Yritys voi hankkia yrittäjille itselleen ja työntekijöille työpuhelimen useammalla eri tavalla. Mikä tapa on sopivin juuri sinun yrityksellesi?
Yritys voi hankkia työpuhelimet yrittäjien itsensä ja työntekijöiden käyttöön neljällä eri tavalla: ostamalla laitteet kertamaksulla, ostamalla laitteet kuukausimaksulla tai hankkimalla laitteet leasing-sopimuksella tai palveluna. Tässä artikkelissa käymme nämä neljä tapaa läpi, ja sen mitä ne tarkoittavat niin verotuksen, yrityksen kuin työntekijöiden näkökulmasta.
Verottajan näkökulmasta yrityksen työkäyttöön hankkiman työpuhelimen arvolla ei ole merkitystä eikä laitteesta synny sen käyttäjälle verotuksellista etua, sillä verottajan näkökulmasta laite on työväline. Työnantaja voi itse päättää minkä arvoisia laitteita se tarjoaa työntekijöilleen käyttöön.
“Työpuhelimien hintojen ylärajoissa on paljon vaihtelua. Osa yrityksistä tarjoaa työntekijoille maksimissaan 200 euron arvoisen työpuhelimen, kun toisilla yrityksillä raja on 1500 euroa”, kertoo Business Lead Teppo Korpela Elisalta.
Työpuhelimet palveluna
Työpuhelinten hankinta palveluna on yleistynyt yritysten keskuudessa, koska se vähentää yrityksen IT-yksikön työmäärää, sisältää huoltopalvelut, luo etuja työntekijöille, eikä aiheuta verotuksellisia yllätyksiä. Esimerkiksi Elisa Palvelupäätelaitteet on tällainen palvelu.
Elisa Palvelupäätelaite -palvelussa yritys päättää oman ohjeistuksensa mukaisesti kuukausihinnan, jolla työntekijät voivat hankkia työpuhelimen. Jos yrityksen määrittämä yläraja työpuhelimen hinnalle on esimerkiksi 30 euroa kuukaudessa, työntekijä voi valita paremman mallin maksamalla ylimenevän osuuden hinnasta itse suoraan Elisalle.
“Näin työntekijät saavat juuri sellaisen puhelimen kuin haluavat, ilman verotettavan edun muodostumista, ja samalla yrityksen työnantajakuva paranee”, Korpela kertoo.
Jos työpuhelin menee rikki, työntekijä voi olla suoraan yhteydessä Elisaan ja hän saa rikki menneen tilalle ehjän vastaavanlaisen laitteen. “Tämä vähentää yritysten IT-osaston työmäärä, kun työpuhelimia ei tarvitse hallinnoida.”
Yritykset eivät voi ilman veroseuraamuksia luovuttaa vanhoja työpuhelimia työntekijöilleen. “Kun laitteet hankkii palveluna, ne jäävät Elisan omistukseen. Kun palveluaika, yleensä 24 tai 36 kuukautta päättyy, työntekijä voi palauttaa laitteen Elisalle tai lunastaa sen edullisella hinnalla itselleen, ilman veroseuraamuksia”, Korpela kertoo.
Yritys puolestaan voi vähentää laitteiden palvelumaksun verotuksessa normaalisti. Koska yritys ei osta laitteita itselleen, ne eivät myöskään siirry yrityksen käyttöomaisuudeksi.
Työpuhelimet leasing-sopimuksella
Työpuhelimet voi myös hankkia leasing-sopimuksella esimerkiksi 24 tai 36 kuukaudeksi, jolloin niiden omistus on rahoitusyhtiöllä. Kuukausimaksut ovat verotuksessa vähennettäviä. Tässäkään tavassa yritys ei osta laitteita itselleen, eivätkä ne siten siirry yrityksen käyttöomaisuudeksi.
“Leasing-mallissa yritys ei saa työpuhelinten huoltopalvelua, eikä työntekijöillä ole mahdollisuutta lunastaa käytöstä poistuvia laitteita itselleen, vaan ne palautuvat leasing-yhtiölle, joka kierrättää ne omalla tavallaan”, Korpela sanoo.
