Elisa laskutus yrityksille

Elisan laskutusohjeet yrityksille


Yritysten OmaElisassa maksat kätevästi yrityksesi laskut, löydät laskukopiot ja hallinnoit laskutustietojasi. Lue tältä sivulta ohjeita ja vinkkejä yrityksen laskutukseen sekä maksamiseen.

Luetuimmat ohjeet Elisan yrityslaskutukseen liittyen

Yrityksesi laskut

Löydät yrityksesi laskut Yritysten OmaElisasta Laskut-osiosta.

Löydät kaikki laskusi Laskut-välilehdeltä. Avoimet laskut tulevat aina listan ylimmäiseksi.

Laskut-osiossa voit myös tarkastaa laskusi eräpäivän sekä valita mieleisen laskutustavan.

Laskukopiot

Laskukopiot löydät helposti ja maksutta Yritysten OmaElisasta.

1. Kirjaudu Yritysten OmaElisaan.
2. Valitse Laskut-osiosta haluamasi lasku.
3. Jos haluat tulostaa laskun, avaa PDF-lasku.

Saat laskukopiot myös yritysasiakaspalvelun kautta. Asiakaspalvelun kautta tilatuista laskuista veloitamme palveluhinnaston mukaisen maksun.

Laskutustiedot Elisan yritysasiakkaille ja tietojen päivittäminen

  1. Kirjaudu Yritysten OmaElisaan.
  2. Valitse Laskut.
  3. Valitse Laskutussopimukset-välilehti ja valitse haluamasi laskutussopimus.
  4. Valitse Muokkaa ja lopuksi Vahvista.

Jos listalla laskutussopimuksen perässä on nuoli Nuoli kertoo, että siirryt toiseen näkymään, siirryt laskutussopimusta klikkaamalla vanhan Yritysten OmaElisan puolelle, missä voit päivittää yrityksesi laskutustiedot:

  1. Valitse Päivitä laskutustietojasi -sivulla laskutussopimus, jonka laskutustiedot haluat päivittää.
  2. Päivitä avautuvaan lomakkeeseen esimerkiksi uusi laskutusosoite ja klikkaa Tilaa.
Osoitetietojen päivittämisen lisäksi voit vaihtaa laskun vastaanottotavan esimerkiksi verkkolaskuksi.

Huom! Puhelinliittymien laskutustietoihin kannattaa lisätä laskutusyhteyshenkilön matkapuhelinnumero. Lähetämme maksamattomista laskuista kyseiseen numeroon tekstiviestin ennen palveluiden käytön rajoittamista tai liittymien sulkemista. Huomioithan, että matkapuhelinnumero tulee syöttää ilman +358-maatunnusta.

Katso videolta, kuinka muutat yrityksen laskutustiedot uudessa Yritysten OmaElisassa.

Muuta laskutustapaa

Voit muuttaa laskutustapaa veloituksetta Yritysten OmaElisassa. Huomioithan, että laskutustavan muutos on tehtävä jokaiselle laskutussopimukselle erikseen.

  1. Kirjaudu Yritysten OmaElisaan. Jos sinulla ei ole tunnuksia, katso ohjeet täältä.
  2. Valitse Laskut ja Laskutussopimukset. Valitse ja avaa listalta haluamasi laskutussopimus.
  3. Valitse Laskun toimitustapa ja Muokkaa.
  4. Klikkaa lopuksi Vahvista.

Jos listauksessa on laskutussopimuksen perässä nuoli Nuoli kertoo, että siirryt toiseen näkymään, siirryt laskutussopimusta klikkaamalla vanhan Yritysten OmaElisan puolelle, missä voit päivittää laskutustavan:

  1. Valitse Päivitä laskutustietoja -sivulla se laskutussopimus, minkä laskutustapaa haluat muuttaa.
  2. Valitse haluttu laskutustapa ja Tilaa
Muistathan tehdä laskutustavan muutoksen jokaiselle haluamallesi laskutussopimukselle erikseen.

Yritysasiakaspalvelumme voi myös auttaa laskutustavan muuttamisessa. Yritysasiakaspalvelussa tehtävistä muutoksista veloitamme palveluhinnaston mukaisen palvelumaksun.

Katso videolta, kuinka muutat laskutustapaa uudessa Yritysten OmaEliassa.

Tietoa eri laskutustavoista

Voit vastaanottaa Elisa-laskusi...

