- Sammuta virrat modeemista ja tietokoneesta.
- Tarkista, että modeemin puhelinjohto on kytketty kunnolla paikalleen irrottamalla johto seinästä sekä modeemista ja kytkemällä takaisin paikalleen.
Suosittelemme käyttämään laitteen mukana tullutta puhelinjohtoa. Älä käytä jatkojohtoa tai yli 2 metrin pituista puhelinjohtoa, sillä ne heikentävät linjan laatua.
- Jos asunnossasi on käytössä lankapuhelinliittymä, varmista, että jokaiseen lankapuhelimen pistorasiaan on kytketty analogisuodin.
- Irrota testin ajaksi kaikki analogiset laitteet seinästä.
- Laita modeemi takaisin päälle.
Modeemin linjavalon pitäisi alkaa vilkkua ja jäädä noin 1-2 minuutin kuluttua palamaan kiinteästi.
- Kun linjavalo jää palamaan, käynnistä tietokone ja testaa nettiyhteyden toimivuus.
Jos linjavalo ei vieläkään jää palamaan, voi vika olla modeemissa, puhelinjohdossa tai seinän puhelinpistorasiassa.
- Jos mahdollista, kokeile nettiyhteyttä toisessa puhelinpistorasiassa ja toisella puhelinjohdolla sekä toisella modeemilla.
Tarvittaessa voit varmistaa modeemin ja puhelinjohdon toimivuuden toisessa Elisan VDSL-liittymässä.
- Jos nettiyhteys ei näiden tarkistusten jälkeen edelleenkään toimi, ota yhteyttä Elisa yritysten vikapalveluun.
Huom! Ota yhteyttä vain tietokoneesi ääreltä, sillä muutoin vianselvitystä ei voi tehdä. Ota ylös modeemisi merkki ja malli. Tarkat mallitiedot löydät yleensä joko modeemin pohjasta tai kyljestä.
Ota ylös myös modeemisi MAC-osoite. MAC-osoite on 12-merkkinen, yleensä kaksoispisteillä eroteltu numero- ja kirjainsarja, esimerkiksi 00:12:34:aa:bb:cc. MAC-osoite löytyy yleensä modeemin pohjasta.