11 vinkkiä uudelle yrittäjälle – näin pääset helposti alkuun

Lukuaika 3 min

Ennen kuin tilaat käyntikortit, laita kuntoon asiat, jotka käyntikortissa kerrotaan. Lue yksitoista käytännön vinkkiä aloittavalle yrittäjälle.

1. Valitse yrityksellesi netissä hyvin toimiva nimi

Yrityksen digitaalisen näkyvyyden kannalta sen nimi kannattaa valita erityisesti verkkotunnuksen näkökulmasta.

Valinnassa auttavat nettihaut, Viestintäviraston verkkotunnuspalvelu vapaiden verkkotunnusten löytämiseksi sekä esimerkiksi latinan kielen sanakirja yrityksen nimen löytämiseksi.

Kun hyvä ja todennäköisesti hyväksyttävä yrityksen nimi sekä siihen sopiva vapaa verkkotunnus löytyvät, verkkotunnus kannattaa varata heti. Vasta sen jälkeen on aika toimittaa yrityksen perustamisasiakirjat Patentti- ja rekisterihallitukseen.

2. Luo ammattimainen sähköpostiosoite

Liian moni pienyrittäjä aloittaa toimintansa yleisen sähköpostiosoitteen kuten Gmailin avulla. Pahimmillaan sähköpostiosoite on vaikeasti muistettava tyyliin hankantmi@gmail.com.

Oman yrityksen nimeen perustuva sähköposti antaa paljon ammattimaisemman kuvan, millä on iso vaikutus mielikuviin ja ensimmäisten asiakkaiden saamiseen.

3. Ota yritykselle oma puhelinnumero

Luotettavan ja ammattimaisen mielikuvan rakentamisessa auttaa, kun käyntikortissa on yritysnumero. Samalla yksin yrittävän yritys tuntuu kokoaan isommalta, millä voi olla iso vaikutus siihen, miten uuden yrityksen myynti käynnistyy.

Yritysnumeroon voi liittää myös erilaisia työntekoa helpottavia palveluita, kuten puheluiden ohjauksen oman loman aikana kollegalle.

Omaan liiketoimintaan sopiva älypuhelimen yritysliittymä kannattaa myös hankkia heti. Jos dataa liikkuu liiketoiminnassasi paljon tai se on kriittistä toiminnan kannalta, kannattaa harkita uutta huippunopeaa 5G-liittymää.

4. Valitse nopea langaton verkko

Yrityksen ei enää välttämättä kannata hankkia langallista nettiliittymää. Monen yrittäjän käyttöön riittää mobiililaajakaista eli 5G-liittymä, joka on mukana joka paikassa. Kannettavat laitteet ja nopea 5G-verkko mahdollistavat fiksun liiketoiminnan mistä tahansa paikasta.

Sen avulla esimerkiksi metsäkoneyrittäjä pystyy tabletin ja nopean mobiiliyhteyden avulla tekemään välttämättömät toimistotyöt vaikka metsässä pakollisten taukojensa aikana.

Aloittavan yrittäjän kannattaa ennakkoluulottomasti miettiä, miten mobiilit työvälineet voivat helpottaa oman yritystoiminnan pyörittämistä. Omaa kiinteää toimistoa ei välttämättä tarvitse lainkaan.

5. Hanki laitteet tarpeen mukaan

Tietokoneen valinnassa kannattaa kysyä asiantuntijan apua, sillä jokaisella yrittäjällä on omanlaisensa tarpeet. Laitteet valitaan oman liiketoiminnan erityistarpeiden mukaan, oli kyse sitten kannettavasta tietokoneesta, kevyemmästä ammattikäyttöön suunnitellusta tabletista tai täysverisestä pöytäkoneesta.

Monipuolinen älypuhelin, johon saa omaa liiketoimintaa ja arjen työntekoa helpottavia sovelluksia, on jo itsestäänselvyys nykyajan yrittäjälle. Jos mietit, mitkä työvälineet tarvitset, kannattaa varata aika Elisa Yrityspisteelle.

Yrityspisteellä saat henkilökohtaista palvelua ja apua aloittavan yrittäjän tarvitsemien tuotteiden, kuten netti- ja puhelinliittymien, laitteiden, toimisto-ohjelmien, verkkotunnusten ja tietoturvan valintaan.

6. Pilvipalvelut helpottavat työn tekemistä

Nykyaikaisten pilvipalvelujen ja toimisto-ohjelmien kuten Microsoft (ent. Office) 365:n avulla laitteet toimivat hyvin yhteen. Työnteon voi aloittaa tien päällä asiakkaan luona kannettavalla tietokoneella, jatkaa älypuhelimella ja päättää vaikka kotona avulla tabletilla.

Kun yrityksen tiedostot ja tiedot ovat pilvessä, ne säilyvät paremmin ja ovat joka paikassa saatavilla, mikä helpottaa yrittäjän arkea. Myös tietojen jakaminen muiden työntekijöiden ja kumppaneiden kanssa on helpompaa.

