Lemmikkieläinkaupan menestyjä panostaa kyberturvaan

Lukuaika 2 min

Elisan Kyberturvakeskus suojaa kasvuyritys Musti Groupin bisnestä alati monipuolistuvilta uhkilta.  

Lemmikkieläinten vanhemmille tuttu Musti Group on nopeasti noussut lemmikkikaupan ykköseksi Pohjoismaissa. Yli 300 myymälää Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa sekä konsernin verkkokauppabrändit keräsivät tilikautena 2021 jo 340 miljoonan euron liikevaihdon. Vuonna 2020 yhtiö listautui Helsingin pörssiin. 

”Musti Group on hieno kasvutarina. Olemme kasvaneet isoksi ja näkyväksi toimijaksi”, toteaa Musti Groupin tietohallintojohtaja Panu Hannula 

Hannulan mukaan pelkästään yrityksen 1,3 miljoonan kanta-asiakkaan tietojen turvaaminen pakottaa suhtautumaan kyberturva-asioihin vakavasti, samoin kuin asema julkisesti noteerattuna yhtiönä.   

”Kyberturvasta on tullut merkittävä osa jokaisen vastuullisen organisaation toimintaa.” 

Kun Panu Hannula tuli konsernin IT-ruoriin vuonna 2015, piti yrityksen koko bisnesinfra uusia nopeasti kasvua silmällä pitäen. Mikä kaikki meni uusiksi? 

”Voi lyhyesti sanoa, että ihan kaikki: perustietotekniikka, liiketoimintajärjestelmät, IT-toimittajat”, Hannula listaa. 

Ensin luotiin tukeva IT-alusta ja uudistettiin verkkokauppa, nyt automatisoidaan toimintoja, pystytetään analytiikkaa ja rakennetaan uusia digipalveluja lemmikkivanhempien tarpeisiin. Yrityksen digitaalista liiketoimintaa turvaa Elisan Kyberturvakeskus, joka havainnoi Musti Groupin IT-ympäristöön kohdistuvia uhkia ja auttaa reagoimaan ja palautumaan niistä.

Kyberturva luottamusbisnestä 

Kuuden kuukauden kokemusten perusteella Hannula on erittäin tyytyväinen.  

”Kyllä se ihan konkreettisesti auttaa nukkumaan yönsä rauhallisemmin. Luotto Elisan palvelukoneistoon on kova. He tekevät kyberturvapalvelua tosissaan, ja vielä meitäkin kriittisemmille asiakkaille.”  

Palvelun sisällöstä Hannula ei turvallisuussyistä halua tarkemmin kertoa, mutta Kyberturvakeskuksen jatkuva valvonta on jo paljastanut murtautumisyrityksiä, jotka olisivat aiemmin jääneet pimentoon. 

Jokaiselle Kyberturvakeskuksen asiakkaalle nimetty oma palvelupäällikkö takaa sen, että palvelu vastaa sovittua ja sitä kehitetään myös tuotantokäytössä määrätietoisesti.  Palvelupäällikkö myös raportoi havaituista kyberturvauhista ja uhkaympäristön muutoksista. Tämä on Hannulalle tärkeää, jotta Musti Groupin 20 hengen kompakti oma IT-tiimi pysyy perillä jatkuvasti muuttuvista kyberriskeistä.  

”Varsinainen operatiivinen palvelu on Elisan vastuulla, mutta meille on tärkeää ymmärtää, miten maailma kehittyy ja missä ovat riskit.” 

Joustavuus oli Musti Groupin tietohallintajohtaja Panu Hannulalle tärkeä kyberturvakumppanin valintakriteeri.
”Järkevä toimittaja kykenee valikoimaan isosta palveluportfoliosta juuri yrityksen tarpeisiin sopivat palvelut.”

Tiukasti omaan ydinbisnekseen keskittyvän konsernin IT-tiimin ei ole tarkoituksenmukaista käyttää resursseja kyberturvan rakentamiseen itse. Kun kumppania etsittiin, ei tarjokkaista ollut pulaa. Ylikuumentuneen kyberturva-alan palvelutarjonta on laajaa. Loppusuoralla Musti Groupin kyberturvakumppaniksi oli Elisan lisäksi niin globaaleja toimijoita kuin pienempiä yrityksiä.  

”Toimittajat erosivat eniten siinä, miten hyvin he pystyvät räätälöimään palvelunsa juuri sinun liiketoimintasi tarpeisiin”, Hannula kertoo.

Tiukka seula kumppaniksi 

Moni Musti Groupin IT-toimittajista on vaihtunut viime vuosien IT-uudistuksissa. 

”Elisa on yksi harvoista kumppaneista, joka on vuosien varrella pysynyt matkassa mukana. Ja voin kertoa, että kriteerimme ovat tiukkoja.” 

Hyvät kokemukset yhteistyöstä Elisan kanssa puolsivat valintaa myös kyberturvakumppaniksi, onhan esimerkiksi konsernin verkkoympäristön käytettävyydestä pitkään vastannut Elisan NOC (Network Operations Center) -palvelu.  

Pitkä yhteistyö ei kuitenkaan ratkaissut valintaa ennalta.  

”Päinvastoin, nostimme rimaa Elisan kohdalla entistä korkeammalle”, Hannula toteaa.   

Vikkeläliikkeiselle Musti Groupille oli tärkeää saada palvelu pystyyn nopeasti.  

”Halusimme myös, että toimittaja on valmis reagoimaan meidän muutostoiveisiimme ja jatkuvasti ajan hermolla muokkaamassa ja kehittämässä palvelua. Nämäkin kriteerit täyttyivät, ja toistaiseksi kaikki on mennyt hienosti.” 

Kyberturvan rakentaminen liiketoiminnan jatkuvuutta turvaamaan ei ole kertaprojekti, vaan enemmänkin maratonjuoksu. Kun palvelu nyt on käynnissä, on dialogi jatkuvaa.  

”Piirrämme yhdessä jatkuvasti tiekarttaa eteenpäin.”  

Mitkä ovat seuraavat askeleet Musti Groupin kyberturvallisuuden kehitystyössä?  

Hannula arvioi, että uhat ja keinot häiritä organisaation toimintaa monipuolistuvat tulevaisuudessa entisestään. Tällöin on tärkeää säilyttää kirkas tilannekuva ja ylläpitää riittävä kyky reagoida hyökkäyksiin.  

”Tulemme tarvittaessa laajentamaan kyberturvaa askel askeleelta yhdessä Elisan kanssa.” 

Kyberturva ei myöskään ole enää pelkästään IT-ammattilaisten asia. Jokaisen työntekijän pitää tulevaisuudessa ottaa kyberturva-asiat huomioon arkityössään.  

”Ilman palvelua en voisi kuvitella toimintaa pyöritettävän. Riskitaso on viimeisten parin vuoden aikana noussut merkittävästi.” 

Tutustu Elisan Kyberturvapalveluihin

Lataa maksuton opas: Elisa Kyberturvakeskus – Digitaalisen liiketoimintasi turvaaja

Lue myös: Kyberturvallisuuden vahvistaminen suomalaisissa organisaatioissa