Talotekniikkaan erikoistunut Amplit yhdisti eri työmaille hajautuneet työntekijänsä Beekeeper-viestintäsovelluksen avulla. Mobiilitransformaatio lyö nyt läpi myös vähitellen digitalisoituvalla rakennusalalla.
Amplitin toimistolla on rauhallista. Se lähestulkoon enteilee talouspäällikkö Elisabeth Villemsonin näkemystä yrityksen suurimmasta haasteesta.
”Hiljainen tieto liikkuu kyllä täällä toimistolla jutellessa, mutta miten saisimme yhteenkuuluvuuden tunteen ulottumaan myös siellä täällä sijaitseville työmaillemme”, Villemson miettii.
Ratkaisuna haasteeseen Amplit otti kesällä käyttöön Elisan tarjoaman Beekeeper-mobiilipalvelun sisäiseen viestintäänsä. ”Se on kuin yrityksen oma Facebook, mutta vieläkin helpompi käyttää”, Villemson luonnehtii.
Amplitin asiakkaat ovat pääasiassa isoja rakennus- ja kiinteistöyhtiöitä. Työmaita on kerralla kolmisenkymmentä.
”Lähiesimiehet vaihtuvat työvoiman liikkuessa tarpeiden mukaan. Viestinnästämme haastavaa tekee se, että suurin osa väestämme tekee itsenäistä työtä eri paikoissa”, henkilöstöpäällikkö Eevamaria Masalin sanoo.
Käytännön mobiilitransformaatiota
Kaikilla Amplitin työntekijöillä mukana kulkeva Beekeeper-mobiilisovellus on yritykselle erittäin tärkeä ja erinomainen esimerkki mobiilitransformaatiosta. Siihen kuuluu, että yhä useampi yritys korvaa suorittavaa työtä tekevien peruspuhelimet älypuhelimilla.
Amplitissa kaikki uudet puhelimet ovatkin jo älypuhelimia. Niiden hintojen laskemisen vuoksi olisi turhaa hakea säästöjä tinkimällä ominaisuuksista.
Koska Beekeeper ei vaadi yrityksen sähköposteja tai puhelimia, sitä voi käyttää millä tahansa älylaitteella. ”Suurin osa työntekijöistämme käyttää Beekeeperiä älypuhelinsovelluksen kautta. Yhteydenpito helpottuu, kun jokainen firman työntekijä saa toisensa kiinni saman sovelluksen avulla. Puhelinnumeroita ei tarvitse haeskella”, Masalin kertoo.
Tehoa ja helppoutta sisäiseen viestintään
Beekeeper-sovellus taipuu moneen, mutta Amplitissa se on ennen kaikkea sisäisen viestinnän tehopakkaus. Aikaisemmin yrityksessä tehtiin omaa henkilöstölehteä ja jaettiin esimerkiksi palkka- ja työsuhdeasioihin liittyvää tietoa intranetissä.
Beekeeperin ansiosta henkilöstölehti ja intranet voitiin lopettaa ja keskittää sisällöt yhteen paikkaan.
”Kulut eivät kasvaneet, mutta viestintämme laatu on parantunut, kun kykenemme keskittymään nyt vain yhteen välineeseen. Sitä kautta investointi vähintäänkin maksaa itsensä takaisin”, Masalin näkee.
Beekeeperin myötä digitaalinen viestintä on mitattavissa ja data analysoitavissa. Olipa kyseessä pieni juttu voitetusta urakasta tai esimerkiksi palkkakysymykseen liittyvä tiedote, voi kirjoittaja nähdä, miten viesti on saavuttanut henkilökunnan.
”Ennen kirjoitimme juttuja, mutta emme tienneet, kuka niitä luki vai lukiko kukaan. Beekeeperin myötä olemme siirtyneet viestinnästä kaksisuuntaiseen kommunikaatioon”, Masalin sanoo.
Henkilöstö otti Beekeeperin nopeasti käyttöön
Aluksi Elisa toimitti Beekeeperin demoversion. Kun Amplit oli testannut sitä kaksi viikkoa ja todennut sen hyväksi, demon päälle rakennettu sisältö aktivoitiin käyttöön.
Näin harjoitusvaiheen jokaisesta työtunnista saatiin kaikki hyöty irti. Käyttöönotto sujuikin Masalinin ja Villemsonin mielestä vaivattomasti. ”Jos yhtään on tottunut käyttämään Facebookia tai Instagramia, Beekeeperin ottaa nopeasti haltuun.”
Villemson ja Masalin laskevat, että kahden viikon demojakson lisäksi he tekivät sisältöjä viikon verran. Uusi viestintäjärjestelmä oli täysin toiminnassa muutamassa viikossa.
”Olemme positiivisesti yllättyneitä, kuinka nopeasti henkilöstö on ottanut Beekeeperin käyttöön.”
Beekeeper on osa rakennusalan digiloikkaa
Beekeeper voidaan räätälöidä jokaisen yrityksen tarpeiden mukaan. Amplitissa päädyttiin siihen, että jokainen voi julkaista työhön liittyviä ajatuksia, kysymyksiä ja huomioita yrityksen yleisellä kanavalla.
Esimerkiksi palkka- ja työsuhdeasioille on omat kanavansa ja sinne sisältöä tuottavat vain ylläpitäjät.
”Mutta esimerkiksi työturvallisuus-kanavan olemme pitäneet avoimena kaikelle keskustelulle. Se on helppo väylä tuoda ongelmat esiin ja parantaa sitä kautta työturvallisuutta” Masalin kertoo.
Yrityksessä on myös alettu julkaista esimerkiksi onnittelut työuran merkkivuosista Beekeeperissä. Niin ikään esimerkiksi firman virkistystapahtumien kutsut ja ilmoittautumiset hoituvat nyt samassa paikassa.
Sovellus helpottaa kaikkea arjen viestintää ja on osa Amplitissa tapahtuvaa mobiilitransformaatiota.
”Rakennustyötä tukeva ja ohjaava työ digitalisoituu väistämättä. Siksi nuorten rekrytoinnissa on aika kova juttu, että yrityksellämme on nyt oma appi”, Masalin sanoo.
Haluatko kuulla lisää käytännön esimerkkejä mobiilitransformaatiosta? Ota yhteyttä ja keskustellaan lisää!
Lue myös
Mobiilitransformaatio tapahtuu nyt – myös kentällä ja palvelualalla
Mobiilitransformaatio koskettaa organisaation jokaista työntekijää