Digitaalisuus ohjaa rakennustyömaan toimintaa ja johtamista. Rakennusyhtiö Skanska päivitti liittymät ja puhelimet vastaamaan digitaalisen ympäristön vaatimuksia.
Talon rakentaminen vaatii käden osaamista, mutta päivittäisen tekemisen taustalla nykypäivän rakennustyömaa on huomattavan digitaalinen työpaikka.
”Kymmenen vuotta sitten vastaava mestari olisi sanonut talon kyllä nousevan ilman verkkoyhteyksiäkin. Jos nyt data ei kulje, se alkaa nopeasti näkyä työssä”, rakennusyhtiö Skanskan tietohallintojohtaja Pekka Mutikainen tiivistää.
Kun Skanska aloittaa uuden työmaan, nostokurkien, suojausten ja työmaatoimiston ohessa yhä tärkeämpää on nopeiden tietoliikenneyhteyksien rakentaminen. Esimerkiksi rakennuskohteen tietomallit eli interaktiiviset 3D-piirrokset voivat olla kooltaan jopa gigatavun kokoisia.
Skanskassa noin 90 prosenttia työmailla tarvittavasta datasta ja digitaalisista työkaluista sijaitsevat pilvipalvelussa. Siksi sujuva rakentaminen edellyttää biteiltä vauhtia.
”Tyypillisesti työmaalla käytetään wifiä, joka perustuu 5G-mobiiliyhteyteen. On hienoa huomata, kuinka nopea yhteys voidaan luoda langattomasti, jolloin se on myös huomattavasti kaapeleiden vetämistä halvempaa”, Skanskan tietohallintopäällikkö Antti Jääskeläinen sanoo.
Selkeä tarjonta selkeytti kustannuksia
Kansainvälisesti toimiva Skanska uusi kaikki Suomen mobiililiittymänsä tänä vuonna.
”Aikaisemmin meillä oli paljon variaatiota ja liittymätyypeistä oli vaikea pysyä perässä. Tiputimme Elisan kanssa valikoiman kolmeen erilaisiin työtehtäviin sopivaan liittymään, mikä selkeytti liittymähallintaa huomattavasti”, Jääskeläinen kertoo.
Edellinen liittymäsopimus oli tehty muutama vuosi takaperin. Sittemmin myös yritysliittymien hinnat ja sisällöt ovat muuttuneet asiakkaalle edullisemmiksi. Vanhoissa liittymissä oli mukana datakatto, jolloin sen ylittävä data kävi kalliiksi. Nyt dataa on käytössä rajattomasti, joten myös kustannuksia on aiempaa helpompaa hallita ja ennakoida.
Digitaalisen työn näkökulmasta tärkeintä on nopeus. Päivityksen myötä mobiililiittymien datansiirron nopeudet moninkertaistuivat. Yhä useampi liittymä päivitettiin 5G-aikaan, joskin 4G-liittymät nähdään Skanskassa edelleen monin paikoin toimivana ja luotettavana ratkaisuna.
”Se on riittävän nopea tavalliseen mobiilikäyttöön, sillä suuret tiedostot luetaan joka tapauksessa työpöydän ääressä koneella. Paljon dataa käyttävillä 5G on paikallaan, mutta nopeuttakin tärkeämpää on luotettavuus”, Mutikainen sanoo.
Jokainen työntekijä mukaan digitaaliseen työhön
Liittymien lisäksi Skanska on hankkinut Elisalta myös matkapuhelimet. Ne toimitetaan Elisalta kuukausimaksullisina palvelupäätelaitteina sopimuskauden ajaksi. Leasingin kaltaisessa mallissa puhelimen rikkoutuessa se myös korvataan nopeasti.
”Tärkein syy on kustannus. Tiedämme tarkkaan, paljonko puhelimiemme kulut ovat ja näin ne myös tulevat uusituksi vastuullisesti ja tietoturvallisesti ajallaan”, Jääskeläinen perustelee.
Tavoitteena on digitaalisten palveluiden lisääminen työpaikan arjessa. Näin ihmiset pääsevät keskittymään niihin töihin, joissa he ovat parhaimmillaan.
”Hyvä esimerkki on työtuntien kirjaaminen, johon työnjohtajilta menee nyt paljon aikaa. Kun työntekijät voisivat jatkossa kirjata omalla työpuhelimella tuntinsa suoraan järjestelmään, pääsevät työnjohtajat käyttämään aikansa tuottavammin”, Mutikainen sanoo.
Skanskassa nähdäänkin, että hyvät puhelimet, liittymät ja toimivat digitaaliset palvelut kasvattavat työhyvinvointia.
”Olemme rakennusalalla haluttu työpaikka ja haluamme pitää siitä kiinni”, Mutikainen pohtii.
Hyvä kumppanuus pitää Skanskan kehityksen kärjessä
Puhelimissa, liittymissä ja dataratkaisuissa Elisa on Skanskalle tärkeä kumppani. Jääskeläinen ja Mutikainen painottavat kumppaniyritysten tärkeyttä teknisissä ratkaisuissa mutta muistuttavat, että vastuuta hankinnoista ei voi ulkoistaa. Pitää tietää, mitä tarvitsee.
”Kun päivitimme liittymät, seurasimme tarkasti datankäyttöämme ja tiesimme, mitkä tarpeemme olivat ja osasimme näin myös vaatia meille sopivaa pakettia. Kun tarpeet olivat selvillä, sellainen löytyikin Elisalta hyvin”, Jääskeläinen sanoo.
Elisa ja Skanska tekevät paljon yhteistyötä digitaalisen arjen rakentamisessa. Tele- ja datapuolella vahvaa yhteistyötä puoltaa jo yksinomaan laitteiden ja liittymien suuri määrä. Yhteistyötä kehitetään jatkuvasti Skanskan ja Elisan yhteisellä toimittajahallintamallilla.
”Seuraamme jatkuvasti, mitä meillä ajatellaan Elisasta ja tapaamme heidän väkeään säännöllisesti. Näin saamme ongelmat tai tarpeet nostettua aikaisessa vaiheessa esiin ja toisaalta pysymme kartalla Elisan tarjoamista mahdollisuuksista ja ratkaisuista”, Mutikainen kertoo.
Jätä yhteystietosi, niin asiantuntijamme kertovat lisää!
Lue myös:
Digitalisaatio, datatalous ja tekoäly muuttavat työn tekemisen tapaa
Lassila & Tikanojalla älypuhelin on siivoojan keskeinen työväline
Digitaalinen työympäristö vaatii modernit yhteydet, laitteet ja tietoturvan