Matkapuhelinliittymän omistussuhteen muutos ja numeronsiirto

Ohjeita liittymän omistajan vaihtamiseen sekä apua mahdollisiin ongelmatilanteisiin. Jos vanha liittymäsi on toiselta operaattorilta, sen numero siirtyy Elisalle omistussuhteen vaihdon yhteydessä.

Omistussuhteen vaihtaminen

Puhelinliittymän siirto yksityishenkilöltä yritykselle

Puhelinliittymän siirto yritykseltä yritykselle

Puhelinliittymän siirto yritykseltä yksityishenkilölle

Tietoa numeronsiirrosta

Liittymän siirtoon liittyvät ongelmatilanteet

Tarvitsetko apua?

Omistussuhteen vaihtaminen

Elisan liittymä on mahdollista siirtää uudelle omistajalle eli sopijalle, kun molemmat osapuolet hyväksyvät siirron. Omistussuhteen muutoksen yhteydessä tehdään numeron siirto, jos muutettava liittymä on toiselta operaattorilta.

Liittymä voidaan siirtää...

  • yksityishenkilöltä yritykselle
  • yritykseltä yritykselle
  • yritykseltä yksityishenkilölle

Katso alta tarkemmat ohjeet omistussuhteen muutokseen sekä apua numeronsiirtoon liittyviin ongelmatilanteisiin. Voit myös aina kääntyä Yritysasiakaspalvelumme puoleen.

Puhelinliittymän siirto yksityishenkilöltä yritykselle

1. Kun yksityishenkilön eli esimerkiksi työntekijän henkilökohtainen liittymä halutaan siirtää yrityksen omistukseen, täytyy ensin tilata uusi yritysliittymä Yritysten OmaElisasta.

  • Kirjaudu Yritysten OmaElisaan ja klikkaa etusivulta Uusi liittymä. Jos olet vanhan OmaElisan puolella, valitse Laitteet ja liittymät ja sieltä Tilaa liittymä. Jos haluat siirtää useamman liittymän kerralla, tilaa niin monta uutta liittymää kuin siirrettäviä liittymiä on. Vanhan OmaElisan puolella tämä onnistuu Tilaa useampi liittymä -osiossa, jossa tulee käyttää Siirtyvät liittymät -lomaketta.
  • Valitse liittymän tyyppi sekä liittymä, jonka haluat tilata.
  • Valitse uuden liittymän tilauslomakkeessa kohta Siirrä nykyinen puhelinnumero/Siirrä työntekijän vanha numero yritykselle ja kirjoita kenttään työntekijän puhelinnumero. Vanhan OmaElisan puolella tämä kirjoitetaan Siirtyvät numerot -kohdassa.
  • Valitse Nykyinen omistaja -kohdasta Henkilö, lisää työntekijän sähköpostiosoite ja täytä muut lomakkeen tiedot. Vahvista liittymän tilaus.

2. Työntekijä saa sähköpostiinsa omistajuuden vaihdosta vahvistuspyynnön, joka hänen tulee hyväksyä verkkopankkitunnuksilla. Vahvistuslinkki on voimassa 14 vuorokautta. HuomJos liittymän omistajalla ei ole verkkopankkitunnuksia, pyydä häntä täyttämään valtakirja, jolla hän luovuttaa liittymänsä yritykselle. Valtakirja: Numeron luovutus yksityishenkilöltä yritykselle. Ota tässä tapauksessa yhteyttä yritysasiakaspalveluun.

3. Liittymän käyttöönottoajankohta ilmoitetaan käyttäjälle tekstiviestillä. Siirto kestää minimissään 5 arkipäivää. Jos käyttäjän liittymä siirtyy toiselta operaattorilta Elisalle, saa hän myös uuden SIM-kortin. Lue lisää liittymän käyttöönotosta.

Huom! Mikäli numero siirtyy Elisalla yksityispuolelta (Elisa Saunalahti) yritysasiakaspuolelle (Elisa) tai päinvastoin, vaatii siirto myös tällöin SIM-kortin vaihdon.

Puhelinliittymän siirto yritykseltä yritykselle

Jos yrityksesi kaikki Elisan palvelut ovat siirtyneet uuteen Yritysten OmaElisaan, omistajuuden siirto hoituu Elisan Yritysasiakaspalvelun kautta. Liittymän omistavan yrityksen tilausoikeudellisen henkilön tulee täyttää ja allekirjoittaa valtakirja, jolla hän luovuttaa yrityksensä liittymän toiselle yritykselle. Valtakirja: Numeron luovutus yritykseltä yritykselle.

