijaitsevat Nurmijärvellä ja Oulussa. Samojen paikkakuntien ohessa yrityksellä on myyntikonttorit myös Tampereella ja Turussa, tulevaisuudessa luultavasti muuallakin.

”Tällä hetkellä tämäkin markkina näyttää koronapandemian vuoksi hieman haasteelliselta. Lähitulevaisuudessa tavoitteenamme on kasvaa Suomen johtavaksi alamme tukkuliikkeeksi”, Lahtela visio.

Tärkeä askel kohti kasvua JanLalla on vuoden 2020 aikana tehty tuotantolaitosten varastojen digitalisointi.

Elisa Oma IT tuo selkeyttä ja toimivuutta

IT hankkeeseen ja digitalisoinnin tueksi JanLa:lle valittiin Elisa Oma IT -palvelukokonaisuus, joka on suunniteltu pienten ja keskisuurien yrityksien tarpeisiin. Kevyimmillään Elisa Oma IT merkitsee loppukäyttäjien tukipalvelua, laajimmillaan kokonaisvaltaista IT-palvelua.

”Halusimme keskittää kaikki palvelut samalle IT-kumppanille. Tärkeimmät kriteerimme kilpailutusvaiheessa olivat luotettavuus, osaavuus, tunnettuus sekä asiakaslähtöinen toiminta”, Lahtela sanoo.

JanLalla toimitettu Elisa Oma IT -palvelukokonaisuuden kulmakivenä toimii moderni tietoturvallinen päätelaitteiden elinkaaripalvelu, joka pohjautuu M365 -pilviominaisuuksin. Lisäksi palvelukokonaisuus koostuu uudistetusta lähiverkosta ja tietoliikenteestä, päätelaitteista sekä palomuuripalvelusta.

”Keskittämällä saimme yritykseemme varmasti keskenään yhteensopivat, päivitetyt laitteet, tulostimet sekä laiteasennukset. Emme myöskään tarvitse omaa IT-henkilöä, vaan voimme hankkia IT-osaamista palveluna, kun apua tarvitsemme.”

Päivittäisessä työssä Elisan kanssa tehty IT-uudistus merkitsee sitä, että yhä useampi työntekijä hoitaa nyt askareitaan palvelupakettiin kuuluvialla laitteilla. Digitaalisuus tuo työhön lisää reaaliaikaisuutta ja tukipalveluita, Lahtela näkee. Elisa Oma IT:n avulla tehtyjen uudistusten myötä myös sisälogistiikassa tärkeä toiminto eli erilaisten tarrojen ja etikettien etätulostus on helpottunut.

Käyttöönotto kävi helposti

Ennen digitalisointia JanLalla kartoitettiin sopivaa kumppania. Elisa Oma IT -palvelu löytyi lopulta Elisan yritysmyyjän kautta, joka osasi kartoittaa yrityksen tarpeet ja suositella sopivaa ratkaisua.

”Ja niinhän siinä kävi, että tiukan väännön jälkeen kokonaisvaltainen ratkaisu tuli edullisemmaksi kuin eri palveluiden hankkiminen erikseen”, Lahtela nauraa.

Hän kokee, että niin Elisa Oma IT:n hankinta kuin käyttöönotto kävivät helposti. Lahtela näkee kenties tärkeimpänä etuna selkeyden. Elisa Oma IT:n myötä yrityksellä on käytössään yksi yhteyshenkilö ja yksi palvelunumero, jotka auttavat riippumatta siitä, koskeeko tarve tai ongelma sitten töksähtelevää tablettia tai verkkoyhteyttä.

JanLa toimii usealla paikkakunnalla. Lahtelalle olikin tärkeää, että myös IT-kumppanilta löytyy osaamista ja resursseja ympäri maata. Elisa Oma IT kyetään tosin useimmiten ottamaan käyttöön kokonaan etänä.

”Meidän tapauksessamme Elisa kävi tekemässä kartoituksen ja tarvittavat asennukset, jonka jälkeen olemme pystyneet hoitamaan asiat etänä. Kaikki meni niin kuin pitikin.”