5 tapaa parantaa yrityksesi verkkosivua

Kotisivu on ikkuna yrityksen maailmaan. Näkyvyyden ja yritysmielikuvan rakentamisen lisäksi kotisivun avulla voi helposti saada myös uusia asiakkaita, jopa varsin pienin satsauksin.

Teksti: Hanna Kangasniemi

1. Perusasiat kuntoon

Yrityksen verkkosivuilla jokaiselle sisällölle ja sivulle pitää olla tarkoitus ja asiakkaalle tulla tunne, ettei hän jää koskaan yksin sisältöjen kanssa: Sisältösivuilla pitää olla mahdollisuus toimintaan oli se sitten yhteydenotto, ostaminen, tarjouspyynnön jättäminen tai vaikka uutiskirjeen tilaaminen.

Sivuilta pitää ymmärrettävästi selvitä, mitä yritys tekee. Jos yrityksellä on erityisosaamista, siitä kannattaa myös kertoa. Jos palveluille ja tuotteille on hinnat, ne on hyvä laittaa esiin: Asiakkaan ostoprosessi alkaa usein hintoja vertailemalla. Asiakasreferenssit ja suosittelut kertovat yrityksen luotettavuudesta. Jos sivut on tehty 2000-luvun alussa tai aiemmin, kannattaa harkita sivuston päivitystä nykyaikaan. Esimerkiksi sivuston responsiivisuus eli saumaton mukautuminen eri päätelaitteille on ehdoton edellytys.

Vaikka yrityksellä olisi vain niin sanotut käyntikorttisivut, niiltä pitää helposti löytää ajanmukaiset yhteystiedot, yhteydenottomahdollisuus ja y-tunnus. Henkilökunnan nimet ja kuvat tekevät sivusta lähestyttävän.

2. Analytiikka osaksi rutiineja

Kävijäliikenteen seuraamiseen kannattaa hankkia analytiikkatyökalut, kuten ilmainen Google Analytics. Käyttäjätuen voi ostaa ulkopuolelta.

Analytiikkatyökalun asentaminen on nopeaa ja vaatii vain pienen koodinpätkän asentamisen kotisivuille. Palveluntarjoajilla on siihen hyvät ohjeet, eikä se ole kallista teettämälläkään.

Analytiikkavälineillä voi seurata sivukohtaisten kävijämäärien lisäksi muun muassa, kauanko sivuilla viivytään tai mistä sivuille on tultu. Näin myös eri toimenpiteiden vaikuttavuutta voi seurata. Seuraamiseen kannattaa uhrata vaikka 10 minuuttia päivittäin: näin tiedät, mihin rahat ja aika kannattaa laittaa.

3. Hakusanaoptimoinnilla yritys näkyviin

Hakutulokset voi jakaa orgaanisiin ja maksettuihin. Orgaaniset ovat arvostetumpia, koska niissä klikkausprosentti (CTR) on suurempi. Kannattaa siis satsata omaan laadukkaaseen sisällöntuotantoon.

Jotta hakukone löytää yrityksen sivut, sisällöissä on syytä käyttää termejä, joilla asiakas etsii tuotetta. Se ei aina ole välttämättä virallinen tuotenimi. Tärkeisiin ‘pitkän hännän hakuihin’ on helpompi päästä hyvällä sisällöllä kuin kilpailtuihin yhden sanan hakuihin. Pitkän hännän haku tarkoittaa, että käyttäjä ei etsi enää ‘peltikattoa’ vaan esimerkiksi ‘musta peltikatto omakotitaloon’.

Tärkeintä on, että jutuissa on hyvää, monipuolista kieltä ja niissä on käytetty erilaisia muotoja haetuista termeistä. Kannattaa muistaa, että googlen tehtävä on löytää käyttäjiä parhaiten palveleva tulos, joten sivut on syytä optimoida käyttäjälle, ei hakukoneelle.

4. Maksettu haku kannattaa

Jokaisen yrittäjän kannattaa satsata jonkin verran maksettuihin hakusanoihin (Google Adwords) jotta tulee löydetyksi. Google Adwordsin Keyword Planner -työkalulla voi tarkistaa suuntaa antavat hakumäärät hakutermeille.

Yleisimmät termit ovat kalleimpia ja kilpailluimpia, joten kannattaa satsata hakutermeihin, joilla on mahdollisuus tulla löydetyksi: Parturi-kampaajan sijaan esimerkiksi ’parturi-kampaaja kallio’. Ne nousevat myös hauissa ylemmäksi, mikäli ne vastaavat käyttäjän hakua paremmin.

Maksetusta hausta maksetaan vain klikkausten mukaan ja klikkauksien maksuille voi määritellä hintakaton.

5. Liikenteen ohjaus sivustolle

Hakusanojen lisäksi on hyvä valjastaa sosiaalinen media tuomaan liikennettä sivustolle. Yritykselle kannattaa luoda some-profiili keskeisille asiakkaiden käyttämille kanaville, olla siellä läsnä ja aktiivinen. Kun somessa jakaa linkkejä kotisivuilleen, postaukseen on hyvä laittaa joku kehotus toimintaan oli se sitten tarjous tai vaikka lisätietoja tuotteen käyttäjille. Analytiikkatyövälineet auttavat seuraamaan toimenpiteiden tehokkuutta.

Vinkit antoi Elisan Development Manager Anni Lappi, joka pitää asiakashankinnan kannalta ajan tasalla olevia kotisivuja yrittäjän tärkeimpänä työkaluna.