Jos käytössäsi on edelleen vanha Yritysten OmaElisa, toimi seuraavasti:

1. Kun liittymä halutaan siirtää yrityksellesi toiselta yritykseltä, täytyy ensin tilata uusi yritysliittymä Yritysten OmaElisasta.

  • Kirjaudu Yritysten OmaElisaan ja valitse valikosta Laitteet ja liittymät ja sieltä Tilaa liittymä. Jos haluat siirtää useamman liittymän kerralla, valitse Tilaa useampi liittymä, ja käytä Siirtyvät liittymät -lomaketta.
  • Valitse liittymän tyyppi ja liittymä, jonka haluat tilata.
  • Valitse uuden liittymän tilauslomakkeessa kohta Siirrä työntekijän vanha numero yritykselle ja kirjoita kenttään työntekijän puhelinnumero. Kun käytät Siirtyvät liittymät -lomaketta numero kirjoitetaan lomakkeella jo aikaisemmin.
  • Valitse Nykyinen omistaja -kohdasta Toinen yritys.
  • Vanhan liittymän omistavan yrityksen tilausoikeudellisen henkilön tulee täyttää ja allekirjoittaa valtakirja, jolla hän luovuttaa yrityksensä liittymän toiselle yritykselle. Valtakirja: Numeron luovutus yritykseltä yritykselle. Toimita valtakirja yritysasiakaspalveluun yhdessä omistajan Y-tunnuksen kanssa.
  • Täytä muut lomakkeen tiedot. Vahvista liittymän tilaus.

2. Jos siirrettävä yritys vaihtaa omistajaa Elisan sisällä, tilauksen tekijä saa sähköpostitse kuittauksen omistajanvaihdoksesta. Käsittelyaika on pari arkipäivää. Jos kyseessä on numeronsiirto toiselta operaattorilta Elisalle, liittymän käyttöönottoajankohta ilmoitetaan käyttäjälle tekstiviestillä. Tällöin siirto kestää minimissään 5 arkipäivää ja käyttäjä saa myös uuden SIM-kortin. Lue lisää liittymän käyttöönotosta.

Jos haluat siirtää oman yrityksesi liittymän toiselta operaattorilta Elisalle, ja yritykselläsi on jo muita palveluita Elisalla, voit tehdä tilauksen itse Yritysten OmaElisassa ilman valtakirjaa valitsemalla Nykyinen omistaja -kohtaan Oma Yritys. Tehdäksesi tilauksen sinulla tulee olla yrityksen nimenkirjoitusoikeus.

Puhelinliittymän siirto yritykseltä yksityishenkilölle

Puhelinnumeron luovutus yrityksen omistuksesta käyttäjälle on mahdollista tehdä yrityksen suostumuksella. Tällöin tulee tehdä numeron luovutus Yritysten OmaElisassa. Huom. Jos kyseessä on määräaikainen liittymä, ota yhteyttä yritysasiakaspalveluun.

1. Kirjaudu Yritysten OmaElisaan.

Jos olet uuden OmaElisan puolella:

a. Valitse Tuotteeni ja palveluni -osion Puhelinliittymät-välilehdeltä haluamasi liittymä ja sitten liittymän tiedoista Irtisano liittymä.

b. Laita ruksi kohtaan Puhelinnumero luovutetaan liittymän käyttäjälle, valitse irtisanomispäivä ja klikkaa VAHVISTA.

Jos olet vanhan OmaElisan puolella:

a. Valitse Laitteet ja liittymät -valikosta Tee yksittäinen muutos.

b. Valitse listalta haluamasi liittymä ja klikkaa liittymän tiedoista kohtaa Poista/luovuta.

c. Matkapuhelinliittymän irtisanominen -lomakkeella ruksi kohta Matkapuhelinnumero luovutetaan työntekijälle.

d. Valitse haluttu päivämäärä, jolloin luovutus on tarkoitus tehdä ja vahvista tilaus. Voit valita luovutuksen aikaisintaan 5 arkipäivän päähän. Jos numeron luovutukseen ei valita erikseen päivämäärää, järjestelmä ajastaa luovutuksen 14 arkipäivän päähän tilauksesta.

2. Käyttäjälle lähetetään tekstiviesti, jossa ohjeistetaan liittymän käyttöönotto. Käyttäjän pitää lisäksi tilata kyseiselle numerolle Elisan Saunalahti-liittymä lähimmästä Elisa Myymälästä tai henkilöasiakkaiden verkkokaupasta mahdollisimman pikaisesti. Näin liittymälle ehditään tehdä tarvittavat muutokset. Huomiothan, että luovuttavalla operaattorilla on viisi arkipäivää aikaa siirtää numero.