Hyvä tiedonkulku auttaa liiketoiminnan käynnistämisessä. Esimerkiksi Office 365 on kasvanut täydelliseksi yrittäjän palvelupaketiksi, joka sisältää toimisto-ohjelmien lisäksi modernit tiimityökalut, kätevän nettiajanvarauksen, sähköpostin, pilvitallennuksen sekä monta muuta työntekoa helpottavaa ratkaisua.

Minkä tahansa pilvipalvelun yrityksen tiedoille hankkii, kannattaa valita siitä business-versio, jossa jo käyttöehdoissa tieto säilyy yrityksen omaisuutena ja data tallennetaan EU:n alueella.

7. Älä tingi tietoturvasta ja varmuuskopioinnista

Tietoturvan ja varmuuskopioinnin merkitystä ei kannata aliarvioida. Uuden yrittäjän arvokkain omaisuus on oman pään sisässä, asiakastiedoissa, yhteystiedoissa, älypuhelimessa ja tietokoneessa. Niitä ei kannata kadottaa tai joutua kiristyshaittaohjelmien uhriksi.

Arvokkaat tiedot kannattaa suojata hyvillä tietoturvapalveluilla ja pilvipalvelun automaattisella varmuuskopioinnilla. Vaikka laitteet katoaisivat, varkaat eivät pääse tietoon käsiksi ja yrittäjä saa palautettua arvokkaat tietonsa pilvipalvelussa sijaitsevista tiedoista.

8. Helpota arkea sovelluksilla

Älypuhelimiin löytyy lukuisia erilaisia yrittäjän arkea helpottavia työkaluja. Esimerkiksi sähköinen ajopäiväkirja helpottaa asiakaslaskutusta, kilometrikorvauksien laskutusta ja verotusta.

EasyPark ja muut vastaavat parkkimaksusovellukset helpottavat pysäköintiä asiakaskäynneillä. ETaskun avulla kulukuitit siirtyvät helposti kirjanpitäjälle ilman aikaa vievää kuittien kanssa säheltämistä.

Aloittavan yrittäjän kannattaakin käyttää hetki aikaa oman liiketoiminnan kannalta älykkäiden ja arkea helpottavien mobiilisovellusten käyttöönottoon. Vinkkejä hyviin sovelluksiin kannattaa kysyä asiantuntijoilta.

9. Valitse sähköinen ja reaaliaikainen tilinpito

Jokaisen aloittavan yrittäjän tärkein apu on osaava tilitoimisto. Sähköinen ja reaaliaikainen tilinpito helpottaa oman yrityksen talouden seuraamista paperiseen perinteiseen tilitoimistoon verrattuna.

Sähköisen tilitoimiston kanssa voi asioida missä vain ja milloin vain, mikä helpottaa kiireisen yrittäjän arkea. Reaaliaikaisessa tilinpidossa näkee nopeasti, missä tilassa yrityksen talous ja kassa ovat. Aloittavan yrittäjän pahin virhe on olla huolehtimatta kassavirran riittävyydestä.

10. Perusta heti kotisivut ja aloita digitaalinen markkinointi

Omat kotisivut omassa verkkotunnuksessa antavat vakuuttavan kuvan yrityksen toiminnasta. Pienenkin yrityksen kannattaa luoda ne heti aloitusvaiheessa. Nykyään kotisivujen tekeminen on helppoa ja onnistuu hetkessä valmiita kotisivujen malleja käyttämällä.

Hyvät ja palvelevat kotisivut mahdollistavat myös digitaalisen markkinoinnin ja asiakkaita auttavan sisällön ja vinkkien julkaisemisen. Ilman hyvää näkyvyyttä verkossa aloittava yritys voi menettää paljon potentiaalisia asiakkaita.

Suomen yrittäjien kotisivuilta löytyy monia eri digioppaita niin yksin yrittäville kuin vähän isommillekin pk-yrityksille.

11. Pyydä apua, kysy neuvoa

Yrittäjän paras apu on kyky kysyä ja ottaa selvää. Apua saa niin omilta tutuilta kuin muilta yrittäjiltä. Toinen kokenut yrittäjä on aloittavan yrittäjän paras kaveri. Suomen Yrittäjien verkostosta löytyy monenlaista apua. Lisäksi Yrittäjien jäsenet saavat käyttöönsä Elisan Suomen Yrittäjien jäsenedut.

Myös yllättävät uudenlaiset apurit kannattaa hyödyntää. Esimerkiksi Elisa Yritysgurusta saa apua kaikkiin it-ongelmiin, jolloin oma IT-tukihenkilö on soiton päässä myös yksinyrittäjillä.

Hyvää ja innokasta yrittämistä. Toivottavasti nämä vinkit helpottavat liiketoiminnan aloittamista.

Kirjoittaja on itsekin pk-yrittäjä, joka perusti oman yrityksensä yli kuusi vuotta sitten ja on kasvattanut yrityksen 10–20 työntekijän kokoluokkaan.

Teksti: Matti Lintulahti

Lue myös

Oma verkkotunnus tuo yrittäjälle uskottavuutta ja turvallisuutta

5G-teknologia antaa yrittäjille uusia mahdollisuuksia

Tabletti työkoneena – mitä kannattaa tietää ja mitä vaihtoehtoja on?

Applen ekosysteemi helpottaa yrittäjän arkea