Hyvästi liikenneruuhkat

Lukuaika 2 min

Sanovat, etteivät nämä meidän liikenneruuhkat ole mitään isoon maailmaan verrattuna. Hyvä niin, mutta ei se tieto kovin paljon lohduta, kun jono seisoo eikä liikenne etene. On siinä kuitenkin hyvää aikaa ajatella. Haaveilla, millaista liikenne on tulevaisuudessa.

Ruuhkat

Ensinnäkin, ruuhkiahan ei enää ole. Syyskuinen mielenilmauspäivä sen hyvin osoitti. Kun valtaosa työväestä jää etätöihin, liikenne soljuu sujuvasti. Tulevaisuudessa etätyö on arkipäivää asiantuntijatehtävissä ja toimistolla käydään vain poikkeustapauksissa. Etätyötä tehdään kotona tai vaikkapa oman lähiön toimistohubissa, jossa samaan tilaan kokoontuu usean yrityksen ja toimialan osaajia. Työmatkoista säästyvän ajan kukin käyttää haluamallaan tavalla, työhön, harrastuksiin, shoppailuun, perheen kanssa olemiseen.

Joukkoliikenne

Liikenteen kokonaismäärää vähentää entisestään asiakaslähtöinen joukkoliikenne. Tulevaisuuden etiäinen KutsuPlus-palvelu on toistaiseksi osoittautunut kalliiksi ylläpitää, mutta tulevaisuudessa sen toimintaperiaate on valtavirtaa joukkoliikenteessä. Bussit kenties ajavat näennäisesti tiettyjä reittejä, mutta reiteissä ja aikatauluissa on joustoa. Bussit ovat pienempiä, mutta niitä on enemmän, mikä mahdollistaa asiakaslähtöiset poikkeamat.

Liikennevalot

Historiaa ovat myös liikennevalot. Autot ovat sensoreilla vuorattuja liikkuvia tietokoneita, jotka tekevät jatkuvasti laskelmia liikenteestä: muut autot, niiden nopeus, mihin suuntaan menevät ja niin edelleen. Ne myös valtaosin ajavat itsenäisesti. Laskelmien perusteella liikenne optimoi itsensä ja autot etenevät risteyksissä vetoketjuperiaatteella niin, ettei liikennevaloja tarvita eikä jonoja synny. Joukossa saattaa olla joku vanhan ajan autoilija, joka haluaa ehdottomasti itse ohjata autoaan. Auto antaa tähän näennäisesti mahdollisuuden, mutta heti kun kuski meinaisi tehdä auton tietokoneen mielestä virheliikkeen, puuttuu automaattiohjaus peliin.

Liikenneonnettomuudet

Loogisesti ajatellen, mikäli kaikki edellä kirjoitettu toteutuu, liikenneonnettomuuksia ei pitäisi enää tapahtua. Mutta jos kuitenkin kolahtaa, älyauto tunnistaa niin ihmis- kuin peltivauriot ja tekee automaattisesti hälytykset tarvittaviin paikkoihin. Apu on paikalla hetkessä. Poliisia ei tarvita paikalle pienissä nokkakolareissa, sillä vakuutusyhtiöt saavat tiedot automaattisesti autojen lähettämänä.

Matkustaja

Keskivertotyössäkävijä viettää nykyään autossa varovaisesti laskien helposti 352 tuntia eli lähes 15 päivää vuodesta*). Monet enemmänkin. Tulevaisuudessa matkustaminen on vähentynyt huomattavasti, kun työmatkat jäävät pois ja ostokset toimitetaan suoraan kotiin niin, ettei kauppaankaan tarvitse ajella. Ja koska autot hoitavat ajamisen itse, voi autossa vietettävän ajan käyttää hyödyllisesti tai rentoutumiseen. Viisitoista ylimääräistä päivää käytettäväksi ihan vain omiin juttuihin, kelpaisi varmasti kaikille.

Liikenteen tulevaisuus vaikuttaa näin ajateltuna varsin valoisalta. Ajattelenkohan liian positiivisesti? Minä vuonna tämä voisi mielestäsi olla totta?

_________________________________________________

*) Keskivertotyössäkävijän autossa viettämä aika on laskettu seuraavasti:
– 200 työpäivää/v, 1 h/työpv    200 h
– Kauppa- ja harrastusajot 2 h/vko    104 h
– Mökki- tms. matkat 4 h/kk     48 h
Yhteensä             352 h/v = 14,7 pv