Mobiililaajakaista ei toimi

Ohjeita tilanteisiin, joissa mobiililaajakaistaliittymän netti ei toimi, tai kun esimerkiksi nettitikun tai mobiilireitittimen yhteys pätkii tai ei toimi lainkaan. Useimmat ongelmat ratkeavat jo näiden ohjeiden avulla.

Tarkista nämä seikat

1. Tarkista Elisan kuuluvuuskartalta verkon kuuluvuus alueellasi.

2. Katso Elisan häiriökartalta, ettei alueella ole yleistä häiriötä. Voit käyttää myös Elisan Verkkoapuria ongelmanratkaisuun. Pääset tarkistamaan osoitehaulla mobiiliverkon tämän hetkisen toimivuuden.

3. Käynnistä käytössä olevat laitteesi uudelleen. Usein häiriötilanteet poistuvat laitteiden uudelleenkäynnistyksellä.

4. Jos käytät nettiä langattomalla WLAN/WiFi-verkolla, tarkista myös langattoman verkon toimivuus.

5. Mikäli nettiyhteys ei toimi puhelimessasi tai tabletissasi, tarkista myös laitteesi internet-asetukset.

Tarkempi ohje ongelmanratkaisuun

1. Onko käytössäsi mobiilireititin vai nettitikku?

Mobiilireititin

  • Käynnistä tietokone sekä mobiilireititin uudelleen ottamalla laitteesta virtajohto irti noin 10 sekunnin ajaksi.
  • Kytke tämän jälkeen johto takaisin ja laita laitteet uudelleen päälle.
  • Odota yhteyden muodostumista, ja jos yhteysongelmat jatkuvat, uudelleenkäynnistä reititin vielä kerran ja odota yhteyden muodostumista 10 minuuttia.

Nettitikku

  • Irrota nettitikku tietokoneesta ja käynnistä kone uudelleen.
  • Kytke nettitikku takaisin tietokoneeseen vasta, kun kone on kokonaan käynnistynyt ja työpöydän kaikki sovellukset ovat latautuneet.

2. Odota muutama minuutti - toimiiko?

Jos toimii, ongelma on ratkennut! Jos ongelma jatkuu edelleen, jatka vianrajausta. Voit myös pyytää asiantuntijan apua Elisa Yritysgurulta.

3. Tarkista SIM-kortin toimivuus

Tarkista reitittimestä/nettitikusta, että SIM-kortti on paikoillaan. Ota SIM-kortti hetkeksi pois ja laita takaisin paikalleen.

Tarvittaessa testaa SIM-korttia toisessa laitteessa, esim. puhelimessa ja katso, löytääkö laite Elisan verkon. Jos verkko löytyy, SIM-kortti ja liittymä toimivat. Tällöin ongelma on tietokoneen ja/tai nettitikun yhteysohjelmiston asetuksissa.

Jos puhelinkaan ei löydä verkkoa, ongelma jää tällöin verkkoon tai liittymään.

Katso myös lisäohjeet mobiililaajakaistasta

4. Jos et saanut ongelmaa ratkaistua, ota yhteyttä asiakaspalveluumme

Jos asia ei ratkennut näillä ohjeilla, eikä alueellasi ole tiedossa olevaa laajempaa häiriötä, olethan yhteydessä vikapalveluumme vikailmoituksen tekemiseksi.

Huom! Ota yhteyttä vikapalveluun vain tietokoneesi ääreltä, sillä muutoin vianselvitystä ei voida suorittaa. Ota ylös reitittimen merkki ja malli sekä reitittimestä löytyvä YH-numero. Tarkat mallitiedot löydät yleensä joko reitittimen pohjasta tai kyljestä. Ota lisäksi ylös käytössä olevan mobiililiittymän puhelinnumero. Jos puhelinnumero ei ole tiedossa, ota ylös reitittimessä olevan SIM-kortin numero.

Nettitikun yhteys pätkii

Jos yhteys pätkii nettitikulla, suosittelemme, että teet yhteydelle verkon lukitseminen joko 3G- tai 4G-verkkoon, liittymätyypistä riippuen.

Katso myös:

Kaikki ohjeet mobiililaajakaistasta