Putkiremonttien ykkönen keskitti IT:n Elisalle 

Lukuaika 2 min

Kuopiolainen perheyritys KUMONI Oy on noussut kotikonnuillaan putkisaneerausten markkinajohtajaksi. Vauhtia ydinliiketoiminnan kasvuun haetaan keskittämällä IT-tuki ja laitehankinnat Elisalle.  

Taloyhtiöiden putkiremonteista on muodostunut korjausrakentamiseen erikoistuneen Kumonin leipälaji. Kuopiossa kumonilaisia on lähes 50, Turussa ja pääkaupunkiseudulla noin 25 henkeä. Etelä-Suomeen toimintaansa laajentava yritys hakee kovaa kasvua.  

”Tavoitteena on kaksinkertaistaa 20 miljoonan euron liikevaihtomme lähivuosina”, kertoo Kumonin toimitusjohtaja Pasi Pitkänen 

Toimiva tietotekniikka on yllättävän keskeinen työkalu kerrostalojen saneeraustyömailla.  

”Eivät edes rakentajat pärjää pelkällä vasaralla”, Pitkänen naurahtaa. 

Työmailla puhelin on tärkeä työkalu, ja toimihenkilöiden työpäivät kuluvat pitkälti tietokoneen ruudun ääressä. 

IT-prosessit kuntoon ja apua nopeasti 

Vuosi sitten Kumoni päätti keskittää niin yrityksen IT-tuen kuin laitehankinnat Elisalle. Nyt työntekijöiden tietotekniikkaongelmia ei enää pähkäillä toimistolla toimihenkilöiden voimin, vaan Elisan Oma IT -ammattilaisten kanssa joko sähköpostin, puhelimen tai etäyhteyden välityksellä. Ensimmäisen vuoden kokemukset eivät jätä moitteen sijaa.   

”Apua saa aina tarvittaessa, ja hyvinkin nopeasti”, Pitkänen sanoo. 

Elisan Oma IT -palvelu on kuin yrityksen oma IT-osasto. Siltä hoituvat niin IT-tuki, laitehankinnat kuin kehitysprojektien läpivienti. Elisa oli luonteva valinta myös Kumonin IT-kumppaniksi.  

”Meillä on ollut Elisan puhelinliittymät aina yrityksen perustamisesta vuonna 2002 lähtien. Nyt niitä on jo aika paljon”, toteaa Pitkänen.  

Myös Microsoft 365 -lisenssit kuuluvat kokonaisuuteen, samoin laitehankinnat on keskitetty Elisalle. Isommat laitetilaukset tehdään Elisa Puoti -verkkokaupasta, uudet puhelimet ja pientarvikkeet laittamalla mailia yrityksen omalle yhteyshenkilölle tai lähimmästä Elisan myymälästä ruokatunnin yhteydessä.  

Digikumppani auttaa keskittymään 

Aiemmin Kumonin IT-hallinto oli pirstaleista.

”Hankintoja tehtiin eri paikoista, käytössä oli monia eri tuotteita. Se on varmasti aika tyypillinen tilanne monessa yrityksessä.” 

Nyt kasvuyrityksen käytännöt ovat yhtenäiset niin pääkonttorilla Kuopiossa kuin Turun ja pääkaupunkiseudun tytäryhtiöillä. Kun henkilöstömäärä kasvaa, tarvitaan yhteisiä prosesseja. Näin kaikki tietävät miten homma toimii, vaikka vastuuhenkilöt vaihtuisivat. Yhtenäiset toimintatavat IT-asioissa on myös kirjattu yrityksen ISO 9001 -laatujärjestelmään.  

Samalla johdonkin aikaa on vapautunut yrityksen tietotekniikan miettimisestä varsinaisen bisneksen tekoon.  

Kumonin menestystä on siivittänyt oivallus, että putkiremontin onnistumisen avain on asukkaiden mahdollisimman hyvä palveleminen.

”Me ymmärsimme varhain, että töitä mennään tekemään ihmisten koteihin.” 

Höveli palveluasenne, asiakkaan huomioiminen ja tehokas viestintä ovat yrityksen toiminnan keskiössä. Tällöin myös viestintävälineiden on syytä olla kunnossa. Kun putkiremontti alkaa, saavat asukkaat tietoa hankkeen etenemisestä taloyhtiölle luodulta omalta verkkosivulta. Kumonin omalla sivustollakin päivystää chatbot, joka tiedustelee kävijältä, miten voisi olla avuksi. 

Täysi hyöty irti Microsoft 365 -palvelusta 

Elisan Oma IT tarjoaa ketterää asiantuntija-apua IT-ympäristön kehitykseen tai vaikkapa tietoturvan parantamiseen. Palvelun käynnistysvaiheessa Elisa auttoi Kumonia ottamaan täyden hyödyn irti yrityksen Microsoft 365 -lisensseistä. Esimerkiksi työnjohdon ja toimistoväen yhteinen tiedostojärjestelmä siirrettiin tuolloin Microsoft Sharepoint -ympäristöön.  

Elisan ammattilaisten luoma kansiojärjestelmä saa toimitusjohtajalta kiitosta.  

”Kaikki toimii mainiosti.” 

Alati digitalisoituvassa maailmassa osaava IT-kumppani antaa mahdollisuuden keskittyä omiin vahvuuksiinsa.  

”Rakentaminen on sitä meidän perustoimintaamme. Sitä me yritämme tehdä mahdollisimman tehokkaasti”, kertoo Pitkänen.  

Hän luottaa siihen, että Elisa auttaa tulevaisuudessa hyödyntämään digitalisaation mahdollisuuksia. 

”Elisa voi isona toimijana keksiä jotain uutta, joka helpottaa yritysten elämää.” 

Pian 20-vuotisjuhliaan viettävän Kumonin ei ole tarvinnut katua yrityksen perustamishetkellä alkanutta yhteistyötään Elisan kanssa, vaikka korvaavia palveluja tarjotaan tuon tuosta.  

”Kun yhteistyö nyt vain on toiminut, niin mitäpä sitä vaihtamaan.” 

Lue lisää Elisan palveluista:

Nopea ja osaava IT-tuki helpottaa yrityksesi arkea

Oma IT – kuin oma IT-osastosi

Tutustu myös:

Oma IT helpottaa kasvuyrityksen arkea

Näin saa lisää IT-asiantuntijoita yrityksesi käyttöön

Oma IT pitää konsulttien työvälineet iskussa