ADSL- tai VDSL -liittymän netti ei toimi

Jos ADSL- tai VDSL -liittymän nettiyhteys ei toimi tai pätkii, testaa tämän ohjeen vinkit.

Nettiyhteys ei toimi

  1. Sammuta virrat modeemista ja tietokoneesta.
  2. Tarkista, että modeemin puhelinjohto on kytketty kunnolla paikalleen irrottamalla johto seinästä sekä modeemista ja kytkemällä takaisin paikalleen. Suosittelemme käyttämään laitteen mukana tullutta puhelinjohtoa. Älä käytä jatkojohtoa tai yli 2 metrin pituista puhelinjohtoa, sillä nämä heikentävät linjan laatua.
  3. Jos asunnossasi on käytössä lankapuhelinliittymä, varmista, että jokaiseen lankapuhelimen pistorasiaan on kytketty analogisuodin.
  4. Irrota testin ajaksi kaikki analogiset laitteet seinästä.
  5. Johtojen tarkistuksen ja mahdollisten analogisten laitteiden irrottamisen jälkeen, laita modeemi takaisin päälle.
  6. Modeemin linjavalon pitäisi alkaa vilkkua ja jäädä noin 1-2 minuutin kuluttua palamaan kiinteästi.
  7. Kun linjavalo jää palamaan, käynnistä tietokone ja kokeile nettiyhteyttä.
  8. Jos linjavalo ei vieläkään jää palamaan, voi vika olla modeemissa, puhelinjohdossa tai seinän puhelinpistorasiassa. Jos mahdollista, kokeile nettiyhteyttä toisessa puhelinpistorasiassa ja toisella puhelinjohdolla sekä toisella modeemilla. Tarvittaessa voit varmistaa modeemin ja puhelinjohdon toimivuuden toisessa Elisan tai Saunalahden ADSL- tai VDSL-liittymässä.
  9. Jos nettiyhteys ei näiden tarkistusten jälkeen edelleenkään toimi, ota yhteyttä Elisa yritysten vikapalveluun.

Huom! Ota yhteyttä vain tietokoneesi ääreltä, sillä muutoin vianselvitystä ei voida suorittaa. Ota ylös modeemisi merkki ja malli. Tarkat mallitiedot löydät yleensä joko modeemin pohjasta tai kyljestä.

Ota ylös myös modeemisi MAC-osoite. MAC-osoite on 12-merkkinen, yleensä kaksoispisteillä eroteltu numero- ja kirjainsarja kuten esimerkiksi 00:12:34:aa:bb:cc. MAC-osoite löytyy yleensä ADSL-modeemin pohjasta.

Nettiyhteys pätkii

  1. Sammuta virrat modeemista ja tietokoneesta.
  2. Irrota modeemin ja tietokoneen välinen verkkokaapeli molemmista päistä ja kytke takaisin paikalleen.
  3. Jos tietokoneen ja modeemin välissä on erillinen reititin, kytkin tai langaton tukiasema, sammuta virrat myös tästä laitteesta ja tarkista kaapelien kytkennät. Tarvittaessa kokeile nettiyhteyttä liittämällä tietokone suoraan modeemiin verkkokaapelilla. Jos yhteys toimii, vika oli välissä olevassa laitteessa tai sen kytkennöissä.
  4. Laita modeemi takaisin päälle ja odota, että linjavalo jää palamaan kiinteästi.
  5. Kun linjavalo jää palamaan, käynnistä tietokone ja kokeile nettiyhteyttä.
  6. Jos yhteys pätkii edelleen, tarkista tietokoneen verkkoasetukset. Tietokoneen virustarkistus kannattaa myös ajaa läpi sekä tarkistaa palomuurin asetukset.
  7. Jos tämäkään ei auta, resetoi modeemi painamalla Reset-painiketta. Tarkemmat ohjeet resetointiin löydät modeemisi ohjekirjasta.  Huomiothan, että jos olit tehnyt modeemin asetuksiin muutoksia, asetukset palautuvat alkuperäisille tehdasasetuksille. Myös mahdolliset langattoman verkon määritykset katoavat modeemista.
  8. Odota, että linjavalo syttyy resetoinnin jälkeen ja kokeile yhteyttä uudelleen.
  9. Jos nettiyhteys ei toimi vieläkään, kokeile yhteyttä toisella tietokoneella ja toisella modeemilla tai testaa modeemin ja tietokoneen toimivuus toisessa Elisan tai Saunalahden ADSL- tai VDSL-liittymässä.
  10. Jos nettiyhteys ei näiden toimenpiteiden jälkeen edelleenkään toimi, mutta linjavalo palaa, saat helpoiten avun Elisa Yritysgurusta.