”Digitaalinen äly ei synny, se luodaan”

Lukuaika 3 min

Jopa perinteinen autohuolto voi muuntua digitaaliseksi liiketoiminnaksi, joka helpottaa autoilijoita. Älypalvelu S-Drive tuo markkinoinnille auton, joka ilmoittaa itse huoltotarpeestaan.

Teksti: Pekka Pekkala

Tuttu tilanne kaikille autoilijoille: Huoltovalo tai -koodi ilmestyy kojetauluun kaikkein pahimmalla hetkellä. Juuri kun on kiire tai pitkä lomareissu edessä, silloin kun ei ole missään tapauksessa aikaa tai mahdollisuutta viedä autoa huoltoon. Eikä vikakoodista selviä tietenkään suoraan, johtuuko se uhkaavasta moottoriviasta.

S-Drive on kännykkäsovelluksella toimiva palvelu, joka poistaa tämän ongelman. Auto kertoo vikakoodin suoraan huoltoon ja asiakaspalvelu neuvoo, mitä tehdä: jatketaanko matkaa, etsitäänkö lähin huoltopiste vai tilataanko hinausauto. Tulevaisuudessa mukaan tulevat myös vakuutuspalvelut, jolloin ilmoituksen valokuvineen voi tehdä suoraan puhelimesta ja päätöksen saada todella nopeasti.

Tällainen palvelu on esineiden internetiä eli Internet of Thingsiä (IoT) käytännössä. Palvelun on kehittänyt Elisa yhdessä Palinin ja Helptenin kanssa.

Digitalisaation lupaus toteutuu kumppanien avulla

Useamman yhteistyökumppanin myötä S-Drive tekee juuri sitä, mitä digitalisaatio lupaa: Se poistaa palveluketjusta turhia vaiheita, jotka rasittavat niin asiakasta kuin huoltoakin. Auto kommunikoi tarvittaessa suoraan autoliikkeen tai vakuutusyhtiön järjestelmään, ilman ihmistä. Palvelun luominen ei onnistuisi yksin autoliikkeeltä, teleoperaattorilta tai vakuutusyhtiöltä.

S-Drive-sovelluksen kautta autoilija pääsee tarkastelemaan kaikkea autoonsa liittyviä tietoja sekä varaamaan huollon.

”Tämä on palvelun ensimmäinen vaihe, ja tavoite on lähinnä asiakastyytyväisyyden ja sen kautta bisneksen lisääntyminen. Aiemmin emme ole voineet saada tietoja huoltoon tulevista autoista. Lisääntyvän tiedon myötä voimme vähentää turhia käyntejä ja lisätä niiden oikea-aikaisuutta. Pelkästään se on iso bisnesetu huollolle”, S-Ryhmään kuuluvan Palin Oy:n toimitusjohtaja Petri Arvo kertoo.

Palvelun omistaa Palin Oy, kokonaisuudesta vastaa Elisa ja etädiagnostiikan sekä mobiiliapplikaation käytännön toteutuksesta Helpten. Käyttäjien ongelmatilanteissa puheluihin vastaa Falck ja uusia vakuutus- sekä rahoitusmuotoja suunnitellaan LähiTapiolan kanssa.

Päällepäin yksinkertaisen palvelun toteutukseen tarvitaan monta osapuolta ja yhdistävä tekijä on digitaalinen tieto: nollia ja ykkösiä saadaan niin autosta, kuljettajan ajotavoista kuin reiteistäkin ja sitä välitetään jatkuvasti eri osapuolten välillä, niin arkena kuin ongelmatilanteissakin.

Yhteistyöhön ja uusien konseptien kehittämiseen osapuolia ajaa älyautojen paisuva markkina. S-Driven tapaisten, verkkoon yhdistettyjen autojen ennustetaan tuottavan jopa 140 miljardin euron arvosta uutta tulovirtaa jo kolmen vuoden kuluttua. Ja se tarkoittaa kaikkia alan toimijoita, ei vain autokauppiaita ja -huoltoja.

Uusi autoilun ekosysteemi rakentaa helppoutta

”Ideana koko S-Drive-hankkeessa on rakentaa uutta ekosysteemiä, jossa kaikki palaset auton hankkimisesta sen pysäköintiin ja ennakoimattomiin tilanteisiin olisivat kuluttajalle mahdollisimman helppoja. Tavat omistaa ja käyttää autoa tulevat muuttumaan rajusti muutaman seuraavan vuoden aikana, ja S-Drive haluaa olla keskellä tätä muutosta”, Arvo tiivistää.

