Hyvän myynnin keskeisin ainesosa on tunne. Organisaatiot, jotka panostavat tunteeseen asiakaskohtaamisessa, pystyvät 26 % parempaan tulokseen ja 85 % parempaan suoritukseen myynnin kasvussa verrattuna kilpailijoihin (Gallup Inc., 2018).
Tunteen aistii puheesta monin verroin kirjoitettua paremmin ja siksi puhekanavaan kannattaakin panostaa. Tässä blogiartikkelissa Enreachin liiketoimintajohtaja Juhamatti Muuraiskangas avaa sulautetun puheen merkitystä myynnissä. Lue lisää ja opi
- miksi myynnin tulisi kiinnostua sulautetusta puheesta
- mitä myynnin arjen kipukohtia se käytännössä helpottaa
- miten sulautettu puhe muuttaa arkea ja miltä se käytännössä näyttää
Psst. Jos kuuntelet mieluummin kuin luet, lataa tallenne helmikuussa 2023 esitetystä ASML-tapahtuman puheenvuorosta.
Tunteella tulosta
Tunteeseen panostaminen myynnissä tarkoittaa asiakkaan ymmärtämistä ja oikean tunteen, esimerkiksi luottamuksen tai innostuksen, herättämistä asiakaskohtaamisessa.
Silti useat myyjät tai asiakaspalvelijat vastaavat puheluihin kuin mustassa laatikossa. Aikaa kuluu asiakkaan tilanteen selvittämiseen, viimeisimpien muistiinpanojen kaivamiseen ja ratkaisuehdotuksen kertaamiseen – jos niitä ylipäätään on muistettu kirjata asiakastietojärjestelmään.
Entä jos myynnin arki voisi näyttää helpommalta? Entä jos musta laatikko rikottaisiin, ja myyjällä olisi kaikki tarvittava tieto jo ennen asiakkaalle vastaamista?
5 tapaa, jolla myynti hyötyy sulautetusta puheesta
Musta laatikko johtuu siitä, ettei asioita osata yhdistää teknologisesta ympäristöstä asiakasdataan – tai ainakaan kaikkeen dataan. CRM-data, asiakasdata ja puhedata jäävät siiloihin ja vain yhden organisaatioalueen käytettäväksi.
Tyypillisesti organisaatiot kompastuvat nimenomaan puhedatan tuomisessa näkyväksi ja kaikkien saataville. Teknologia ei ole ollut aiemmin kypsä puheen automaattiseen tallentamiseen. Manuaalisesta kirjauksesta saatetaan unohtaa asioita tai se saattaa jäädä jopa kokonaan tekemättä.
Puhedata on kuitenkin rikas asiakastiedon lähde. Puheluiden data paljastaa mistä asioista asiakas on yhteydessä, keneen ja kuinka usein.
Sulautettu puhe tuo tunnerikkaan puhekanavan keskelle CRM:ää ja asiakastietoa. Näin se muuttaa myyntiorganisaation arkea:
Sulautettu puhe | Irrallinen puhekanava |
|
|
Sulautetun puheen avulla myyjällä on siis aina saatavilla ajantasainen tieto asiakkuudesta, sen historiasta ja käynnissä olevista projekteista tai myyntihankkeista. Kun asiakas kontaktoidaan samasta järjestelmästä, missä tieto on, se rikastuu jokaisella kontaktointikerralla. Puheluista jää automaattisesti jälki CRM:ään.
Puhekanavan sulauttaminen asiakastietoon ei hyödytä ainoastaan myyntiä. Se näyttäytyy asiakkaalle parempana palveluna, helpottaa eri asiakasrajapinnassa työskentelevien, kuten markkinoinnin ja asiakaspalvelun arkea sekä tuo liiketoiminnalle paremmat edellytykset datalla johtamiseen ja kehittämiseen.
Kun koko organisaatiolla on sama ja ajantasainen tieto asiakkaasta, häntä voidaan palvella henkilökohtaisemmin ja paremmin. Asiakas kokee ja tuntee, että hänen tilanteensa ymmärretään ja että hänestä välitetään.
Lataa opas ja lue lisää: Parempia asiakaskokemuksia datalla
Katso konkreettinen demo
Sulautettu puhe mullistaa myynnin arjen. Valmiita sulautetun puheen ratkaisuja löytyy eri tilanteisiin ja ympäristöihin.
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja demo sitäkin konkreettisemmin. Lataa ja katso Elisan ja Enreachin yhteinen webinaari sulautetusta puheesta asioinnissa. Demosta saat vastaukset muun muassa näihin:
- Miltä tuote näyttää käyttöliittymässä? Esimerkit Dynamics-, Salesforce- ja Elisa Desk -ympäristöistä.
- Mitkä ovat ratkaisun perustoiminnallisuudet ja miten ne auttavat asiakasrajapintaa arjessa?
- Miltä tyypillisimmät käyttötapaukset näyttävät ja tuntuvat? Esimerkit puheluiden soitosta, vastaamisesta ja kirjausten tallentumisesta CRM:ään
Lataa ja katso demo: Tuo puhe saumattomaksi osaksi asiakasrajapintaa
Tutustu myös näihin:
Lue myös
Elisalta ja Enreachilta maailmanluokan puheratkaisut asiointiin
Pysy asioinnin aallonharjalla: Asiakaspalvelun mahdollisuudet 2023
Yli 50 000 euron säästö proaktiivisella ja automatisoidulla asiakasviestinnällä