Miksi laskuni loppusumma on aiempaa suurempi?

Jos laskusi loppusumma poikkeaa aikaisemmista, kannattaa tutustua ensin alla oleviin vaihtoehtoihin. Laskuerittelysi löydät Yritysten OmaElisasta.

Onko laskullasi veloituksia palvelunumeroista tai eritysmaksullisista palveluista?

Löydät laskustasi laskumallista riippumatta eriteltynä puhelut, tekstiviestit ja erityismaksulliset palvelut. Erityismaksulliset palvelut eivät sisälly pakettiliittymien puhe- tai viestipaketteihin. Erityismaksullisia palveluita ovat esimerkiksi:

  • Soitot tai tekstiviestit palvelu- tai yritysnumeroihin, osallistuminen äänestykseen tai keräykseen
  • Palveluiden tilaaminen sovelluksen kautta

Erityismaksulliset palvelut veloitetaan palveluntarjoajan hinnaston mukaan.

Löydät laskuerittelysi Yritysten OmaElisasta Laskut-osiosta. Voit myös rajoittaa eritysmaksullisten palveluiden käyttöä muuttamalla palvelun estoluokkaa Yritysten OmaElisassa kohdassa Estopalvelut.

Saitko ensimmäisen laskun liittymästäsi?

  • Liittymämaksut veloitetaan päiväkohtaisesti, joten uuden liittymän ensimmäinen lasku sisältää usein maksuja ensimmäiseltä vajaalta laskutuskaudelta.
  • Laskun erittelystä voit tarkistaa päivämäärät eli sen, miltä ajalta laskulla veloitetaan. Laskukopion ja -erittelyn voit tarkistaa PDF-muotoisena Yritysten OmaElisasta Laskut-osiosta.
  • Ensimmäisen laskun jälkeen saat jatkossa laskun kerran kuukaudessa tai palvelusta riippuen joka toinen kuukausi.

Saitko laskun jo irtisanotusta liittymästäsi?

  • Liittymämaksut veloitetaan päiväkohtaisesti, joten lasku sisältää liittymän veloitukset irtisanomiseen saakka. Liittymän laskutus päättyy siihen päivään, kun muutos astuu voimaan.
  • Laskun erittelystä voit tarkistaa päivämäärät eli sen, miltä ajalta liittymää on laskulla veloitettu. Laskuerittelyn voit tarkistaa PDF-muotoisena Yritysten OmaElisasta Laskut-osiosta.

Onko liittymääsi vastikään päivitetty?

Kun päivität liittymäsi, voi liittymätyyppisi vaihtua kesken laskutuskauden. Vanhan liittymäsi laskutuksen viimeinen päivä on päivä, jolloin liittymätyypin muutos astuu voimaan. Uuden liittymän laskutus alkaa muutoksesta seuraavana päivänä.

Laskun erittelystä löydät tarkat päivämäärät veloituksista. Laskuerittelyn voit tarkistaa Yritysten OmaElisasta Laskut-osiosta.

Oletko käyttänyt puhelintasi ulkomailla?

Puhelimen käyttö ulkomailla on lähes poikkeuksetta kalliimpaa kuin kotimaassa, sillä puhelut, viestit ja netin käyttö veloitetaan roaming-hinnoittelun mukaan. Osa liittymistä sisältää dataroamingia EU-alueella. Lue lisää EU-dataa sisältävistä Yrityspakettiliittymistä.

Löydät lisätietoa seuraavista ohjeista ja linkeistä:

Onko laskusi maksaminen viivästynyt ja laskullasi näkyy maksukehotusmaksu?

Jos olemme joutuneet lähettämään sinulle maksumuistutuksen, veloitetaan maksukehotusmaksu seuraavalla laskullesi palveluhinnaston mukaisesti.

  • Voit tarkastaa avoimet ja maksetut laskusi Yritysten OmaElisasta.
  • Huomaathan, että laskun tila päivittymisen voi kulua noin kolme arkipäivää. Siksi maksettu lasku voi näkyä hetken avoimena tai erääntyneenä Yritysten OmaElisassa.

Myös maksamattomien laskujen vuoksi suljetun liittymän avausmaksut tai pika-avausmaksut veloitetaan seuraavalla laskulla.

Onko liittymäsi käyttö vähäistä?

  • Laskuillamme on 20 euron minimilaskutusraja.
  • Jos liittymän laskutuskauden veloitukset (liittymän käyttö- ja kuukausimaksut) jäävät alle minimilaskurajan, laskua ei lähetetä vaan veloittamaton osuus siirtyy seuraavalle kausilaskulle. Laskusi voi siis sisältää veloituksia usealta kuukaudelta.
  • Jos minimilaskuraja ei ylity seuraavissakaan kausilaskuissa, lasku muodostuu kuitenkin viimeistään kolmen kuukauden kuluttua. Kahden kuukauden laskutusjaksossa olevien palveluiden osalta lasku muodostuu viimeistään neljän kuukauden kuluttua.

Katso lisätiedot laskutusjaksoista ja minimilaskutusrajasta.