Pienikin yritys voi muuttua jähmeäksi, jos suurin osa ajasta kuluu tiedostojen metsästämiseen ja kuittiruljanssin pyörittämiseen. Kysyimme yrittäjyyden ja nettisovellusten asiantuntijoilta, mitkä ohjelmat ja sovellukset helpottavat yrittäjän arkea.
1. Matkakuittien ja kululaskujen hoitamiseen
eTasku. Yrittäjien ylistämä, kotimainen ratkaisu matkakuittien ja kululaskujen nopeaan hoitamiseen. Sovelluksen avulla kuvaat ja tallennat kuitit kirjanpitäjällesi jo matkalla ollessasi. Toimii iOS, Android ja Windows -käyttöjärjestelmissä. Hinta 4,90 e / käyttäjä.
2. Projektinhallintaa helpottamaan
Teamwork. Jos sähköposti on tukossa eikä sisäinen viestintä työkavereiden kanssa pelaa, projektinhallintajärjestelmä voi keventää taakkaa. Teamwork-sovelluksessa voit koota projekteihin liittyvän tiedon ja viestittelyn yhteen paikkaan. Toisin kuin monissa muissa projektinhallintasovelluksissa, kuten Trellossa tai Basecampissa, Teamworkissa on mahdollista myös seurata yksittäisiin projekteihin kuluvia työtunteja. Toimii tietokoneella ja iOS- ja Android -käyttöjärjestelmissä mobiilina. Hinta n. 10-230 e, projektien määrästä riippuen.
3. Joustavaan työskentelyyn
Microsoft 365. Microsoftin sovelluksilla toimiva pilvipalvelu mahdollistaa joustavan työskentelyn ja viestinnän kollegoiden kanssa paikasta riippumatta. Kaikki yhteiset tiedostot tallentuvat pilveen, jolloin jokainen työntekijä pääsee niihin käsiksi omalta koneeltaan ja voi tehdä muokkauksia, jotka päivittyvät kaikkien nähtäville. Palvelu sisältää myös sähköpostin ja pikaviestiohjelman, uusimmat versiot Office-ohjelmista päivittyvät automaattisesti. Toimii iOS ja Windows -käyttöjärjestelmissä, tietokoneella ja mobiililaitteilla. Hinta 4,50-9,80 e / kk / käyttäjä.
4. Yksinkertaistamaan verkkokauppaa ja talouden suunnittelua
Holvi. Kotimainen verkkokauppasovellus haastaa perinteiset pankit tekemällä yrityksen verkkokaupankäynnistä ja talouden suunnittelusta yksinkertaista. Oman verkkokaupan saa pystyyn kolmessa minuutissa, ja laskuja voi lähettää ja seurata suoraan sovelluksessa. Sopii hyvin tapahtumien ja projektien talouden ja rahaliikenteen hallintaan. Toimii tietokoneella sekä iOS- ja Android-käyttöjärjestelmissä mobiilina. Ei kuukausimaksua, jokaisesta maksusta veloitetaan 0,90 euron provisio.
5. Someprofiilit yhteen paikkaan
Hootsuite. Tuhlaatko liikaa aikaa yrityksesi sosiaalisen median profiileissa palloiluun? Luovu eri sovelluksissa surffaamisesta ja siirrä seuranta sosiaalisen median hallintasovellukseen. Hootsuite mahdollistaa kaikkien eri some-profiilien seuraamisen yhdellä silmäyksellä, ja voit hoitaa myös julkaisut sitä kautta. Toimii tietokoneella sekä iOS- ja Android -käyttöjärjestelmissä mobiilina. Ilmaisversioon saa kolme some-kytköstä, 7,99 euron kuukausimaksu sisältää jopa 50 profiilia.
6. Asiakastietojen hallintaan
WorkETC. Kokonaisvaltainen yrityksen asiakastietojen hallintasovellus, joka kattaa miltei kaikki yrityksen hallinnolliset tarpeet myynnistä laskutukseen. WORKetc kerää koko asiakkaan elinkaaren yhteen paikkaan ja jaettujen käyttöoikeuksien avulla jokainen tiimin jäsen voi seurata, mitä eri asiakkuuksissa tapahtuu. Toimii tietokoneella sekä iOS- ja Android -käyttöjärjestelmissä mobiilina. Hinta 139-429 e/kk, 29-65 e/käyttäjä, halutuista ominaisuuksista riippuen.
7. Kassakoneesta tablettiin
Elisa Kassa. Luovu kassakoneesta ja siirrä myyntitietosi tabletille. Elisa Kassassa hoidat samalla ruudulla myyntitapahtumat ja korttimaksut sekä tarkistat tuotteiden varastotilanteen. Voit kytkeä jokaisen asiakkaan ostotiedot asiakasrekisteriin ja käyttää niitä hyödyksi myyntiä ja markkinointia suunnitellessa. Toimii iOS-, Android- ja Windows -käyttöjärjestelmissä. Hinta 69 e / liike / kk.
Juttua varten on haastateltu Suomen Yrittäjien järjestöpäällikkö Joonas Mikkilää, yrittäjä ja sosiaalisen median asiantuntija Minna Valtaria sekä Elisa Appelsiinin pilvipalveluiden asiantuntija Kimmo Mattilaa.