Haluatko hankkia uuden VPN-yhteyden tai lisätä kapasiteettia nykyiseen palveluun?
Jätä yhteystietosi, niin myyjämme on sinuun yhteydessä.
Lue myös lisää sivulta VPN - tietoturvallinen etäyhteys.
Yleistä Elisa VPN -palvelusta
Elisa VPN -palvelu tarjoaa mahdollisuuden hyödyntää nettiä turvallisesti etätyössä. Palvelulla voidaan ottaa salattu yhteys yrityksen verkkoon missä tahansa, etätyöntekijä tarvitsee vain nettiyhteyden.
Palvelua käytetään kahdella tietoturvallisella ratkaisulla. Client-ratkaisussa VPN-yhteys luodaan asennettavalla Cisco AnyConnect -ohjelmistolla. Elisa toimittaa ohjelmiston asennusohjeet yrityksesi IT-tuelle. Palveluun on liitettävissä vahva tunnistus RSA SecurID -tokenilla tai SMS OTP -palvelulla (SMS One-Time-Password). Toinen vaihtoehto on SSL-ratkaisu, jossa selaimessa käytetään SSL-salattua yhteyttä.
Ohjeissa käytettyjä termejä:
- SecurID: Tunnistustapa, missä käytetään erillistä SecurID-tokenia eli fyysistä tikkua, missä näkyy vaihteleva numerosarja.
- SMS OTP: SMS One Time Password. Tunnistustapa, missä käytetään omaa käyttäjätunnusta ja PIN-koodia sekä matkapuhelimeen toimitettavaa kertakäyttöistä salasanaa.
- PIN-koodi: Henkilökohtainen salasana
- Tokenkoodi: SecurID -tokenissa näkyvä, vaihtuva numerosarja.
- Passcode: PIN-koodin ja vaihtuvan numerosarjan yhdistelmä eli PIN+Tokenkoodi. Esimerkiksi jos PIN olisi 1234 ja vaihtuva tokenkoodi 159759, olisi Passcode tällöin 1234159759.
Käyttäjien lisäys VPN-palvelun piiriin
- Kirjaudu Yritysten OmaElisaan.
- Klikkaa Hallinnoi palveluitasi ja valitse sieltä VPN-palveluiden käyttäjähallinta.
- Valitse valintaikkunassa Kirjaudu palveluikkunaan.
- Vahvan tunnistautumisen jälkeen pääset hallinnoimaan VPN-käyttäjiä.
Jos käyttäjien lisääminen ei yllä mainitun ohjeen mukaisesti onnistu, toimi näin:
- Kirjaudu Yritysten OmaElisaan.
- Klikkaa Laitteet ja liittymät ja valitse sieltä Muut tilaukset.
- Valitse Tilauksen tyyppi -kohdasta VPN-palveluiden käyttäjätunnushallinta, josta pääset lisäämään käyttäjiä.
Ongelmatilanteet
OTP-koodi ei saavu matkapuhelimeen
Tämä ohje koskee SMS OTP -käyttäjiä.
- Sammuta virta matkapuhelimestasi ja käynnistä se uudelleen. Varmista, että puhelin on verkkoyhteydessä.
- Avaa puhelimesi näppäinlukko sekä suojalukitus. Puhelimesta riippuen tekstiviesti ei välttämättä näy heti näytössä, mikäli puhelimen näyttö on lukittu.
- Varmista, että syötit käyttäjätunnuksen ja henkilökohtaisen PIN-koodisi oikein.
- Mikäli tekstiviesti ei edelleenkään saavu puhelimeesi tai et muista PIN-koodiasi, ota yhteyttä organisaatiosi IT-tukeen.
Saapunut OTP-koodi ei toimi
Tämä ohje koskee SMS OTP -käyttäjiä.
- Yritä tunnistautua uudelleen. Saat uuden OTP-koodin.
- OTP-koodi on voimassa vain hetkellisesti, joten syötä koodi heti sen saatuasi.
- OTP-koodi on kertakäyttöinen, joten et voi käyttää vanhaa, jo kerran käytettyä koodia uudelleen.
- Tarkista, että yritit syöttää viimeisimmän OTP-koodin. Ainostaan viimeisin tilattu OTP-koodi toimii.
- Syötä OTP-koodi huolellisesti.
- Mikäli OTP-koodi ei edelleenkään toimi, ota yhteyttä organisaatiosi IT-tukeen.
SecurID-tunnistus ei onnistu
Tämä ohje koskee SecurID-käyttäjiä.
- Varmista, että tietokoneellasi on toimiva internetyhteys.
- Jos käytät Cisco AnyConnectia, sulje ja käynnistä ohjelma uudelleen.
- Jos käytät SSL VPN -yhteyttä selaimella, sulje ja käynnistä selain uudelleen.
- Varmista, että käyttäjätunnuksesi ja PIN-koodisi ovat oikein. Huomioithan, että jos käytössäsi on useita VPN-profiileita, sinulla voi olla jokaiseen profiiliin eri käyttäjätunnus.
- Varmista, että syötät Passcoden oikein. Passcode on PIN-koodin ja SecurID -tokenissa näkyvän, vaihtuvan numerosarjan yhdistelmä eli PIN+Tokenkoodi. Esimerkiksi jos PIN olisi 1234 ja vaihtuva tokenkoodi 159759, Passcode olisi tällöin 1234159759.
- Mikäli yhteys ei onnistu tai et muista PIN-koodiasi, ole yhteydessä organisaatiosi IT-tukeen.