  • nettilaskuna. Nettilaskun eli sähköpostilaskun saat sähköpostiisi liitetiedostona (PDF). Jos et löydä laskuasi, kirjaudu Yritysten OmaElisaan ja näet kaikki laskusi siellä.
  • e-laskuna. Voit ottaa e-laskun käyttöön omassa verkkopankissasi samalla tavalla kuin henkilöasiakkaana saamiesi laskujen kanssa.
  • verkkolaskuna. Verkkolaskujen vastaanottoon ja käsittelyyn tarvitset taloushallinnon ohjelmiston tai palvelun sekä sopimuksen pankkisi tai verkkolaskuoperaattorin kanssa. Elisa lähettää yritysten verkkolaskut OVT-tunnuksella 003701165106 ja käyttää verkkolaskuoperaattorina Baswarea.

Laskuerittelyn eli laskumallin muuttaminen

Voit valita haluamasi laskuerittelyn eli laskumallin. Näin tehostat laskun käsittelyä ja taloushallinnon rutiineja.

Liittymäni on suljettu maksamattoman laskun takia, mitä teen?

Kun olet maksanut erääntyneen laskun, avaamme suljetun liittymäsi. Voit nopeuttaa liittymän avautumista tekemällä pika-avauksen Yritysten OmaElisassa.

Laskujen maksaminen

Yleistä maksamisesta

Maksaessasi laskua käytä aina laskulla olevaa viitenumeroa ja tilitietoja. Useiden laskujen maksaminen samalla viitenumerolla ei ole mahdollista – oikea viitenumero ja summa ohjaavat maksusi perille. Voit tarvittaessa tarkistaa laskukohtaisen viitenumeron Yritysten OmaElisasta PDF-laskulta. Maksun saapuminen ja kohdistaminen reskontrassa olevalle avoimelle laskullesi kestää 1–3 pankkipäivää. Otathan viiveen huomioon maksaessasi laskua. Huomioithan myös, että lasku voi näkyä viiveestä johtuen hetkellisesti maksamattomana Yritysten OmaElisassa.

Laskujen maksaminen suoraan Yritysten OmaElisassa

Voit maksaa laskun kätevästi suoraan Yritysten OmaElisassa verkkomaksupainikkeen kautta.

Verkkomaksu on mahdollista Ålandsbankenin, Handelsbankenin, Nordean, Osuuspankin, Tapiolan, Danske Bankin, Säästöpankin, Aktian, POP pankin, S-pankin ja Oma Säästöpankin asiakkaille. Laskusi näkyy heti maksettuna, jos käytät verkkomaksupainiketta.

1. Kirjaudu Yritysten OmaElisaan.
2. Valitse Laskut-osiosta haluamasi lasku.
3. Pääset maksamaan laskun painamalla Maksa-nappia.

Vakioviitteellinen lasku ja tilisiirto

Vakioviitteellinen lasku 

Laskun oikean yläkulman Huomioitavaa -kohdasta näet tiedon, mikäli edellisestä laskusta on ollut avointa saatavaa kyseisen laskun muodostumishetkellä. Vakioviitteellisessä laskussa 80-alkuinen viitenumero säilyy samana jokaisella laskutuskaudella.

Jos sinulla on ylimääräisiä suorituksia, huomioimme ne laskun loppusummassa. Huomioithan, että maksut kohdistuvat aina vanhimpaan avoimeen vakioviitteelliseen laskuun. Edellisen laskutuskauden avoin saldo näkyy ainoastaan laskun infotiedoissa eikä sitä huomioida laskun loppusummassa. Tarkistathan aina, että edellinen laskusi on maksettu. Voit tarkistaa avoimet laskusi ja laskujesi maksutilanteen Yritysten OmaElisasta.

Laskun tilisiirto-osuudesta näet laskutuskauden maksettavan summan.

Tietoa maksukehotuksesta

Lähetämme maksukehotuksen maksamattomasta laskusta. Mikäli maksat laskun heti maksukehotuksen saatuasi, voit jatkaa liittymän ja palveluiden käyttöä normaalisti.

Maksamaton lasku kannattaa maksaa mahdollisimman pian. Voit maksaa laskun saamasi maksukehotuksen tiedoilla. Voit tarkistaa avoimet laskusi ja laskujesi maksutilanteen Yritysten OmaElisasta.

Myöhässä maksetusta laskusta veloitamme viivästysmaksun (vakiokorvaus) palveluhinnaston mukaisesti seuraavalla laskulla sekä viivästyskorkoa korkolain mukaisesti. Vakiokorvaus perustuu saatavien perinnästä annettuun lakiin. Tällä pyritään tehostamaan laskujen maksamista eräpäivänä, jotta viivästyksiä yritysten välisessä rahaliikenteessä ei syntyisi.

Rajoitukset ja liittymän sulkeutuminen

Jos et maksa laskua kehotuksesta huolimatta, voimme sulkea liittymäsi tai rajoittaa sen käyttöä. Samalla maksamaton lasku siirretään perintätoimistolle perittäväksi. Ehdit kuitenkin estää sulkemisen maksamalla laskun heti maksukehotuksen saatuasi. Saat maksukehotuksen muutamaa päivää ennen liittymäsi sulkemista tai palvelun käytön rajoittamista.

Jos et reagoi perintätoimiston viesteihin, joudumme irtisanomaan tai purkamaan palvelusopimuksesi. Perintään siirretyistä laskuista ja perintäkuluista voit olla yhteydessä suoraan perintätoimistoon.

Maksaminen virtuaaliviivakoodin avulla

Sähköpostilasku sisältää virtuaaliviivakoodin, jolla laskun maksaminen käy kätevästi verkkopankissa.

  1. Maalaa hiirellä virtuaaliviivakoodin numerosarja.  
  2. Kopioi virtuaaliviivakoodi leikepöydälle painamalla Ctrl+C tai valitsemalla valikosta Muokkaa/Kopioi (Edit/Copy).  
  3. Siirry oman pankkisi verkkopankkipalveluun tai avaa pankkiyhteysohjelmistosi.  
  4. Valitse verkkopankissa uuden laskun maksaminen.  
  5. Klikkaa Lue viivakoodi -painiketta.  
  6. Siirrä kursori viivakoodikenttään ja liitä virtuaaliviivakoodi painamalla Ctrl+V tai Muokkaa/Liitä (Edit/Paste).  
  7. Paina tarvittaessa Enter, jolloin tiedot siirtyvät maksulomakkeelle automaattisesti.  
Jos verkkopankissasi ei ole viivakoodimahdollisuutta, näppäile laskun tiedot normaalisti maksulomakkeelle.

Elisan laskutuksessa käyttämät tilinumerot

Danske Bank
FI87 8000 1770 2297 98
DABAFIHH

OP
FI03 5000 0120 1496 11
OKOYFIHH

Nordea Pankki
FI48 1574 3000 0101 89
NDEAFIHH

Mitä teen, jos laskun maksamisessa sattuu virhe?

Kun huomaamme virheellisen suorituksen, kuten virheellisen viitenumeron tai summan, olemme sinuun yhteydessä sähköpostitse lisätietojen tiedustelua varten. Voit myös itse ilmoittaa virheellisistä laskutiedoista tai täyttää rahanpalautus-lomakkeen. Katso ohje alta:



Katso videolta, kuinka tarkastelet lasku- ja reskontratietojasi

Usein kysytyt kysymykset Elisan laskutuksesta

Kuinka saan lisää maksuaikaa?

Tekemällä maksusopimuksen saat lisää maksuaikaa laskulle. Voit saada lisää maksuaikaa laskullesi tekemällä maksusopimuksen yrityksesi matkapuhelin- tai kiinteän verkon laskuille. Veloitamme maksusopimuksen tekemisestä palveluhinnaston mukaisen maksun sekä viivästyskorkoa eräpäivästä maksupäivään.

Voit tehdä maksusopimuksen:

Maksusopimuksen tekeminen Yritysten OmaElisassa

  1. Kirjaudu Yritysten OmaElisaan. Jos ohjaudut uuteen Yritysten OmaElisaan, onnistuu maksupäivän siirtäminen kaikille laskuille. Valitse Laskut-osiosta avoin laskusi ja valitse Lisää maksuaikaa ja Vahvista.
  2. Jos laskun perässä on nuoli Nuoli kertoo, että siirryt toiseen näkymään. Avaamalla laskun ohjaudut automaattisesti vanhan Yritysten OmaElisan puolelle.
  3. Valitse Hallinnoi palveluitasi ja osio Laskut.
  4. Valitse Tarkista ja maksa laskusi ja avaa lasku, jolle haluat tehdä maksusopimuksen. 
  5. Klikkaa Tee maksusopimus -painiketta.
  6. Valitse kalenterinäkymästä haluamasi uusi maksupäivä ja klikkaa Vahvista Maksusopimus -painiketta.
  7. Maksusopimusvahvistus lähetetään sinulle postitse.
Maksusopimuksen ehdot

  1. Maksusopimus on sitova. Perimme viivästyskorkoa laskusta normaalisti myös maksusopimuksen ajalta sekä palveluhinnaston mukaisen veloituksen maksusopimuksen teosta.
  2. Elisalla on oikeus hyväksyä tai hylätä asiakkaan maksusopimus harkintansa mukaan. 
  3. Lasku on maksettava viimeistään sovittuna maksupäivänä. Mikäli maksu laiminlyödään, maksusopimus raukeaa ja palvelut voidaan sulkea sekä ryhtyä muihin toimenpiteisiin Elisan yleisten toimitusehtojen mukaisesti.
  4. Asiakkaan tulee maksaa uudet maksusopimukseen kuulumattomat laskut eräpäivänä, jotta maksusopimus pysyy voimassa.
  5. Elisalla on oikeus muuttaa ehtoja, sekä rajoittaa palvelun käyttöä tai lopettaa palvelun tarjoaminen.

