Elisa tarjoaa ratkaisuja hyvinvointialueiden haasteisiin

Lukuaika 2 min

Elisa esitteli älykkäitä digiratkaisujaan Sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ATK-päivillä Jyväskylässä toukokuussa 2022.

Elisan osastolla tutustuttiin muun muassa kotihoitoa tukevaan Elisa Digihoivaan, 5G-teknologian ratkaisuihin terveydenhuollossa, Suomen kielen puhetta tunnistavaan Elisa Puhebottiin sekä Elisa Paikannuspalveluun ja Elisa Monipalvelujärjestelmään. 

5G:n hyöty näkyy viiveettömyytenä

Uutena ratkaisuna esiteltiin 5G-mobiiliverkon kautta etäkäytettävää Helsingin Pasilassa sijaitsevaa robottikättä. 

”Robottikättä sai ohjata VR-lasien ja ohjaimen kautta, ja siirtää tölkkiä pöydältä toiselle. Hienomekaanisessa etäohjauksessa on todella tärkeää, ettei tietoliikenneverkossa ole viivettä. Robottikäden avulla haluttiin havainnollistaa tätä ja 5G:n hyötyä”, kuvailevat Elisaa Sote ATK-päivillä edustaneet Elisan Business Manager Juha Polkko sekä Senior Account Manager Jonne Pelli. 

Elisan osastolla sai tutustua myös Elisan ja HUSin yhdessä kehittämään 5G-verkon yli kätevästi kauko-ohjattavaan, pyörillä kulkevaan robottiin, jonka avulla hoitaja vierailee potilaan luona tabletin näytöllä.  

Robottikäden etäohjausta
Robottikäden etäohjausta.

Teknologiaa käytetään jo HUSin koronaosastolla: robotti tekee kierroksia potilashuoneissa ja osa hoitohenkilökunnan ja potilaiden keskusteluista käydään videoyhteydellä.  

”Sen sijaan, että monta minuuttia puetaan suojavarusteita, tabletin kautta kommunikointi säästää aikaa valtavasti”, Pelli sanoo. 

Elisa Digihoivalla turvallisempaa ja tehokkaampaa kotihoitoa

Elisan osastolla demottiin seniorien kotihoitoa tukevaa Elisa Digihoiva -tuoteperhettä. Digihoivan avulla tuetaan ikäihmisen elämää esimerkiksi lääkemuistuksilla ja turvahälyttimillä. Kotihoito pystyy seuraamaan seniorin terveydentilaa ja aktiivisuutta myös etänä. 

”Esimerkiksi verenpaine tai syke pystytään mittamaan etänä ilman että fyysisesti tavataan asiakasta niin usein”, Pelli kuvailee.  

Digihoiva tarjoaa myös etäneuvottelupalvelua hoitohenkilökunnan, potilaiden ja omaisten väliseen viestintään. 

Suomen kielen puheentunnistus kiinnosti

Kiinnostusta herätti myös suomen kielen puheentunnistuksen demo Elisa Puhebotti. Elisa Puhebotti on robotti, joka ymmärtää puhuttua kieltä ja jolla on kyky kääntää puhe tekstiksi. Ratkaisua voidaan käyttää hyödyksi käytännön työssä.

”Erilaisissa hoito- ja hoitajatilanteissa puhe saataisiin muutettia suoraan tekstiksi ilman että hoitohenkilökunnalla menisi aikaa syöttää tekstiä järjestelmään. Nämä taustatyöthän vievät todella paljon aikaa”, Pelli huomauttaa.  

Sote ATK-päivillä Elisa esitteli lisäksi paikantavaan henkilöturvaan ja hoitajakutsuratkaisuihin käytettävää Elisa Paikannuspalvelua sekä sairaalan potilaiden, omaisten ja henkilökunnan väliseen viestintään ja viihtymiseen sopivaa digitaalista palvelualusta Elisa Monipalvelujärjestelmää. 

Elisa Monipalvelujärjestelmän Business Manager Hannu Meriläinen (vas.), Elisan tekninen konsultti Miika Hirvenlahti ja HUSin tuotepäällikkö Petri Toropainen.
Esittelyssä Elisa Monipalvelujärjestelmän potilastabletin ja hoitajan älypuhelimen välille muodostettu videopuheluyhteys. Kuvassa etualalla Elisa Monipalvelujärjestelmän Business Manager Hannu Meriläinen (vas.), Elisan tekninen konsultti Miika Hirvenlahti ja HUSin tuotepäällikkö Petri Toropainen.

Elisalta ratkaisuja tulevien hyvinvointialueiden haasteisiin

Polkko ja Pelli kertovat Sote ATK-päivillä näkyneen, että ihmiset ovat mielellään jälleen tapaamassa toisiaan kasvotusten. Keskusteluissa kuului myös hyvinvointialueiden toiminnan aloittaminen vuoden 2023 alussa ja siihen liittyvät haasteet resursseissa. 

”Miten varmistetaan hoitotakuu ja velvoitteet, joita hyvinvointialueille on määrätty? Näitä pitäisi pystyä seuraamaan läpinäkyvästi jo potilaan hoitopolun alusta alkaen”, Pelli huomauttaa.  

”Tällä hetkellä näin ei välttämättä ole lukuisten eri potilasjärjestelmien vuoksi. Tulisi ratkaista, miten voidaan näyttää viranomaisille toteen hoitotakuun toteutuminen ja miten toimintaa voidaan kehittää tehokkaammaksi. Miten nähdään aidosti potilaan hoitopolun eri vaiheet, mihin henkilökunnan aika täytyy keskittää ja että mitkä ovat aikasyöpöt? Tämä on kriittisen tärkeää, ja siihen meillä on Elisalla tarjota ratkaisuja.” 


Kiinnostuitko? Ota yhteyttä myyntiimme.

Tutustu kaikkiin Elisan terveydenhuollon ja hyvinvoinnin ICT-ratkaisuihin


Lue myös

Elisa digihoivalla turvallisempaa ja tehokkaampaa kotihoitoa senioreille

Puheentunnistus parantaa asiointia ja tehostaa asiakaspalvelua

Elisa Paikannuspalvelu säästää aikaa ja resursseja

Elisa Monipalvelujärjestelmä helpottaa asiointia ja viestintää

Elisa Showroom – itse kokeileminen antaa oivalluksia