Digitalisaatio parantaa merenkulun turvallisuutta

Lukuaika 2 min

Suomen vesillä on toiseksi eniten merimerkkejä koko maailmassa. Rannikkomme on matala, mutkikas ja vaikeasti navigoitava, ja talven jääolosuhteet vaikeuttavat väylänhoitoa. Digitalisaatio tarjoaa uusia ratkaisuja merenkulun turvallisuuteen – yksi niistä on Elisan innovaatiokilpailun voittajan Emergencen toteuttama merimerkkien paikannusratkaisu.

Laivat ja veneet suuntaavat kulkunsa merimerkkien eli virallisemmin merenkulun turvalaitteiden perusteella. Niitä on Suomen vesillä Liikenneviraston ylläpidossa 25 000 kappaletta. Osa merimerkeistä on kiinteitä ja osa kelluvia. Varsinkin kelluvat merkit ovat talvisin jäiden armoilla, ja jäämassat vievätkin niistä vuosittain mennessään kymmenesosan – Perämeren alueella peräti joka kolmannen. Merenkulun turvalaitteiden kunnossapidosta vastaa rannikolla Liikenneviraston Meriväyläyksikkö ja sisämaassa Sisävesiväyläyksikkö. Lisäksi muilla väylänpitäjillä kuten kunnilla on ylläpidossaan vajaat 9000 merimerkkiä.

Keväisin, kuukauden sisällä jäidenlähdöstä, väylänhoitajat hyppäävät veneisiin ja tarkistavat jokaisen kelluvan merimerkin. Niitä on 17 000 kappaletta. Veneilyä kertyy vuosittain noin 8000 kilometrin verran. Pitkät tarkastusretket saattavat jäädä pian historiaan, koska merimerkit voidaan jatkossa paikantaa digitaalisesti ja näin tunnistaa toimenpiteitä vaativat turvalaitteet.

”Viime vuonna startannut Merenkulun älyväylä -hanke on osa Liikenneviraston digitalisoitumista. Tavoitteenamme on tehdä navigoinnista turvallisempaa ja tehokkaampaa uusien digitaalisten palveluiden avulla. Kehitämme turvalaitteiden kaukohallintaa sekä olosuhdetietojen ja ennusteiden jakelua laivoille, veneilijöille ja varustamoille. Näin voimme pienentää törmäys- ja karilleajoriskiä ja auttaa reittien ja lastimäärien optimoinnissa”, kertoo Meriväyläyksikön päällikkö Simo Kerkelä.

Paikannusratkaisua testataan talviolosuhteissa Helsingin edustalla

Isompien turvalaitteiden, kuten valaistujen poijujen, valvonnassa on jo aiemmin hyödynnetty kaukohallintaa. Esimerkiksi valon sammumisesta tai poijun irtoamisesta lähtee automaattisesti vikailmoitus. Uutta on digitaalisen paikannuksen tuominen onnistuneesti kelluviin, ’pimeisiin’ merimerkkeihin.

Kyseessä on espoolaisen Emergence Oy:n toteuttama pilotti. Emergence joka voitti taival-paikannusratkaisullaan Elisa IoT Challenge -innovaatiokilpailun. Taival perustuu Emergencen kehittämään energiaomavaraiseen paikannuslaitteeseen, joka toimii oman akun ja pienen aurinkopaneelin avulla vähintään 10 vuotta ilman latausta tai huoltoa. Taival-paikannusratkaisu on nyt asennettuna kymmeneen Helsingin Melkin ja Jätkäsaaren edustalla sijaitsevaan merimerkkiin.

”Paikannusratkaisun pilotti on edennyt erittäin positiivisesti. Tekninen toteutus toimii ja seuraamme merimerkkien paikkatietoja sovelluksen kautta. Emergencen kavereiden into on tainnut tarttua vähän meihinkin”, Simo toteaa. Hän näkee paljon mahdollisuuksia paikannuksen laajemmassa hyödyntämisessä.

”Tärkeintä on turvallisuuden parantaminen. Paikannuspalvelun tuottaman tiedon avulla voimme esimerkiksi tiedottaa reaaliajassa vesillä liikkujia irronneesta merimerkistä. Toinen tärkeä hyöty on säästöjen saavuttaminen väylänhoidon kustannuksissa. Digitalisaatio on lupaava työkalu ja uusien ratkaisujen toimivuus nähdään kokeilujen kautta. Suomi on merenkulusta riippuvainen maa, jossa on vaikeat olosuhteet – meidän on oltava kehityksen kärjessä. Ja jos emme kokeilisi uutta, meillä olisi vieläkin puiset meriviitat”, Simo naurahtaa.

Kustannustehokkaalle ratkaisulle löytyy kysyntää

Emergencen toimitusjohtaja Vesa Aaltonen kuuntelee Simon kommentteja tyytyväisenä.

”Lähdimme kehittämään paikannusratkaisua asiakkaiden tarpeisiin – markkinoilla ei ole tähän mennessä ollut toimivaa kustannustehokasta ratkaisua paikantamiseen. Uudenlaisen toteutustavan löytäminen ei ollut aivan helppoa, mutta insinööri ei anna periksi ja lopulta onnistuimme analysoimaan, mitä aiempien ratkaisujen toimintalogiikassa oli pielessä. Liikenneviraston kanssa kenttäolosuhteissa tehtävä pilotti osoittaa, että laskelmamme ovat oikeassa. Nyt on patentti vetämässä”, Vesa hymyilee.

Taival-ratkaisu on rakennettu Elisan IoT-alustan avulla ja ekosysteemin tuella. Paikannuslaite hyödyntää Elisan m2m-liittymää ja 4g-verkkoa. Sen avulla voidaan paikantaa mikä tahansa kuljetus tai laite ympäri maailman.

”Elisan IoT-alustan avulla itse sovellus luotiin noin kuukaudessa ja onnistuimme pääsemään puolessa vuodessa ideasta toimivaan pilottiin hyvin pienillä omilla resursseilla. Elisan alusta mahdollistaa nopean liikkeelle lähdön, ja sen avulla voidaan rakentaa jo muutamassa päivässä jotain toimivaa”, Vesa kertoo.

Kohti kansainvälisiä markkinoita

Maailmalla on tällä hetkellä miljardeja yksiköitä, kuten kontteja, kuljetuksia ja laitteita, jotka olisi tarpeen paikantaa. Markkina kasvaa nopeasti. Taival-ratkaisusta tekee ainutlaatuisen laitteen pieni koko, energiaomavaraisuus ja edullisuus. Huoltovapaalla laitteella ei ole ylläpitokuluja ja energiaomavaraisuudella on merkittävä rooli paikannuksen kokonaiskustannuksissa.

”Taival tarjoaa ratkaisun logistiikan tehostamiseen ja erilaisten tavaroiden ja laitteiden seurantaan. Olemme tehneet merkittäviä investointeja tuotekehitykseen ja kaupallistamiseen ja neuvottelemme paraikaa uusista piloteista. Tulevat rahoituskierroksemme tähtäävät kansainvälisen kasvun rakentamiseen ensi vuoden aikana. Jatkamme yhteistyötä Elisan kanssa”, Vesa valottaa. Innostus on ilmiselvää.

Kuvat: Emergence Oy

Tutustu Elisa IoT -ekosysteemiin

Lue lisää Taival-paikannusratkaisusta