Innovaatiokilpailun voittaja tuo älyn, pilven ja kylmyyden postilaatikkoon

Lukuaika 2 min

IqBox-kylmäpostilaatikko voitti Elisa Innovation Challenge 2017 -kilpailun 50 000 euron pääpalkinnon. Palkinto jaettiin teknologiatapahtuma Slushissa.

Älykäs IqBox-kylmäpostilaatikko pitää kotiin kuljetetun ruoan kylmänä, vaikka ruokaa verkosta tilannut ei olisi kotona vastaanottamassa tilausta. IqBoxin lämpötilaohjattu postilaatikko ratkaisee elintarvikkeiden verkkokaupan yhden keskeisen esteen: miten taata kylmäketjun säilyminen koko matkan ajan kaupasta kotiin silloinkin kun kukaan ei ole kotona vastaanottamassa tilausta ja poimimassa tavarat jääkaappiin.

”IqBoxin sensorit mittaavat koko ajan postilaatikon lämpötilaa. Kaikki tiedot tallentuvat pilvipalveluumme, jolloin voimme seurata lämpötilaa ja varmistaa että elintarvikkeiden kylmäketju ei ole katkennut ruokakassien säilytyksen aikana”, kertoo Markus Heikkilä, IqBoxin kehittäneen Honkion toimitusjohtaja.

”Postilaatikko on lämpöohjattu ja alkaa viilentämään itseään siinä vaiheessa, kun se saa tiedon tulossa olevasta elintarvikelähetyksestä. Tämä säästää paljon energiaa, kun postilaatikko on kylmänä vain silloin kun sille on tarvetta.”

”Olemme vieneet digitalisaation pitkälle IqBoxissa”, Heikkilä kertoo. Postilaatikko avataan älypuhelimen sovelluksella ja se käyttää vahvaa tunnistautumista. Laitteen äly tietää kuka postilaatikon kulloinkin avaa ja onko avaamista yrittävällä oikeutta avata postilaatikkoa.

Avoin postilaatikko kaikille kuljetusliikkeille

IqBox eroaa älykkyyden ja lämpöohjautuvuuden lisäksi muista postilaatikkoratkaisuista avoimuudellaan. Mikä tahansa kuljetusyhtiö voi tuoda verkkokaupasta ostettua tavaraa alueen IqBox-kylmäpostilaatikoihin. Avoimuus sai kiitosta myös Elisa Innovation Challenge 2017 -kilpailun tuomaristolta.

”IqBox on uudentyyppinen ja avoin ratkaisu yleiseen kuluttajien ongelmaan heidän ostaessa verkkokaupasta. Avoimuuden ja innovatiivisuuden lisäksi IqBox erottui siinä, miten he pystyivät kilpailun aikana kehittämään idean toimivaksi prototyypiksi”, kertoo Elisan liiketoimintajohtaja Matias Castrén.

”Olemme hyvin tyytyväisiä innovaatiokilpailuun osallistuneiden ideoiden laatuun ja kilpailun onnistumiseen,” Castrén sanoo.

Elisa Innovation Challenge -kilpailun tavoitteena on luoda uusia ratkaisuja ihmisten, yritysten ja teollisuuden arkisiin ongelmiin digitaalisuutta hyödyntäen, esimerkiksi ideoita jotka tekevät teollisuudesta, tehtaista tai logistiikasta entistä älykkäämpää ja tuottavampaa. Tämän vuoden innovaatiokilpailu käynnistyi toukokuun alussa.

Ensimmäiset kylmäpostilaatikot käyttöön vuonna 2018

IqBoxin kehittäneet ja innovaatiopalkinnon vastaanottaneet Markus Heikkilä, teknologiajohtaja Pekka Honkonen ja bisnesmallintaja Markus Ulan kiittelevät Elisa Innovation Challenge -kilpailua. ”Kilpailussa menestyminen todistaa, että pähkähullu idea onkin hyvä idea. Kilpailu on hyvä tapa arvottaa omaa ideaa ja testata olemmeko oikeilla jäljillä idean kanssa”, Pekka Honkonen kertoo.

“Pääpalkinto 50 000 euroa on reilu kädenpuristus, mutta paljon tärkeämpää meille on se, että kilpailun voiton ja Elisan avulla pääsemme nopeammin eteenpäin ja saamme oikeita ovia avattua. Jo nyt olemme saaneet paljon hyviä yhteydenottoja”, Honkonen kertoo vain päivä voiton jälkeen.

”Seuraavaksi aloitamme IqBoxin teollisen muotoilun. Tavoitteena on saada ensimmäiset postilaatikkomme toimintaan vuoden 2018 aikana”, Honkonen kertoo.

Elisa Innovation Challenge 2017 -kilpailussa etsittiin uusia menestysinnovaatioita esineiden internetin, teollisuuden ratkaisuiden ja älykotien piiristä. Kilpailu huipentui marras-joulukuun taitteessa Slush-tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa.