Ohjeet Elisa Palvelupäätelaitteet -palvelun pääkäyttäjälle
Tältä sivulta löydät ohjeita Elisa Palvelupäätelaitteet -palvelun (EPP) pääkäyttäjälle.
Ohjeita Työntekijän OmaElisaan löydät täältä. Katso mm. sivuille lisätyt ohjevideot.
Ohjeita Työntekijän OmaElisaan löydät täältä. Katso mm. sivuille lisätyt ohjevideot.
Ennen Elisa Palvelupäätelaite -palvelun käyttöönottoa on tehtävä seuraavat päätökset:
Myös yrityksesi sisäiset ohjeet ja tiedotus on ratkaistava:
Voit myös hyödyntää valmista tiedotepohjaa henkilöstön tiedottamiseen.
1. Kirjaudu pääkäyttäjänä Yritysten OmaElisaan. (Huom. Ainoastaan pääkäyttäjät voivat luoda laitelistoja.)
2. Jos asiakkuuteesi kuuluu useampi yritys, joilla on eri y-tunnus, laitevalikoima luodaan toistaiseksi jokaiselle yritykselle erikseen. Yritys valitaan oikealla yläkulmassa olevasta OmaElisa -valikosta.
3. Laitevalikoima luodaan valikossa Omat ja yrityksen tiedot -> Laitelistat. Valitse sitten UUSI LAITELISTA.
4. Lisää laitelistalle tarvittavat tiedot:
a. Laitelistalle kuvaava nimi.
b. Valitse Tuotetyyppi: Kk-maksulliset laitteet, Elisa Palvelupäätelaitteet (oletusarvo), Kertamaksulliset laitteet
c. Valitse Sopimusaika: 12 kk, 24 kk (oletusarvo), 36 kk
d. Lisää yrityksen osuus laitteen kuukausimaksusta. Työntekijälle jää maksettavaksi yrityksen osuuden ylittävä kuukausimaksuosuus Oma Laitelaskulla. HUOM. Jos yrityksesi ei halua ottaa Oma Laitelaskua käyttöön, jätä kohta yrityksen osuus täyttämättä, tällöin kaikki laitteista muodostuvat kustannukset ohjautuvat yrityksellesi. Oma Laitelasku on käytettävissä vain Elisa Palvelupäätelaitteissa.
e. Valitse yrityksesi päätöksen mukaan Vahinkopalvelu ja/tai Laiterekisteröintiohjelma pakolliseksi, kun laitteita tilataan.
5. Valitse sitten SEURAAVA.
6. Lisää laitevalikoimaan laitteet ja lisätarvikkeet valitsemalla tuotteen kohdalla oleva valintaruutu. Huom. Kun lisäät laitelistalle tietyn laitemallin, valittavaksi tulevat kaikki Elisan tarjoamat värivaihtoehdot. Palvelupäätelaitteissa värivaihtoehdot ovat suppeammat kuin osto- ja kuukausimaksullisissa laitteissa. Huomioi lisäksi, että puhelimet ja lisälaitteet tulee olla samalla listalla, sillä työntekijä ei voi tilata tuotteita eri listoilta samalle tilaukselle.
Valitse sitten JATKA.
7. Saat yhteenvetonäkymän luomastasi laitelistasta kategorioittain jaoteltuna. Halutessaan listan tietoja voi vielä muokata, laitteita voi lisätä ja poistaa tai koko laitelistan voi poistaa.
8. Muista valita laitelistalle oletuslaskutustiedot (tai luo uudet) ennen kuin klikkaat JULKAISE. Laskutustiedot voi myös vaihtaa aina tilauskohtaisesti.
9. Valitse JULKAISE tai TALLENNA LUONNOS.
Huom. Voit luoda aluksi laitelistasta luonnoksen, jos haluat vielä tehdä mahdollisia muutoksia tai ottaa listan käyttöön myöhemmin. Luonnostilassa olevan laitelistan tila laitelistanäkymässä on Luonnos. Kun luonnos on valmis julkaistavaksi, avaa se ja valitse Julkaise.
1. Kirjaudu pääkäyttäjänä Yritysten OmaElisaan.
2. Laitelistat ovat valikossa Yrityksen tiedot -> Laitelistat.
3. Valitse muokattava laitelista.
4. Valitse LISÄÄ tai POISTA LAITTEITA.
5. Lisää laitevalikoimaan laitteet ja lisätarvikkeet valitsemalla tuotteen kohdalla oleva valintaruutu. Jos haluat poistaa laitteen valikoimasta poista valintaruudun valinta. Paina Tallenna.
6. Laitelistan tilaksi tulee Muokattu. Jos lista on valmis julkaistavaksi, voit klikata sen auki ja valita Julkaise. Listan tila muuttuu julkaistuksi ja se on heti käyttäjien käytettävissä. Kaikki tehdyt muutokset tulevat voimaan julkaisun jälkeen tehdyille tilauksille.
Laitelistatietoja muokkaamalla voit esimerkiksi muuttaa yrityksen maksuosuutta EPP-laitteesta myös jälkikäteen. Huom. Muutokset eivät koske jo tilattuja laitteita.
1. Kirjaudu pääkäyttäjänä Yritysten OmaElisaan.
2. Laitelistat ovat valikossa Yrityksen tiedot -> Laitelistat.
3. Valitse muokattava laitelista.
4. Valitse Muokkaa tietoja.
5. Tee tarvittavat muutokset laitelistan tietoihin.
6. Valitse TALLENNA.
7. Laitelistan tilaksi tulee Muokattu. Jos lista on valmis julkaistavaksi, voit klikata sen auki ja valita Julkaise. Listan tila muuttuu julkaistuksi ja se on heti käyttäjien käytettävissä. Kaikki tehdyt muutokset tulevat voimaan julkaisun jälkeen tehdyille tilauksille.
Voit kopioida olemassa olevaa laitelistaa joko yhtiön sisällä tai esimerkiksi tytäryhtiölle.
1. Valitse haluamasi laitelista ja klikkaa Kopioi. Muista valita kopioidessa yhtiö, jonka tilille lista tallennetaan.
2. Kopiosta muodostuu laitelistanäkymään Luonnos, jota voit muokata ja lopuksi tallentaa sekä julkaista.
1. Kirjaudu pääkäyttäjänä Yritysten OmaElisaan.
2. Laitelistat ovat valikossa Yrityksen tiedot -> Laitelistat.
3. Valitse muokattava laitelista.
4. Valitse Poista laitelista.
Laitelistanäkymässä on kolme erilaista tilatietoa: Luonnos, Muokattu ja Julkaistu.
Listan tilaksi tulee luonnos, jos teet kokonaan uuden listan ja tallennat sen luonnokseksi. Luonnos ei näy Työntekijän OmaElisassa ennen kuin julkaiset sen.
Jos muokkaat olemassa olevaa laitelistaa ja tallennat sen ilman julkaisua, tulee sen tilaksi muokattu. Muokattu lista ei näy Työntekijän OmaElisassa ennen julkaisua. Voit myös kopioida olemassa olevan laitelistan ja käyttää sitä uuden listan pohjana. Kun lista on valmis, voit julkaista sen joko sellaisenaan tai aiemman listan tilalle. Muista tällöin poistaa jo julkaistu, korvattava lista. Huom. Kopioidun listan tilaksi tulee aina ensin luonnos.
Laitelistan tilana on julkaistu, jos se on julkaistu Työntekijän OmaElisaan työntekijöiden käytettäväksi.
Yleensä yksi laitelista riittää, mutta jos yritys haluaa työntekijöille tilattavaksi laitteita eri sopimuskausilla, täytyy jokaiselle sopimuskaudelle luoda oma listansa.
Löydät ajankohtaista tietoa Elisan yritysasiakkaiden valikoimasta yritysasiakkaiden valikoimasta. Voit myös tilata ilmoituksen sivuston päivityksistä itsellesi lähettämällä sähköpostiosoitteesi osoitteeseen fokus.laitteet@elisa.fi.
Työntekijän tekemälle tilaukselle tarvitaan aina hyväksyjä. Työntekijä valitsee hyväksyjän tilausvaiheessa. Palveluun ei voi määritellä työntekijäkohtaisesti hyväksyjää (esim. työntekijän esimies). Huom. Hyväksyjän on oltava samalla Y-tunnuksella työntekijän kanssa, jotta hän tulee näkyviin työntekijän hyväksyjälistalle
Katso alla oleva kuvaohje laitteiden hyväksymisestä. Hyväksyjä voi samalla muokata kustannuspaikkaa, henkilönumeroa ja laskutussopimusta.
Hyväksyjänä pääkäyttäjä:
Hyväksyjän näkymä Työntekijän OmaElisassa:
Pääkäyttäjänä voit ladata Yritysten OmaElisasta listan yrityksesi mobiililaitteista ja lisätarvikkeista.
1. Kirjaudu Yritysten OmaElisaan ja valitse oikean yläkulman valikosta Yrityksen tiedot.
2. Valitse Raportit.
3. Valitse Laitekauppa -otsikon alta Lataa rapotti.
1. Kirjaudu pääkäyttäjänä Yritysten OmaElisaan.
2. Työntekijä kutsutaan Työntekijän OmaElisaan valikosta Omat ja yrityksen tiedot -> Kutsut.
3. Valitse LÄHETÄ KUTSULINKKI.
4. Kirjoita kenttään työntekijän/työntekijöiden sähköpostiosoitteet tai lisää ne csv-tiedostona.
5. Valitse VAHVISTA.
6. Työntekijä saa sähköpostiinsa ilmoituksen, jossa hänet opastetaan Työntekijän OmaElisan laitekauppaan ja pyydetään rekisteröitymään tai kirjautumaan. Työntekijä tunnistetaan yrityksen työntekijäksi vain tämän kutsun saatuaan ja Kauppa -valikko on silloin työntekijän nähtävillä.
7. Kertakäyttöinen kutsulinkki on voimassa 14 päivää. Voit seurata lähetettyjen kutsujen statusta (aktiivinen/vanhentunut/käytetty) Kutsut Työntekijän OmaElisaan -näkymästä, ja tarvittaessa lähettää kutsulinkin työntekijälle uudelleen.
8. Jos työntekijällä on Elisan verkossa oleva työsuhdeliittymä, sen voi lisätä Työntekijän OmaElisaan, kun liittymä on aktiivinen valikossa Liittymäni -> LISÄÄ LIITTYMÄ.
9. Kun työntekijä saa käyttöönsä yrityksen sähköpostiosoitteen, hän voi muuttaa sen valikossa Omat tiedot.
Kun organisaatiosi ottaa EPP -palvelun käyttöön, saat apua henkilöstön tiedottamiseen alta löytyvästä tiedotepohjasta.
EPP-laite on mahdollista siirtää toiselle työntekijälle esimerkiksi laitteen ensimmäisen käyttäjän työsuhteen päättyessä.
1. Kirjaudu pääkäyttäjänä Yritysten OmaElisaan.
2. Löydät yrityksen laitteet valikosta Tuotteeni ja palveluni -> Laitteet.
3. Valitse se laite, jonka tietoja haluat muuttaa.
4. Valitse KÄYTTÄJÄTIEDOT.
5. Valitse MUOKKAA.
6. Tee muutokset käyttäjätietoihin.
7. Valitse VAHVISTA.
Huom. Jos aiemmalla käyttäjällä on ollut käytössä Oma Laitelasku eli työntekijän osuus EPP-laitteen kustannuksesta, tulee se poistaa käytöstä ennen käyttäjänmuutosta. Oma Laitelaskun poiston voi pyytää pääkäyttäjä OmaElisan chat-palvelun kautta. Kun Oma Laitelasku -osuus poistetaan työntekijältä, siirtyy laitteen koko kustannus yritykselle.
