Puheentunnistus eli Natural Language Processing (NLP) tehostaa asiakaspalveluaPuheentunnistus eli Natural Language Processing (NLP) tehostaa asiakaspalvelua
Elisa Puheentunnistus ja AI Botti

Puheentunnistus parantaa asiointia ja tehostaa asiakaspalvelua

Puhekanavan suosio kasvaa jatkuvasti ja käytämme puhetta yhä enemmän esimerkiksi älylaitteiden ohjaamiseen. Monet asiakkaat myös soittavat mieluummin yrityksen puhelinpalveluun, koska puhuminen on nopeampaa ja henkilökohtaisempaa. Asiakaspalvelussa puheluiden hoitaminen on usein kuitenkin työlästä ja vie paljon resursseja. Tämä näkyy asiakkaille pitkinä odotusaikoina ja turhautumisena.

Jotta puhelinpalvelun tehokkuus parantuisi ja henkilökohtaisuus säilyisi, olemme kehittäneet Elisa AI Botin (entinen Elisa Puhebotti).

Tekoälyä hyödyntävä botti tuo helpotusta puhelinpalvelun ruuhkapiikkeihin ja parantaa asiakaskokemusta. AI Botti on monikanavainen ja se pystyy hyödyntämään generatiivista tekoälyä.

Tutustu palvelun ominaisuuksiin ja kysy lisää!

Haluatko nähdä, miten Elisa AI Botti toimii käytännössä?

Pyydä esittely

Opas: Puheentunnistuksesta asiakaspalvelun arjen sankari

Opas kertoo sinulle, miten puheentunnistus auttaa tasaamaan asiakaspalvelun ruuhkia ja vähentämään asiakaspalvelijoiden manuaalista työtä.

Lataa opas

Elisa Puhebotti on tekoälyä ja luonnollisen kielen tunnistamista hyödyntävä robotti

Mikä on Elisa AI Botti?

Elisa AI Botti on tekoälyä ja luonnollisen kielen tunnistamista hyödyntävä robotti, joka ymmärtää ja käsittelee puhuttua, luonnollista kieltä. Botilla on kyky vastata puheluihin, kääntää puhe tekstiksi, tehdä luokitteluja asiakkaan puheen perusteella sekä tuottaa puhetta.

Palvelu on nyt myös monikanavainen – puheentunnistuksen lisäksi robotilla on kyky vastata muun muassa sähköposteihin ja tekstiviesteihin.

AI Botti -ratkaisun pohjalla toimii puheentunnistuksen tekoäly, jonka Elisa on kehittänyt yhdessä Aalto Yliopiston kanssa.

Palvelu on kehitetty erityisesti suomenkielisen luonnollisen puheen tunnistamiseen  ja näin se ymmärtää jopa suomalaisia murteita!

Näin AI Botti tehostaa asiakaspalvelua

  • Ensikontaktien hoitaminen

    Robotti nopeuttaa asiointia kysymällä asiakkaalta perustiedot alkuun. Tämä lyhentää jonotusaikaa ja asiakkaan tiedot saadaan kirjattua järjestelmään. Palvelu viestii asiakkaan kanssa joko ennakkoon tehtyjen äänitteiden perusteella tai tulkiten puheesta aiheita.

  • Rutiinitehtävien automatisointi

    AI Botti voi hoitaa yksinkertaisia rutiinitehtäviä, jolloin asiakaspalvelijan aikaa säästyy tärkeämpiin tehtäviin. Botti pystyy esimerkiksi tekemään tiketin järjestelmään, ottamaan soittopyynnön vastaan sekä ohjaamaan kontaktin eteenpäin asiakaspalvelijalle tai itsepalvelukanavaan.

  • Puhedatan analysointi

    Puhebotti digitalisoi puhekanavan muuttamalla puheen tekstiksi. Näin puhekanavasta tulevat pyynnöt pystytään paremmin analysoimaan ja yhdistämään muuhun asiakaspalvelun dataan. Tämä helpottaa puhekanavan seurantaa sekä kasvattaa asiakasymmärrystä.

Elisa Puheentunnistus tehostaa asiakaspalvelua

K2 Turvapalvelut on testannut puheentunnistusrobottia asiakaspalvelussaan:

“Elisa Puheentunnistus auttaa meitä erottamaan kiireelliset ja ei-kiireelliset palvelupyynnöt toisistaan. Näin saamme ohjattua resurssimme aiempaa tarkemmin.”

Lue koko asiakastarina

AI Botin käyttöönotto

Elisa AI Bottia on helppo lähteä kokeilemaan yrityksesi asiakaspalvelussa. Olemme konseptoineet palvelun käyttöönoton siten, että sen saa nopeasti ja vaivattomasti käyttöön. Elisan asiantuntijat takaavat sen, että puhebot tukee aidosti yrityksesi asiakaspalvelua ja tuo helpotusta arkeen.

Elisa Puhebotti -ratkaisu on joustava ja kotimainen

3 hyvää syytä valita monikanavainen puhebotti:

  • Joustava ratkaisu: Botin kokonaisuus katsotaan joustavasti yrityksesi tarpeiden mukaan. Robotille voidaan kouluttaa yrityksesi toimialakohtaista sanastoa sekä suomenkielen lisäksi muitakin kieliä.
  • Kotimainen: Tarjoamme palvelun ja siihen liittyvän tuen suomeksi ja Suomesta. Lisäksi data säilytetään halutessasi kotimaassa.
  • Asiantunteva apu: Elisalla on pitkä kokemus asiakaspalveluratkaisuista ja osaamme tukea puhekanavan parantamisessa monipuolisesti - aina palvelumuotoilusta integraatioihin ja analytiikkaan.

Kysy lisää

Opi lisää puheentunnistuksesta

Puheentunnistus on yksi muoto luonnollisen kielen käsittelyä (Natural Language Processing)

Mitä puheentunnistus tarkoittaa?

Puheentunnistus on yksi muoto luonnollisen kielen käsittelystä (Natural Language Processing, NLP). Luonnollisen kielen käsittely voi olla joko puheen muuttamista tekstiksi (ASR - Automatic Speech Recognition) tai tekstin muuttamista puheeksi (TTS - Text to Speech).

Kun kielen käsittelyyn yhdistetään tekoälyä ja automaatiota, syntyy luonnollisen kielen ymmärtäminen (NLU - Natural Language Understanding) ja luonnollisen kielen tuottaminen (NLG - Natural Language generation).

Tekoälyyn pohjautuvaa puheentunnistusta voi hyödyntää esimerkiksi puheboteissa ja keskustelujen sisältöanalyyseissa.

Asiakaspalvelija

Opas: Puheentunnistuksella digitaalinen sukellus asiakasdataan

Lue vinkit, miten saat puheentunnistuksesta parhaat hyödyt irti. Lisäksi kokosimme yhteen käytännön esimerkkejä eri sovelluskohteista.

Lataa opas