Sanalla pitchaus tarkoitetaan oman ajatuksen myymistä toiselle ihmiselle hyvin lyhyessä ajassa. Kyseessä ei ole vain sijoittajia etsivät startup-yrittäjän temppu, vaan tärkeä mahdollisuuksiin tarttumisen taito kaikille suomalaisille.
Pitchaus on sanana noussut esiin startup-buumin ja Slushin myötä, mutta sinänsä kyseessä on vanha ja tuttu asia: hissipuhe. Slushin yhteydessä tuhannet pienet startup-yritykset etsivät yhteistyökumppaneita ja rahoittajia, joten heidän olisi pitänyt olla valmistautuneita myymään oma ideansa mahdollisimman lyhyessä ajassa.
Teimme Slush-tapahtumassa joukolle suomais-startupeja 30 sekunnin pitchaus-haasteen ilman valmistautumisaikaa. Tuloksista nähdään, että harjoittelun ja valmistautumisen merkitys olisi tärkeää meille kaikille. Jos et myy yritysideaasi, niin osuvalla hissipuheella voit parhaassa tapauksessa edistää omaa uraasi.
Kuva: Kai Kuusisto, Slush 2015