Elisa Lisenssien hallintaportaalin ohjeet
Elisa Lisenssien hallintaportaalissa voit hallita yrityksesi Microsoft-lisenssejä itse.
Alta löydät Elisa Lisenssien hallintaportaalin ohjeet ja muita vinkkejä portaalin käyttöön.
Elisa Lisenssien hallintaportaalissa voit hallita yrityksesi Microsoft-lisenssejä itse.
Alta löydät Elisa Lisenssien hallintaportaalin ohjeet ja muita vinkkejä portaalin käyttöön.
Elisa Lisenssien hallintaportaalissa hallitset yrityksesi Microsoft-lisenssejä helposti ja edullisesti. Voit myös tilata uusia tuotteita ja hallita lisenssien loppukäyttäjiä. Kirjautuminen portaaliin tapahtuu Yritysten OmaElisan kautta.
Palveluun kirjautuminen ja lisenssitietojen katsominen on maksutonta. Lisäksi voit allokoida lisensseille käyttäjiä ja nollata käyttäjien salasanat maksutta.
Lisenssimääriin tehtävät muutokset ja lisenssien avausmaksu laskutetaan jatkossa palveluhinnaston mukaisesti. Muutosten tekeminen on edullisempaa itse lisenssiportaalissa kuin asiakaspalvelun kautta.
Elisa Lisenssien hallintaportaali tarjoaa:
Portaalista voi aluksi tilata Microsoft 365- ja Dynamics 365 -lisenssejä. Lisäpalveluista voi tilata Elisan 365 Varmistuspalvelun sekä Elisa Turvapostin.
Tarkoituksenamme on tulevaisuudessa laajentaa portaalin kautta hankittavia palveluita.
Tämän sivun käyttöohjeista löydät apua moneen yleiseen pulmaan.
Mikäli et
kuitenkaan onnistu löytämään ohjeesta vastausta etsimääsi kysymykseen, Yritysguru-palvelumme on aina tukenasi.
Jos et ole vielä tilannut Microsoft 365 -palveluita Elisalta, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.
Kirjautuminen Elisa Lisenssien hallintaportaaliin tapahtuu Yritysten OmaElisan kautta.
Huomaa, että yritykselläsi pitää olla käytössä kaksivaiheinen tunnistautuminen, jotta pääset kirjautumaan Lisenssien hallintaportaalin.
Lisenssien hallintaportaali aukeaa uudelle välilehdelle.
Näin tilaat kokonaan uuden tyyppisiä lisenssejä, joita yritykselläsi ei vielä ole:
Jos haluat tilata lisää lisenssityyppejä, joita yritykselläsi on jo, katso ohjeet Miten tilaan lisää olemassaolevia lisenssejä? -kohdasta.
-Jos haluat, että uudet lisenssit astuvat voimaan ajastetusti seuraavan tilauskauden alkamisen yhteydessä, valitse Hallitse uusintamääriä.
- Jos haluat tilata heti aktivoituvia lisenssejä, valitse Tilaa lisää lisenssejä.
Voit päivittää Lisenssien hallintaportaalissa lisenssin laajempaan lisenssityyppiin, esimerkiksi Basic-lisenssistä Standard-lisenssiin. Huomaa, että et voi itse päivittää lisenssiä suppeampaan lisenssityyppiin. Tällöin lisenssi pitää irtisanoa ja tehdä uusi tilaus oikeaan lisenssityyppiin.
Päivitä lisenssityyppi näin:
1 kk | 12 kk | |
Hinnoittelu | Lisenssin hinta voi muuttua vuoden aikana. Hintamuutokset ilmoitetaan vähintään 1 kk etukäteen. | Hinta pysyy samana 12 kuukauden tilauskauden ajan. Kun lisenssit uusitaan ja tilausjakso vaihtuu, hinta tarkistetaan Elisan lisenssihinnaston mukaiseksi. |
Laskutus | Laskutetaan kuukausittain | Voit valita, laskutetaanko tilaus kuukausittain vai haluatko maksaa tilauksen heti kertamaksulla |
Lisenssimuutokset |
|
|
Sopimuksen kesto | Toistaiseksi voimassa oleva sopimus, joka uusiutuu automaattisesti kuukauden välein tilauskauden päättyessä. Jos tilauksen uusiutumisesta on alle 7 päivää, tilauksen voi peruuttaa kesken sopimuskauden. Tällöin sinulta laskutetaan vain kuluneiden päivien mukaan. | Toistaiseksi voimassa oleva sopimus, joka uusiutuu aina 12 kuukaudeksi kerrallaan. Voit peruuttaa tilauksen ennen sopimuksen uusimispäivää. Jos et peruuta tilausta ennen uusimispäivää, uusiutuu tilaus automaattisesti seuraavalle vuoden jaksolle. Jos tilauksen uusiutumisesta on alle 7 päivää, tilauksen voi peruuttaa kesken sopimuskauden. Tällöin sinulta laskutetaan vain kuluneiden päivien mukaan. |
Voit poistaa tarpeettoman käyttäjän Lisenssien hallintaportaalista. Käyttäjän tiedot voi palauttaa 30 päivän ajan niiden poistamisesta. Tämän jälkeen käyttäjän tietoja ei voi enää palauttaa.
