SIM-kortti tai puhelin on kadonnut

Jos SIM-kortti, puhelin tai muu laite on kadonnut tai varastettu, seuraa tämän sivun ohjeita.

Toimintaohjeet

Jos SIM-kortti, puhelin tai muu laite on kadonnut tai varastettu, hoidettavana on neljä vaihetta:

  1. Tee katoamisilmoitus Elisalle
  2. Jos laite on varastettu, tee rikosilmoitus
  3. Ilmoita varastettu laite Elisan mustalle listalle
  4. Pyydä liittymän uudelleenavausta ja hanki uusi SIM-kortti

Katso tarkemmat ohjeet alta.

1. Tee katoamisilmoitus Elisalle ja estä liittymän käyttö

Huomaa, että olet itse vastuussa liittymäsi käytöstä, kunnes katoamisesta on ilmoitettu Elisalle. Tämän jälkeen vastuu liittymän käytöstä siirtyy Elisalle.

Voit ilmoittaa katoamisesta meille puhelimitse. Jos kyse on työliittymästä, yrityksesi OmaElisa-pääkäyttäjä voi myös estää liittymän käytön Yritysten OmaElisassa.

Ilmoita katoamisesta puhelimitse

  1. Soita Vikapalveluumme numeroon 010 80 4400 ja ilmoita laitteen tai SIM-kortin katoamisesta.

    Liittymän käyttö estetään. Vikapalvelu palvelee ympäri vuorokauden. 

Estä yritysliittymän käyttö Yritysten OmaElisassa

  1. Kirjaudu Yritysten OmaElisaan.
  2. Valitse etusivulta Tuotteeni ja palveluni.
  3. Siirry Puhelinliittymät-välilehdelle ja valitse suljettava liittymä.
    Liittymän tiedot avautuvat. 
  4. Tee jompikumpi seuraavista:
    - Jos liittymän tiedoissa näkyy Sulje väliaikaisesti -painike, klikkaa sitä ja sen jälkeen Vahvista -painiketta.
    - Jos liittymän tiedoissa näkyy Muokkaa-painike, klikkaa sitä. Siirryt OmaElisa Classiciin, jossa voit valita suljettavan liittymän. Klikkaa liittymän tiedoista Liittymän tila -kohtaa ja sitten Sulje liittymä -painiketta.

Jos sinulla ei ole pääsyä Yritysten OmaElisaan, pyydä yrityksesi vastuuhenkilöä tekemään liittymän sulkeminen.

2. Tee rikosilmoitus, jos laitteesi on varastettu

Mikäli laitteesi on varastettu, tee rikosilmoitus poliisille. Sinun pitää lisätä laitteen IMEI-koodi ja mahdolliset muut tunnisteet itse. Löydät IMEI-koodin laitteen alkuperäisestä pakkauksesta. Voit myös katsoa sen Työntekijän OmaElisasta tai Yritysten OmaElisasta, jos olet ostanut laitteen Elisalta:

Katso IMEI-koodi Työntekijän OmaElisasta

  1. Kirjaudu Työntekijän OmaElisaan.
  2. Valitse päävalikosta Palveluni > Laitteet.
  3. Klikkaa kadonnutta laitetta.
    Laitteen tiedot avautuvat. IMEI-koodi lukee laitetietojen IMEI-kohdassa.

Katso IMEI-koodi Yritysten OmaElisasta

  1. Kirjaudu Yritysten OmaElisaan.
  2. Valitse etusivulta Tuotteeni ja palveluni.
  3. Siirry Laitteet-välilehdelle.
  4. Klikkaa kadonnutta laitetta.
    Laitteen tiedot avautuvat. IMEI-koodi lukee laitetietojen IMEI/sarjanumero-kohdassa.

