Tekstiviesti elää uutta renessanssia hyötyviestinnässä

Lukuaika < 1 min

Tekstiviestit elävät uutta renessanssia yritysten ja kuluttajien välisessä hyötyviestinnässä. Kahdessa vuodessa hyötyviestien määrä Elisan verkossa on lähes kaksinkertaistunut.

Hyötyviestit
Yhä useammin kännykän tekstiviestilista on täynnä yritysten lähettämiä hyötyviestejä.

”Pakettisi on nyt noudettavissa.” ”Sinulle on saapunut uusi sähköinen lasku.” ”Parturiaikasi on tänään kello 14. Tervetuloa!” ”Vahvistuskoodisi on G-123456.”

Tällaiset yritysten lähettämät hyötyviestit ovat lyhyessä ajassa käyneet tutuksi suurimmalle osalle suomalaisia, eikä ihme. Elisan tilastojen mukaan yritysten ja kuluttajien välisten hyötyviestien määrä on kahdessa vuodessa lähes kaksinkertaistunut.

Hyötyviestien määrä on kasvanut noin 35 prosentin vuosivauhtia. Verkko-ostosten suuren määrän johdosta tämän vuoden joulukuusta odotetaan uutta ennätyskuuta selvällä marginaalilla.

– Perinteisellä tekstiviestillä on digitalisaation aikakaudellakin monta etua. Tärkeimmät näistä ovat varmuus ja nopeus, sillä viestit tulevat varmasti perille ja saadaan avattua jokaisella matkapuhelimella, kuvailee asiakasvuorovaikutuksen ratkaistuista vastaava liiketoimintajohtaja Lasse Nordlund Elisalta.

Hyötyviestit eivät ole mainontaa, sillä niiden tarkoitus on muistuttaa ja aktivoida kuluttajaa hänen itse tilaamiensa tai varaamiensa palveluiden osalta. Tämän johdosta viestit luetaan hyvin suurella varmuudella, mikä vähentää selvästi esimerkiksi unohtuneiden ajanvarausten tai noutamattomien pakettien määrää.

Tekstiviestiä käytetään kasvavassa määrin myös kaksisuuntaiseen kommunikointiin, millä voidaan monessa tilanteessa parantaa asiakaskokemusta.

– Monet yritykset ovat alkaneet käyttää tekstiviestiä esimerkiksi ajanvarausehdotuksiin, jolloin vastaanottaja voi lyhyellä tekstiviestivastauksella hyväksyä viime hetkellä vapautuneen ajan. Tällainen kaksisuuntainen dialogi on huomattavan hyödyllistä sekä käyttäjän että yrityksen kannalta, Nordlund sanoo.

Hyötyviestien määrän kasvu Elisan verkossa

Yritykset voivat parantaa ja automatisoida asiakaspalveluaan tekstiviestejä hyödyntävällä Elisa Dialogi -palvelulla

Lue myös

Sovelluskehitystä Microsoftin ja Elisan valmiskomponenteilla: case Porokolari-sovellus