Julkisista asiakasarvioista on tullut arkipäivää ravintola- ja hotellialalla, mutta samaa ajatusta voisi soveltaa muuallekin. Sähköalan yrittäjän Sami Koikkalaisen SalamaSami Oy liittyi Omaduunari-palveluun, jotta tyytyväiset asiakaspalautteet näkyisivät mahdollisimman laajalle.
Sami Koikkalainen on 35-vuotias sähköalan yrittäjä Helsingistä. Samin yrittäjäura alkoi seitsemän vuotta sitten, jota ennen hän oli ollut seitsemän vuotta palkkatöissä.
Alunperin SalamaSami Oy:n piti tarjota sekä sähköasennuksia että kuljetuspalveluita, mutta sähkö vei mennessään. Vaikka kuljetuspalvelut ovat nyt historiaa, yrityksen nimeen jäi muisto salamannopeista kuljetuksista. Ensimmäisen vuoden Sami teki töitä yksin, mutta sen jälkeen hän onkin palkannut uuden asentajan noin kerran vuodessa. Tällä hetkellä hän työllistää jo 4-5 asentajaa itsensä lisäksi.
Viime syksynä Sami otti käyttöön uuden, sähköisen Omaduunari-palvelun. Kyseessä on rakennus- ja remonttialan yrityksille suunnattu verkkopalvelu, joka auttaa yrityksiä erottautumaan muista ja hyötymään hyvästä maineesta.
Puskaradio siirtyy verkkoon
Julkisten asiakasarvioiden käyttö on yleistynyt jo ravintola- ja hotellialalla esimerkiksi Yelp- ja TripAdvisor-palveluiden myötä. Koikkalainen toivoo samaa laajalti myös muille aloille.
“Jos kaikki yritykset saataisiin mukaan ja samalle viivalle, niin se olisi tosi hyvä. Silloin asiakas näkisi suoraan, että tuolta tilaan ja tuolta en”, Sami ideoi ja lisää, että kerätyt asiakaspalautteet olisi hyvä saada suoraan myös omille kotisivuille.
Edellisten asiakkaiden antamista arvioista syntyvä digitaalinen maine on yrityksille tärkeä kilpailuvaltti, sillä asiakkaat lukevat kasvavassa määrin muiden kokemuksia erilaisista verkkopalveluista.
Kuulumalla Omaduunariin yrittäjä saa itselleen kotisivun tyyppisen julkisen profiilisivuston. Profiilisivusto kokoaa asiakkaan valinnan kannalta tärkeimmät valintaperusteet yhteen näkymään: kuvia aikaisemmista töistä, tehdyt kohteet kartalla sekä edellisten asiakkaiden aidot asiakaspalautteet.
Kaikki yrittäjät tietävät, että ei ole mitään voimakkaampaa myynnin työkalua kuin työn laatu ja tyytyväiset asiakkaat. Yhdellä sanalla puskaradio.
Hyvin tehty työ on käyntikortti
Verkkopalvelun etu yrittäjälle on siinä, että asiakaspalautteet kerätään sähköisesti ja lähes automaattisesti, joten käyttö on vaivatonta. Asiakaspalautteet ja tehtyjen töiden kuvaukset voisi toki itse kerätä ja julkaista myös firmansa kotisivulle, mutta harvalla yrittäjällä riittää aikaa ja osaamista tähän.
Vertaisarviointi on tässä mielessä tasapäistävä tekijä, sillä hyvät yritykset pääsevät erottumaan tärkeimmällä osaamisalueellaan: hyvin ja laadukkaasti tehdyllä työllä.
Digitaalinen puskaradio on oiva keino uusien asiakkaiden hankintaan, mutta Samille asiakaspalautteet ovat tärkeitä myös toisesta syystä: hän haluaa kuulla rehellisen arvion yrityksen työsuorituksesta jokaiselta asiakkaaltaan. Saatujen palautteiden perusteella myös yrittäjä itse voi seurata toimintaansa ja kehittää sitä entistä paremmaksi.
Negatiivinen arvio voi olla myös pelastus
Julkisen palautteen luonteeseen kuuluu toki myös se, että negatiivisetkin arviot ovat kaikkien nähtävissä. SalamaSamia tämä ei huoleta.
“Jos palautteet ovat totuudenmukaisia, onhan se oikeasti hyvä tietää missä menee. Kyllä tuota palautetta pitää ottaa, ettei sokaistu. Vaikeita tapauksia löytyy aina, ja joku asiakas voi laittaa täydellisestä suorituksesta nollan. Jos siellä on yksi huono ja 20 hyvää, niin uskon, että kokonaisarvo ratkaisee.”
Kiireisen arjen keskellä jatkuva palaute auttaa yrittäjää myös johtamaan toimintaansa, sillä jokaisen työntekijän työsuoritus tulee aina nähtäväksi. Tämä opettaa arvostamaan omaa työtä ja muistuttaa asettamaan asiakkaan edelle.
“En halua olla koskaan siinä tilanteessa, että ajattelen olevani hyvä, mutten asiakkaiden mielestä olekaan”, Koikkalainen summaa.
Haluaisitko sinäkin yrityksellesi käyttöön palvelun, jolla voit kerätä helposti asiakaspalautetta? Kommentoi alle tai ole yhteydessä numeroon 010 265 0071 (Tuomo).