Jos laitetta ei näy listalla, löydät sen tiedot OmaElisa Classicin puolelta. Tee näin:

  1. Klikkaa Laitteet-välilehden yläosassa OmaElisa Classiciin johtavaa linkkiä.
  2. Valitse ylävalikosta Tee yksittäinen muutos.
  3. Klikkaa laitetta, jonka IMEI-koodin haluat tarkastaa.
    Näet IMEI-koodin laitteen tiedoissa. 

Jos et löydä IMEI-koodia, vaikka olet ostanut laitteen Elisalta, ota yhteys Elisan Yritysasiakaspalveluun.

3. Ilmoita varastettu laite mustalle listalle

Operaattori voi asettaa varastetun  puhelimen tai SIM-korttipaikalla varustetun tabletin Mustalle listalle. Mustalla listalla olevaa laitetta ei voi käyttää niiden operaattoreiden SIM-korteilla, jotka ovat mukana listan ylläpidossa ja toiminnassa. Mustaa listaa käyttävät yhteistyössä kaikki kotimaiset ja suurin osa eurooppalaisista operaattoreista.

Näin ilmoitat laite mustalle listalle:

  1. Lähetä kopio rikosilmoituksesta sähköpostin liitteenä osoitteeseen imei.sulku(at)elisa.fi. Lisää saatteeksi maininta Laitteen lisääminen mustalle listalle. 

    Kopion tulee olla virallisesta rikosilmoituksesta, internetissä tehdyn rikosilmoituksen kopio ei kelpaa. Jos rikosilmoitus on tehty internetissä, pyydä virallinen rikosilmoitus Poliisilta. Laitetta ei lisätä listalle ilman rikosilmoitusta.

Huom. Säilytä rikosilmoitus, jotta puhelin voidaan myöhemmin tarvittaessa poistaa Mustalta listalta. Jos laitteesi myöhemmin löytyy, se voidaan poistaa Mustalta listalta. Lähetä kopio rikosilmoituksesta sähköpostilla imei.sulku(at)elisa.fi ja lisää saatteeksi maininta Laitteen poistaminen mustalta listalta.

4. Avaa liittymä uudelleen ja hanki tarvittaessa uusi SIM-kortti

Jos SIM-kortti tai laite SIM-kortteineen löytyy, yrityksen vastuuhenkilö voi poistaa sulun Yritysten OmaElisassa: 

Avaa liittymä uudelleen Yritysten OmaElisassa

    1. Kirjaudu Yritysten OmaElisaan.
    2. Valitse etusivulta Tuotteeni ja palveluni.
    3. Siirry Puhelinliittymät-välilehdelle ja valitse avattava liittymä.
      Liittymän tiedot avautuvat. 
    4. Tee jompikumpi seuraavista:
      - Jos liittymän tiedoissa näkyy Avaa liittymä -painike, klikkaa sitä.
      - Jos liittymän tiedoissa näkyy Muokkaa-painike, klikkaa sitä. Siirryt OmaElisa Classiciin, jossa voit valita avattavan liittymän. Klikkaa liittymän tiedoista Liittymän tila -kohtaa. Jos liittymään on hankittu uusi SIM-kortti, valitse Vaihda SIM-kortti liittymän avauksen yhteydessä -valintaruutu ja syötä SIM-kortin numero. Klikkaa sitten Avaa liittymä -painiketta.

    Yrityksen vastuuhenkilö voi avata liittymän myös soittamalla Yritysasiakaspalveluun, jolloin avauksesta veloitetaan hinnaston mukaisesti.

    Huom. 

  • Jos SIM-korttia ei löydy, voit tiedustella uutta korttia yrityksesi vastuuhenkilöltä tai hakea liittymääsi uuden SIM-kortin lähimmästä Elisa Myymälästä
  • Jos kadonneessa laitteessa on ollut käytössä eSIM, täytyy liittymälle tilata uusi eSIM tai SIM-kortti. eSIM on laitekohtainen, eikä samaa eSIM:ä voida enää aktivoida uudelle laitteelle.