Mistä näen, mitä laskullani on veloitettu?

Löydät laskusi Yritysten OmaElisasta. Laskut-osiossa voit tarkistaa laskusi erittelyrivit ja nähdä, mitä sinulta on veloitettu. Samalla näet avoimet ja maksetut laskusi.

Miksi laskuni summa on suurempi kuin kuukauden käyttöni?

Minimilaskutusrajamme on 20 euroa. Jos käytät liittymääsi vähän, saatat saada laskun useammalta kuukaudelta. Laskun erittelystä näet veloitusten tarkat ajankohdat.

Jos minimilaskutusraja ei ylity laskutuskauden aikana, kyseisen kauden veloitukset laskutetaan seuraavan kausilaskun yhteydessä. Lasku muodostuu kuitenkin viimeistään kolmen kuukauden kuluttua.

Lue täältä lisää laskutusjaksosta ja minilaskutusrajasta.

Miksi laskuni loppusumma on aiempaa suurempi?

Elisalta saamasi laskun loppusumman suuruuteen voi vaikuttaa useampi tekijä. Olemme listanneet eri vaihtoehdot erilliselle sivulle.



Miksi ensimmäinen laskuni on suurempi kuin odotin?

Uuden liittymän ensimmäinen lasku sisältää usein maksuja ensimmäiseltä vajaalta laskutuskaudelta. Löydät laskusi ja laskuerittelysi Yritysten OmaElisasta, jossa näet veloitusten ajankohdat ja mahdollisten alennusten ajanjaksot. 

Mitä ovat laskullani olevat lisämaksulliset palvelut?

Lisämaksullisia palveluita ovat muun muassa soitot palvelu- tai yritysnumeroihin sekä palveluiden tilaaminen sovelluksen kautta.

Löydät laskuerittelysi Yritysten OmaElisasta. Laskuerittelystäsi näet eriteltynä puhelut, tekstiviestit ja lisämaksulliset palvelut. Yritysten OmaElisassa voit myös rajoittaa lisämaksullisten palveluiden käyttöä muuttamalla palvelun estoluokkaa.

Miten liittymätyypin muutos vaikuttaa laskuuni?

Kun päivität liittymäsi, liittymätyyppisi voi vaihtua kesken laskutuskauden. Vanhan liittymäsi laskutuksen viimeinen päivä on se päivä, jolloin liittymätyypin muutos astuu voimaan. Uuden liittymän laskutus alkaa muutoksesta seuraavana päivänä.

Laskun erittelystä löydät tarkat päivämäärät veloituksista. Laskuerittelyn voit tarkistaa Yritysten OmaElisasta Laskut-osiosta. Uuden ja vanhan liittymätyypin veloitukset sekä mahdolliset alennukset voit tarkistaa laskun erittelysivulta.

Miksi saan useita laskuja ja onko niitä mahdollista yhdistää?

Käytössämme on tällä hetkellä kolme järjestelmää, joiden kautta tilattuja tuotteita ei valitettavasti vielä voi yhdistää samalle laskulle. Kehitämme kuitenkin koko ajan laskutustamme, jotta kaikki tuotteet ja palvelut ovat saatavissa samalle laskulle.  

Miten loppulasku eroaa normaalista laskusta?

Loppulaskulla veloitamme palvelut irtisanomiseen saakka.

Miksi erämaksulla tilaamani laitteen laskulla ei eritellä arvonlisäveroa?

Arvonlisäveroerittely (Alv-erittely) toimitetaan tilauksen yhteydessä. Siksi laskulla ei enää erikseen eritellä laitteen arvonlisäveroa. Ostotosite on myös verottajalle riittävä erittely verojen osuudesta ja ostotositetta voi siten käyttää kirjanpidossa arvonlisäveron vähennykseen.

Suomessa arvonlisäverolaki määrittää kuukausimaksulla maksettavan laitteen arvonlisäveron käsittelyn. Siksi kuukausimaksullisen laitteen laskuilla ei ole erikseen arvonlisäveroa. Korottomissa erissä tapahtuvassa kausilaskussa laitteen kuukausimaksu on merkitty kohtaan ei-vähennyskelpoiset veloitukset.

Jos sinulla ei ole ostotositetta tallella, voit pyytää kopion Yritysasiakaspalvelustamme.