Datayhteyden reititin ei toimi

Tältä sivulta löydät ohjeen tilanteisiin, kun datayhteyden reititin ei toimi. Suurin osa ongelmista ratkeaa jo tämän ohjeen avulla.

Toimi näin häiriötilanteessa

Datayhteyksissä käytettävää Ciscon reititintä ei saa resetoida laitteesta löytyvästä Reset-painikkeesta. Reset-napin painaminen katkaisee toimivankin linjan, eikä yhteyttä saa palautettua ilman kenttäasentajan käyntiä.

Toimi näin häiriötilanteessa

1. Tarkista, palaako Ciscon reitittimessä tarvittavat merkkivalot:

  • Jos mikään valo ei pala: Tarkista, että laite on kytketty sähköverkkoon ja virta on virtakytkimestä päällä. 
  • Jos LAN/Ethernet -valot eivät pala: Yhteys ei toimi sisäverkkoon päin. Tarkista tällöin sisäverkon kaapelit, pistorasiat ja päätelaitteet. 
  • Jos CD, WAN tai FE WAN -valo ei pala: Tarkista ulkoverkkoon menevän kaapelin kytkentä. Kun valo palaa, on yhteys ulkoverkosta reitittimelle muodostettu, jolloin on vika luultavasti sisäverkossa.

2. Jos LAN/Ethernet -valot palavat niissä kohdissa, mihin sisäverkon laitteita on kytketty, saattaa reititin olla häiriötilassa.  Sammuta tällöin laitteen virta ja kytke takaisin 30 sekunnin kuluttua. Laite käynnistyy 10 minuutin kuluessa, minkä jälkeen yhteyden pitäisi palautua.

3. Jos yhteys ei palaudu, tarkista valot uudelleen. Jos LAN/Ethernet -valot palavat, mutta yhteys ei toimi, ole yhteydessä Elisan Yritysasiakkaiden Tekniseen tukeen ja ilmoita yhteysviasta. Ennen soittamista ota ylös reitittimessä olevasta tarrasta LL1234567/12 -muotoinen yhteystunniste ja kerro tunniste vikaa ilmoittaessasi.

Huom!

Ciscon reitittimessä tulee aina pitää virrat kytkettynä. Älä sammuta virtoja, vaikka yhteyttä ei käytettäisi esimerkiksi öisin.