1. Kirjaudu pääkäyttäjänä Yritysten OmaElisaan.
2. Löydät yrityksen laitteet valikosta Tuotteeni ja palveluni -> Laitteet.
3. Valitse se laite, jonka tietoja haluat muuttaa.
4. Laskutussopimus otsikon alla näet laitteen tämän hetken laskutussopimuksen numeron (9-numeroinen). Valitse viereinen Vaihda -linkki
5. Valitse MUOKKAA.
6. Tee muutokset käyttäjätietoihin.
7. Valitse VAHVISTA.
1. Kirjaudu pääkäyttäjänä Yritysten OmaElisaan.
2. Löydät yrityksen laitteet valikosta Tuotteeni ja palveluni -> Laitteet.
3. Valitse se laite, jonka sopimuksen haluat päättää.
4. Valitse PÄÄTÄ SOPIMUS ja seuraa näytöllä olevia ohjeita.
Pääkäyttäjänä teet laitteen lunastuksen Yritysten OmaElisassa Tuotteeni ja palveluni -valikosta Laitteet.
Voimassa oleva lunastushinta näkyy OmaElisa -portaaleissa sekä pääkäyttäjälle että työntekijälle. Lunastuskaava on palvelukuvauksessa.
Työntekijän tehdessä lunastuspyynnön, lunastuksesta lähtee hyväksyntäpyyntö. Lunastuspyynnön voi hyväksyä pääkäyttäjä tai hyväksyjälistalle nimetty henkilö, esimerkiksi esihenkilö. Hyväksyjä saa sähköpostissa linkin, jonka kautta pääsee suoraan oikealle hyväksyntäpyynnölle. Pyynnöt näkee myös Työntekijän OmaElisassa Tilaukset-osion Muutospyynnöt-välilehdellä. Pääkäyttäjä löytää kaikki lunastuspyynnöt Yritysten OmaElisan Tilaushistoria-osiosta.
Jos työsuhde päättyy kesken sopimuskauden ja työntekijä on maksanut osan laitteesta Oma Laitelaskulla, työntekijä velvoitetaan lunastamaan laite. Jos työnantaja irtisanoo työntekijän tai jos laite jostain muusta syystä jää yritykselle, siirtyvät laitteen kustannukset yrityksen maksettaviksi.
1. Kirjaudu pääkäyttäjänä Yritysten OmaElisaan.
2. Löydät yrityksen laitteet valikosta Tuotteeni ja palveluni -> Laitteet.
3. Valitse se laite, jonka haluat ilmoittaa tuhoutuneeksi tai kadonneeksi.
4. Valitse Hävinnyt tai tuhoutunut laite ja seuraa näytöllä olevia ohjeita.
1. Työntekijä näkee oman laitteensa kirjautuneena Työntekijän OmaElisaan valitsemalla etusivulta Laitteeni -valikon.
2. Valitaan laite, joka on rikkoutunut. Tämän jälkeen avautuu tarkempia tietoja laitteesta (tunnistenumero, palvelu, kuukausimaksun määrä).
3. Valitaan Tee tukipyyntö. Tämän jälkeen avautuu Huoltoilmoitus-sivu.
4. Työntekijä lukee huolellisesti lyhyet ohjeet, ennen kuin klikkaa SEURAAVA.
Jos yritys ei ole ottanut käyttöönsä Työntekijän OmaElisaa, voi työntekijä tehdä huoltopyynnön myös Yritysasiakkaiden Vikapalveluun p. 010 80 4400.<
1. Yrityksen pääkäyttäjä näkee laitteet kirjautuneena Laitteet -osiossa.
2. Valitse laite, joka on rikkoutunut, ja näin avautuu tarkempia tietoja laitteesta (tunniste-numero, palvelu, kuukausimaksun määrä).
3. Valitse Tee tukipyyntö. Tämän jälkeen avautuu Huoltoilmoitus -sivu.
4. Lue huolellisesti lyhyet ohjeet, ennen kuin valitset SEURAAVA.
Työntekijä maksaa vain arvokkampien laitteiden ylimenevän kustannuksen tai laitteen lunastuksen, mikäli haluaa laitteen lunastaa. Yritys maksaa kaikki muut kustannukset.
Löydät alta aihealueittain EPP-palvelusta useimmin kysytyt kysymykset sekä vastaukset niihin.
Voit kopioida olemassa olevan laitelistan toiselle hallitsemallesi yritykselle.