Palvelussa on kolme tasoa. Ensimmäinen niistä on ilmainen S-Drive-sovellus, jolla kuka tahansa Palinin asiakas voi tehdä huollon ajanvarauksen.

AutoPalin voi taas lähestyä asiakasta sovelluksen kautta ja muistuttaa esimerkiksi määräaikaishuollosta, katsastuksesta tai renkaiden vaihdosta. Sovellus on sisäänvetotuote, jolla palvelua esitellään asiakkaille. Varsinaiseksi IoT-palveluksi ja bisnesmahdollisuudeksi S-Drive muuttuu kuukausimaksullisessa versiossa. Autoon asennetaan sen toimintoja seuraava laite, joka raportoi sekä auton diagnostiikkatiedot että tarvittaessa sijainnin. Ne voidaan jakaa esimerkiksi huollolle, tiepalvelulle tai vakuutusyhtiölle.

 

”Tämä on vasta älyautoilun ensimmäinen vaihe. Mahdollisuudet ovat huikeita”, sanoo Palin Oy:n toimitusjohtaja Petri Arvo.

Erityisen mielenkiintoiseksi laitteiston tekee se, että S-Driven asennusta ei ole rajattu tiettyyn automerkkiin tai vain uusiin autoihin. Potentiaalinen asiakaskunta kattaa kaikki autot vuodesta 2001, vaatimuksena on OBD2-portti. Asennus kuuluu kuukausimaksuun, joka on 9,90 euroa kuussa. Sopimuskausi on kolme vuotta.

”Tämä on se versio, johon sisäänrakennetaan uusia tuotteita kumppaneiden kanssa. Tulossa on esimerkiksi uusia rahoitusmalleja ja tapoja hankkia auto, joihin S-Drive sisältyy. Ekosysteemiin liiketoimintamahdollisuudet eivät rajoitu vain autokauppaan ja -huoltoon. Yksi applikaatio, jonka sisässä on kaikki autoiluun liittyvä”, Arvo maalailee S-Driven tulevaisuutta.

Kaiken ytimessä on digitaalinen tieto ja sen jakaminen

S-Driven kolmas taso sisältää myös ajopäiväkirjan, joka on tuttu jo aiemmin palvelua rakentamassa olleen Helptenin ammattikäyttäjille.

”Palvelu kirjaa automaattisesti ajetut reitit sekä kilometrit ja mahdollistaa esimerkiksi matkalaskujen automatisoinnin”, Helptenin toimitusjohtaja Rauno Toivonen kertoo.

Yrityksen autokannasta vastaavalle järjestelmä antaa kokonaisnäkymän kaikkien autojen käyttöön, huoltohistoriaan ja kuluihin. Tarvittaessa tämä voidaan ulkoistaa kokonaan esimerkiksi autoliikkeelle tai muulle partnerille, joka ottaa kokonaisvastuun autojen hyvinvoinnista yrityksessä.

Elisa Oy:n business manager Jari Järvinen näkee tulevaisuudessa yhtenä toimijana matkan varrelle sattuvat palvelut.

”Esimerkiksi huoltoasemalla ajetaan vain suoraan mittarille ja käynnistetään tankkaus. Samalla on ehkä tilattu etukäteen pissapojan täyttö ja kahvit mukaan. Jos tarjolla on huoltoa, voidaan vaihtaa vaikka pyyhkijän sulat.”

S-Drive on yksi askel kohti tulevaisuuden älyliikennettä. Kuski voi halutessaan jakaa tietoa ajotavastaan esimerkiksi vakuutusyhtiölle, joka voi antaa enemmän alennusta turvallisesti ajaville. Kuljettaja saa myös palautetta ajotapansa taloudellisuudesta. Kaiken ytimessä on digitaalinen tieto ja sen jakaminen eri toimijoiden kesken.

Elisa kehittää erilaisia IoT-palveluita niin yritysten kuin yksityisautoilijoiden tarpeisiin. Elisa Auto on työajojen kirjaamiseen tarkoitettu palvelu, joka automatisoi ajopäiväkirjan, kilometrikorvausraportoinnin ja vapaan autoedun verottajaraportoinnin. Palveluun sisältyy myös ajoneuvon sijainti-, reittien selailu- ja ajotapasovellus.