SIM-kortti tai puhelin on kadonnut
Jos SIM-kortti, puhelin tai muu laite on kadonnut tai varastettu, seuraa tämän sivun ohjeita.
Jos SIM-kortti, puhelin tai muu laite on kadonnut tai varastettu, seuraa tämän sivun ohjeita.
Jos SIM-kortti, puhelin tai muu laite on kadonnut tai varastettu, hoidettavana on neljä vaihetta:
Katso tarkemmat ohjeet alta.
Huomaa, että olet itse vastuussa liittymäsi käytöstä, kunnes katoamisesta on ilmoitettu Elisalle. Tämän jälkeen vastuu liittymän käytöstä siirtyy Elisalle.
Voit ilmoittaa katoamisesta meille puhelimitse. Jos kyse on työliittymästä, yrityksesi OmaElisa-pääkäyttäjä voi myös estää liittymän käytön Yritysten OmaElisassa.
Jos sinulla ei ole pääsyä Yritysten OmaElisaan, pyydä yrityksesi vastuuhenkilöä tekemään liittymän sulkeminen.
Mikäli laitteesi on varastettu, tee rikosilmoitus poliisille. Sinun pitää lisätä laitteen IMEI-koodi ja mahdolliset muut tunnisteet itse. Löydät IMEI-koodin laitteen alkuperäisestä pakkauksesta. Voit myös katsoa sen Työntekijän OmaElisasta tai Yritysten OmaElisasta, jos olet ostanut laitteen Elisalta:
Jos laitetta ei näy listalla, löydät sen tiedot OmaElisa Classicin puolelta. Tee näin:
Jos et löydä IMEI-koodia, vaikka olet ostanut laitteen Elisalta, ota yhteys Elisan Yritysasiakaspalveluun.
Operaattori voi asettaa varastetun puhelimen tai SIM-korttipaikalla varustetun tabletin Mustalle listalle. Mustalla listalla olevaa laitetta ei voi käyttää niiden operaattoreiden SIM-korteilla, jotka ovat mukana listan ylläpidossa ja toiminnassa. Mustaa listaa käyttävät yhteistyössä kaikki kotimaiset ja suurin osa eurooppalaisista operaattoreista.
Näin ilmoitat laite mustalle listalle:
Huom. Säilytä rikosilmoitus, jotta puhelin voidaan myöhemmin tarvittaessa poistaa Mustalta listalta. Jos laitteesi myöhemmin löytyy, se voidaan poistaa Mustalta listalta. Lähetä kopio rikosilmoituksesta sähköpostilla imei.sulku(at)elisa.fi ja lisää saatteeksi maininta Laitteen poistaminen mustalta listalta.
Jos SIM-kortti tai laite SIM-kortteineen löytyy, yrityksen vastuuhenkilö voi poistaa sulun Yritysten OmaElisassa:
Yrityksen vastuuhenkilö voi avata liittymän myös soittamalla Yritysasiakaspalveluun, jolloin avauksesta veloitetaan hinnaston mukaisesti.
Huom.