Työpuhelimet kuukausimaksulla tai kertamaksulla
Pienemmille, alle 10 henkilöä työllistäville yrityksille ja yksinyrittäjille, usein helpoin tapa hankkia työpuhelin on ostaa se kuukausimaksulla. Yritys voi myös hankkia työpuhelimet kertamaksulla. Molemmilla tavoilla puhelinten omistus siirtyy heti yritykselle, kirjanpidossa yrityksen käyttöomaisuudeksi ja verotuksellisesti niitä koskevat samat ohjeet.
Jos puhelimen taloudellinen käyttöikä on enintään 3 vuotta, yritys voi vähentää työpuhelimen hankintamenon kerralla riippumatta hankinnan arvosta.
Muussa tapauksessa työpuhelinten ja pienhankintojen kokonaisarvo määrittää sen, voiko yritys vähentää laitteiden hankinta-arvon kerralla vai vuosittaisilla poistoilla. Verottajan ohjeiden mukaan vuodesta 2021 lähtien yksittäinen työpuhelin on voinut maksaa korkeintaan 1200 euroa, jotta sen hankintamenon voi vähentää kerralla. On hyvä huomioida, että tällaisia pienhankintoja voi vähentää yhteensä 3 600 euron arvosta.
Kun laitteet ovat yrityksen omaisuutta, niistä luopuminen saattaa aiheuttaa veroseuraamuksia. Jos esimerkiksi yritys luovuttaa vanhan puhelimen työntekijälle, työntekijän tulisi maksaa laitteen sen hetkinen arvonlisäverollinen markkinahinta. Jos näin ei tehdä, työntekijälle muodostuu verotettavaa etua. Jos taas yritys myy vanhat laitteet työntekijöille tai muualle, yrityksen myynnistä saama tulo on verotettavaa tuloa.
Työpuhelimen lisätarvikkeet
Työpuhelimeen hankitaan usein erilaisia lisätarvikkeita, kuten suojakuoret, panssarilasi ja korvakuulokkeet. Näiden hankintaan pätee sama ohjeistus kuin laitteiden hankintaan. Työnantaja voi itse päättää työntekijöiden käyttöön tarjoamiensa lisätarvikkeiden arvon. Koska lisätarvikkeet ovat työvälineitä, niistä ei muodostu työntekijälle verotettavaa etua.
“Yleensä työnantaja tarjoaa työntekijöille perustason lisätarvikkeet kuten suojakuoren, panssarilasin ja laturin, jos sellaista ei tule puhelimen mukana”, Korpela kertoo.
Verotukseen liittyvät tiedot on tarkistanut Verohallinnon johtava veroasiantuntija Mervi Hakkarainen.
Työsuhdeliittymän käyttö ja verotus
Puhelinliittymän käyttö – lue tästä hyvät vinkit työsuhdeliittymän käyttöön verottajan näkökulmasta ja siitä, miten Elisa Oma Laskun avulla työntekijä voi käyttää työsuhdeliittymää yksityisiin tarkoituksiin omalla rahalla.
Vinkit hybridityövälineiden hankintaan >>
Lisäpalvelut työsuhdeliittymään
Elisa Oma Lasku on helppo tapa tarjota lisäpalveluita työsuhdeliittymään ja -välineisiin. Palvelun ideana on, että liittymän tai laitteiden laskutus voidaan jakaa yrityksen ja työntekijän kesken. Oma Lasku -palvelun käyttäminen on maksutonta ja voit hyödyntää nopeampaa dataa, parempia laitteita ja vapaampia palvelunumerosoitto-ominaisuuksia erikseen tai kaikkia yhdessä.
Ps. Onko uusi puhelin vielä haussa? Tutustu verkkokauppamme tarjontaan.
Lue myös
Vertailussa 500 ja 1000 euron 5G-puhelimet – keskihintaiset haastavat huiput