Miksi mobiilitransformaatio on pinnalla juuri nyt?

Lukuaika 2 min

 

Voit kuunnella jakson myös:
ELISA KIRJASSA | APPLE PODCASTISSA | SPOTIFYSSA

 

Elisa Digitalisaatio 300-podcastissa juontajamme Kimmo Pentikäisen vieraaksi saapui Hilla Pyykkönen, joka kertoi mobiilitransformaatiosta, mitä se tarkemmin tarkoittaa ja kuinka se tulisi ottaa käyttöön organisaatiossa.

Pentikäinen aloittaa: ”Tervetuloa Elisan Digitalisaatio 300-podcastiin, jossa käsittelemme 300 sekunnissa digitalisaation eri ilmentymiä. Minun nimeni on Kimmo Pentikäinen ja minulla on vieraana Hilla Pyykkönen, joka kertoo mobiilistrasformaatiosta. Minkä takia tämä on nyt niin kovin ajankohtainen kysymys? Kyllähän älypuhelimia on käytetty toimistoissa jo lähes 20 vuotta”, Pentikäinen ihmettelee.

”Tää on hyvä kysymys”, Pyykkönen tokaisee. Hän jatkaa: ”Onko meidän työ edennyt siitä sähköpostista yhtään pidemmälle? Käytetäänkö me sitä toimistotyöntekijöinä oikeistaan mihinkään muuhun, kun siihen tällä hetkellä?”

Hän jatkaa tarkentamalla mobiilitransformaation käsitettä: ”Se tarkoittaa sitä et nää älypuhelimet ja mobiilisovellukset tulee käyttöön toimistotyöntekijöiden lisäksi tällaisille kenttä- ja palvelualan työntekijöille koska nää mobiiliratkaisut voi huomattavasti helpottaa ja tehostaa heidän työtään ja tehdä siitä paljon mielekkäämpää.”

Pelkona töiden ulottuminen vapaa-aikaan

”Elisa tuo tehokkuutta ja laatua työskentelyyn. No mitkä on sitten mahdolliset syyt tai tekosyyt, että organisaatio ei toteuta mobiilitransformaatiota kenttätyössään?”, Pentikäinen kysäisee. Pyykkönen arvelee, että syy voi olla töiden ulottuminen vapaa-aikaan.

”Jos työntekijöille annetaan työkäyttöön tai työsuhdekäyttöön puhelimet nii sitten mietitään, että ajatteleeko työntekijä, että heidän pitää vapaa-ajallakin sitten seurata niitä ja tehdä töitä niin, että tää työ ulottuisi myös vapaa-aikaan jollain tavalla. Tää on yksi semmonen, mistä paljon keskustellaan asiakkaiden kanssa.”

Pentikäinen kysyy erinomaisuuden esimerkkejä mobiilitransformaatiosta ja sen onnistumisia organisaatioissa, jotka ovat toteuttaneet sitä toimiston ulkopuolella. Pyykkönen ottaa esimerkiksi siivousalan yritykset.

”Työntekijöillä voi olla joku hyvä mobiilisovellus, jolla he voivat vaikka raportoida lisämyyntitarpeita kentältä tai jotain työturvallisuushavaintoja tai tällaisia. Kun on annettu helppo kanava, jota kautta yritykset voi parantaa sitä toimintaansa ja saada ehkä lisää kauppaakin, kun nää asiakasrajapinnassa olevat työntekijät pystyvät raportoimaan, et miten tätä hommaa vois parantaa täällä. Koska aina sitä ei sieltä pääkonttorilta käsin näe sitten.”

Kaikki lähtee liikkeelle sisäisestä viestinnästä

Pentikäinen jatkaa sovellusten merkityksestä älylaitteiden ja älypuhelimien käyttöönoton yhteydessä. ”Mitkä on hyödyllisiä sovelluksia ja millä lailla ne ulottuvat erilaisiin työtehtäviin?”

Pyykkönen kertoo kaiken lähtevän liikkeelle sisäisen viestinnän korjaamisesta niin, että kaikilla työntekijöillä on mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa. ”Pääkonttorilla, sisäisellä viestinnällä ja HR:llä on mahdollisuus tehdä top down viestintää, eli välittää niitä työntekijöille tärkeitä viestejä mobiililla tavalla. Et mä lähtisin sisäisestä viestinnästä liikkeelle ja sitten voi lähtee miettimään jotain liiketoimintaprosesseja, et miten niitä digitalisoitaisi ja tehostettaisi mobiiliteknologioilla.”

Pentikäinen mainitsee viestinnän voivan olla hyvinkin eksplisiittistä ja tietokeskeistä, mutta myös kulttuurin viestintää, me-hengen rakentamista ja yhteisen vision saavuttamista. Pentikäinen muistuttaa Pyykkösen myös maininneen sisäisen viestinnän olevan apuna digitaalisten prosessien käyttöönoton yhteydessä. ”Just näin”, Pyykkönen komppaa.

Pentikäinen kysyy, tuleeko Pyykkösellä jotakin tiettyä toimialaa mieleen, jossa on onnistuttu mobiilitransformaatiossa ja mitkä ovat hänen henkilökohtaiset suosikkisovelluksensa, joita hän tykkää käyttää omassa työskentelyssään. Pyykkönen nostaa esimerkeiksi lentoyhtiöt sekä kaupan- ja logistiikka-alan yritykset. Hän jatkaa kertomalla, että vaikka esimerkiksi laskujen hyväksyminen ja tarkistaminen mobiilisti helpottaa hänen arkeaan, on hänen suosikkisovelluksensa viestintäsovellus, jolla hän voi nopeasti viestimään kollegoidensa kanssa ja jakaa mielenkiintoista tietoa.

”Uskon, että tää on kaikista paras sovellus” , Pyykkönen kuittaa.

Loppusanat

”Tämä oli Elisan Digitalisaatio 300-podast ja meidän vieraanamme oli Hilla Pyykkönen kertomassa mobiilitransformaatiosta”, Pentikäinen lopettaa.

Lue myös

Mobiilitransformaatio koskettaa organisaation jokaista työntekijää

Mobiilitransformaatio tapahtuu nyt – myös kentällä ja palvelualalla

Miksi siirtyä julkipilveen?

Talotekniikkayritys Amplit teki digiloikan mobiilisovelluksen avulla