Ei tule ilmoitusta, mutta tuote poistuu automaattisesti laitelistalta, jos se on sinne valittuna.
Kyllä, jos pääkäyttäjä ei määritä yrityksen osuutta laitelistaa/-listoja luodessaan. Tällöin myöskään työntekijä ei pysty tilaamaan laitetta, josta maksaisi itse jonkin osuuden kk-maksusta.
Laitelistalle tulee aina määrittää sopimuskauden kesto. Työntekijä voi valita vain laitelistalle pääkäyttäjän määrittämän sopimuskauden keston. Pääkäyttäjä voi kuitenkin luoda yritykselle useampia laitelistoja eri pituisilla sopimuskausilla, jolloin käyttäjä voi valita laitteen haluamaltaan laitelistalta.
Kirjaudu aina ulos pääkäyttäjän OmaElisasta ennen kuin kirjaudut Työntekijän OmaElisaan. Tarvittaessa ota yhteyttä Elisan yritysasiakaspalveluun pääkäyttäjän OmaElisa -chatin kautta.
Jotta OmaElisa pääkäyttäjä tulee näkyviin hyväksyjälistalle, tulee hänen kirjautua uuteen OmaElisaan. Jollei tästä ole apua, ota yhteys Elisan yritysasiakaspalveluun pääkäyttäjän OmaElisa chatin kautta.
Kyllä. Tilauskohtaisesti osoitteen voi muuttaa esim. töihin tai kotiin.
Jos tilaus on jo tehty, tilaus tulee hylätä ja pyytää tekemään uusi tilaus. Jos tilausta ei ole vielä tehty, voi pääkäyttäjä poistaa laitteen laitelistalta.
Kyllä. Laitevaihdon voi tehdä joko Työntekijän OmaElisassa tai pääkäyttäjä Yritysten OmaElisassa.
Jos laite on tilattu ja lista poistetaan, niin tehty tilaus jatkaa eteenpäin, mikäli se on hyväksytty.
Jos työntekijällä ei ole verkkopankkitunnuksia eikä suomalaista henkilötunnusta, Elisa Tunnuksen luominen ei ole mahdollista. Tällöin Työntekijän OmaElisan käyttäminen tai laitteen tilaaminen Oma Laitelaskullekaan ei onnistu. Tässä tapauksessa pääkäyttäjän on tilattava työntekijälle EPP-laite Yritysten OmaElisasta.
Kyllä. Jos yrityksellä on käytössään laiterekisteröintipalvelu (Apple DEP, Samsung KME tai ZERO Touch), pääkäyttäjä voi laitteen tilauksen yhteydessä valita laitekohtaisesti, meneekö laite laiterekisteriin. Huomaathan, että laitteen on oltava yhteensopiva laiterekisteripalvelun kanssa, ja yrityksellä täytyy lisäksi olla jälleenmyyjä-ID.
Julkisessa verkkokaupassa ja Yritysten OmaElisassa (pääkäyttäjän OmaElisa) hinnat ovat aina verottomia (alv. 0 %). Työntekijän OmaElisassa hinnat ovat verollisia (alv. 24 %).
Jos käyttäjältä halutaan poistaa Oma Laitelasku, eli työntekijän osuus EPP-laitteen kustannuksesta, voi pääkäyttäjä pyytää poiston OmaElisan chat-palvelun kautta. Kun Oma Laitelasku -osuus poistetaan työntekijältä, siirtyy laitteen koko kustannus yritykselle.
Käyttöliittymä on suomeksi ja englanniksi. Ohjeet ovat toistaiseksi vain suomeksi.
Kirjautumalla Työntekijän OmaElisaan, näet oman laitteesi tiedot helpoiten. Muista kuitenkin ensin kirjautua ulos Yritysten OmaElisasta.
Sekä pääkäyttäjien että työntekijöiden ensisijainen tukikanava on chat. Chat on avoinna sekä Yritysten OmaElisassa että Työntekijöiden OmaElisassa arkisin klo 8-16.
Ohjeita Työntekijän OmaElisaan löydät täältä.