Huom. Yllä oleva ohjeistus koskee siirtoa Elisan yritysliittymästä Saunalahden liittymään. Kun numero siirtyy Elisalla yritysasiakaspuolelta (Elisa) yksityispuolelle (Elisa Saunalahti), vaatii siirto tällöin SIM-kortin vaihdon.

Jos käyttäjä valitsee jonkin muun operaattorin, tulee hänen numeronsiirtoa varten toimittaa yrityksen allekirjoitusoikeudellisen henkilön allekirjoittama numeronluovutusvaltakirja valitsemalleen operaattorille.

Jos liittymälle ei tehdä ajoissa uutta sopimusta tai käyttäjä ei ota liittymää käyttöön, hän saa luovutuspäivänä klo 12 tekstiviestin liittymän irtisanomisesta. Irtisanottu liittymä voidaan palauttaa takaisin käyttöön vain yrityksen pyynnöstä 14 vuorokauden sisällä irtisanomisesta.

Tietoa numeronsiirrosta

Jos omistussuhteen muutoksen yhteydessä myös liittymän operaattori muuttuu, tapahtuu operaattoreiden välillä numeronsiirto. Numeronsiirto hyväksytään verkkopankkitunnuksilla tai valtakirjalla osana omistussuhteen muutosta (ks. yllä olevat ohjeet).

Kun siirtopyyntö on hyväksytty ja siirtoprosessi käynnistyy, käyttäjä saa uuden SIM-kortin ja numeronsiirto kestää minimissään 5 arkipäivää, yleensä noin 6 arkipäivää. 

Lähetämme lisäksi käyttäjän vanhaan liittymään tekstiviestin numeronsiirron ajankohdasta. Vanha liittymä toimii normaalisti siihen asti, kun siirto tapahtuu. Siirron yhteydessä liittymässä voi olla lyhyt käyttökatkos.

Liittymän siirtoon liittyvät ongelmatilanteet

Jos saat ilmoituksen, että liittymän siirto ei ole onnistunut, voi syy johtua alla olevista asioista. Voit selvittää siirtoon oikeat tiedot luovuttavalta operaattorilta.

Määräaikainen sopimus

Liittymällä voi olla määräaikainen sopimus nykyisellä operaattorillasi. Voit tarkistaa sopimuksesi tiedot:

  • Nykyisen operaattorisi asiakaspalvelusta
  • Liittymäsopimuksestasi
  • Joillakin operaattoreilla päivä on myös merkitty puhelinlaskuun

Numeronsiirto voidaan aloittaa tämän jälkeen uudestaan. Tällöin tarvitaan oikea tieto liittymän määräaikaisuudesta numeronsiirron onnistumiseksi.

Määräaikainen sopimus ei siis ole este operaattorin vaihdolle, mutta liittymästä voi tulla maksettavaksi määräaikaiseen sopimukseen liittyvät kuukausimaksut toiselle operaattorille. Operaattori ei voi muuttaa toisen operaattorin määräaikaisen sopimuksen ehtoja sopimuskauden aikana.

Numerolla ei ole liittymäsopimusta

Liittymällä on oltava voimassa oleva sopimus luovuttavalla operaattorilla, jotta numeronsiirto onnistuu. Voit tarkistaa sopimuksesi tiedot nykyiseltä operaattoriltasi ja tehdä sopimuksen liittymälle. Tämän jälkeen numeronsiirto uudelle operaattorille on mahdollinen.

Numero ei ole asiakkaan omistuksessa

Liittymän on oltava voimassa sen henkilön/yrityksen omistuksessa luovuttavalla operaattorilla, millä tiedoilla siirto käynnistetään. Voit tarkistaa sopimuksen tiedot nykyiseltä operaattoriltasi ja tehdä siirron uudelleen oikeilla tiedoilla.

Virheellinen allekirjoittaja

Liittymän siirtoon tarvitaan aina yrityksen allekirjoitusoikeudellinen henkilö, jotta siirto onnistuu. Voit tarkistaa tiedot nykyiseltä operaattoriltasi ja tehdä siirron uudelleen oikeilla tiedoilla

Tarvitsetko apua omistussuhteen muutoksessa tai kohtaatko ongelman numeronsiirrossa?

Voit aina kääntyä Yritysasiakaspalvelumme puoleen.