Kaapelimodeemin netti ei toimi

Jos Laajakaista Kaapelimodeemi -liittymän eli Elisa Netti Lite Kaapelimodeemin nettiyhteys ei toimi, testaa tämän ohjeen vinkkejä. Lisää ohjeita koskien Elisa Netti Lite -laajakaistaa löydät täältä.

Testaa nämä

  1. Sammuta kaapelimodeemin ja tietokoneen virrat.
  2. Tarkista, että modeemista lähtevät johdot ovat kunnolla kiinni irrottamalla ja kytkemällä kaikki johdot uudelleen virtajohtoa lukuun ottamatta.
  3. Tarkista modeemista antennipistokkeeseen menevän johdon kunto ja poista välistä mahdolliset jatkojohdot.
  4. Jos televisio on kytketty samaan antennipistorasiaan modeemin kanssa pistokejakajalla, poista jakaja välistä. Kytke modeemin antennijohto suoraan seinän antennipistorasiaan ilman television kaapelia.
  5. Kun olet tarkistanut kaikki johdot ja kytkenyt ne uudestaan paikoilleen, laita virrat päälle modeemiin.
  6. Yhteyden muodostuminen kestää yleensä noin minuutin. Modeemin valoista selviää, milloin yhteys on muodostunut. Voit tarkistaa laitteesi valojen merkitykset mukana tulleesta käyttöoppaasta.
  7. Kun yhteys on muodostunut, käynnistä tietokoneesi ja kokeile nettiyhteyttä.
  8. Jos nettiyhteys ei edelleenkään toimi, tarkista tietokoneen verkkoasetukset. Lisäksi tietokoneen virustarkistus kannattaa ajaa läpi sekä tarkistaa palomuurin asetukset.
  9. Jos nettiyhteys ei näiden tarkistusten jälkeen edelleenkään toimi, ota yhteyttä Vikapalveluumme (24 h).

Huom! Ota yhteyttä vain tietokoneesi ääreltä, sillä muutoin vianselvitystä ei voida suorittaa. Ota lisäksi ylös kaapelimodeemisi merkki ja malli. Tarkat mallitiedot löydät yleensä joko modeemin pohjasta tai kyljestä.

Ota ylös myös kaapelimodeemisi MAC-osoite. MAC-osoite on 12-merkkinen, yleensä kaksoispisteillä eroteltu numero- ja kirjainsarja kuten esimerkiksi 00:12:34:aa:bb:cc. Löydät osoitteen useimmiten modeemin pohjasta tai kyljestä. Jos MAC-osoitteita on lueteltu laitteessa useampia, tarvittava MAC-osoite löytyy yleensä nimellä Cable MAC, CM MAC, HFC MAC, MAC Address tai pelkkä MAC.