Mikäli kirjautuminen lisenssien hallintaportaalin ei onnistu normaalisti OmaElisan kautta, olethan tässä tapauksessa yhteydessä Elisan vikapalveluun.
Jos kerkesit suorittaa tilauksen jo loppuun saakka, sinulla on seitsemän päivää aikaa peruuttaa tilaus. Et joudu maksamaan koko tilauskaudesta vaan ainoastaan niistä päivistä, jotka lisenssi ehti olla käytössä.
Mikäli tilauksesta on kulunut yli seitsemän vuorokautta, sitä ei voi enää peruuttaa kesken tilausjakson. Vain automaattisen uusinnan poistaminen käytöstä katkaisee tilauksen seuraavan tilauskauden vaihdon yhteydessä.
Tarkemmat ohjeet lisenssin irtisanomiselle löydät Miten irtisanon lisenssin -kohdan takaa.
Jos osa lisenssien muokkausvaihtoehdoista on kadonnut näkyvistä Tilaukset-näkymän lisenssiluettelossa, tämä johtuu oletettavasti siitä, että kyseiselle lisenssille on aiemmin suoritettu ajastettu lisenssien hankinta.
Tähän tilanteeseen päädytään silloin, kun lisenssin määrää on lisätty Hallitse uusintamääriä -toiminnolla eikä uusi tilauskausi ei ole vielä ehtinyt vaihtua. Lisenssi on siis odottamassa ajastetusti vaihtumispäivää.
Pääset tarkastelemaan sekä halutessasi perumaan tehdyn tilauksen klikkaamalla lisenssin nimeä Tilaus-sarakkeesta.
Avautuneesta näkymästä löydät tehdyn tilauksen päivämäärän ja tilan. Rivin lopusta kolmen pisteen takaa löydät valikon, josta voit perua tilauksen klikkaamalla Peruuta.
Löydät laskujen tiedot Yritysten OmaElisasta Laskut-osiosta.
Kun haluat päästä tutkimaan tarkemmin lisenssin tietoja, esimerkiksi minkä laskutussopimuksen alle kyseinen lisenssi kuuluu tai minä päivänä tämän sopimus on uusiutumassa, onnistuu tämä Tilaukset -valikon kautta seuraavasti.
Microsoft 365 -lisenssit laskutetaan aktivointipäivämäärästä eteenpäin aina laskutuskausi kerrallaan. Alta löydät havainnollistavan esimerkin laskujen muodostumisesta.
Nopealla vilkaisulla lasku saattaa näyttää siltä, että helmikuu olisi laskutettu kahteen kertaan, koska laskulta puuttuu tarkka tieto laskutusajanjaksosta. Veloitukset laskuilla ovat kuitenkin oikein.
Maaliskuun lasku: Yrityksesi on saanut maaliskuussa laskun Microsoft 365 -lisenssistä, jossa laskutettavana ajanjaksona näkyy 1.2.−28.2.2022. Tällä laskulla lisenssiä on laskutettu 1.2. alkaen aina siihen päivään saakka, kun lisenssiin on tehty muutos uuteen laskutusmalliin.
Esim. muutos lisenssiin on tehty 24.2.2022, laskutettava ajanjakso on 1.2.-23.2.2022.
Huhtikuun lasku: Huhtikuun laskulla näkyy myös ajanjakso 1.2.−28.2.2022. Tämä ei kuitenkaan tarkoita enää itse laskutettavaa ajanjaksoa, vaan aikaväliä mistä alkaen olemme laskun tietoja keränneet.
Esim. muutos lisenssiin on tehty 24.2.2022, laskutettava ajanjakso on 24.2.-23.3.2022.