Saitko Traficomilta viestin verkkotunnuksen tietojen tarkistuksesta?


Traficom on ryhtynyt lähettämään keväästä 2023 alkaen fi-verkkotunnusten omistajille kehotuksia tarkistaa verkkotunnusrekisterissä olevien tietojensa oikeellisuus. For our english speaking customers, check update Traficom email about checking .fi domain information.


Viestin tarkoitus ja vastaanottajat







Onko Traficomilta tullut viesti huijaus?

Ei ole, kyseessä on täysin oikea ja aiheellinen viesti, millä pyritään varmistamaan tietojen oikeellisuutta.
 
Huomioithan, että Traficom ei koskaan pyydä ilmoittamaan tietoja viestiin vastaamalla tai viestissä olevan linkin kautta. Kaikki tietojen päivitykset tulevat Traficomille verkkotunnusvälittäjiltä. 

Tietoni eivät näy julkisesti Domain.fi osoitteessa, mitä teen?

Mitään välittömiä toimenpiteitä ei tarvitse tehdä, mikäli julkisesti aina näkyvät tiedot ovat oikein. Jos Traficomin viesti on tullut oikeaan sähköpostiosoitteeseen, tiedot ovat oikein.

Jos haluat, että yhteyshenkilön tiedot (nimi, puhelinnumero ja sähköposti) näytetään tai piilotetaan verkkotunnushausta, ota yhteyttä Yritysasiakaspalveluumme tietojen näkyvyysasetusten muuttamista varten.

Huomioithan, että tiedoista voi piilottaa ainoastaan yhteyshenkilön tiedot.

Tiedän, että sähköposti on väärin. Mitä teen?

Mikäli rekisteriin merkitty yhteyshenkilö ei enää työskentele yrityksessä tai tiedät ilmoittamasi sähköpostiosoitteen poistuneen käytöstä, otathan yhteyttä Yritysasiakaspalveluumme tietojen päivittämistä varten. 

Verkkotunnukseni tiedoissa on väärä yritys tai y-tunnus. Mitä teen?

Mikäli sopimus on väärän yrityksen omistuksessa myös Elisalla, sopimus tulee siirtää sopijanvaihtotilauksella oikealle yritykselle. Ota yhteyttä Yritysasiakaspalveluumme tietojen päivittämistä varten. 

Poistetaanko domainini, mikäli tiedot eivät ole oikein?

Väärät tiedot eivät sellaisenaan johda domainin poistamiseen. Esimerkiksi tilanteissa, joissa toinen taho vaatii asiakkaan fi-verkkotunnusta itselleen tai poistettavaksi rekisteristä, Traficom käyttää verkkotunnusrekisteriin ilmoitettua sähköpostiosoitetta asiakkaan kuulemista varten.

Mitä Elisa tekee tietojen päivittämisen eteen?

Elisa tarkistaa jokaisen Elisan kautta hankitun domainin tiedot loppuvuoden 2023 aikana. Mikäli olet ilmoittanut oikeat tiedot Elisalle, ne päivitetään Traficomille. 

En muista saaneeni tiedotetta. Miten voin tarkistaa, olenko kyseisen viestin saanut?

Voit tarkistaa saapuneet viestit sähköpostisi hakutoiminnetta käyttäen. Käytä hakusanana esimerkiksi Traficom.  

En ole saanut kyseistä viestiä, aiheuttaako tämä minulle toimenpiteitä?

Ei aiheuta. Voit toki halutessasi tarkistaa tietosi Traficomin verkkotunnushausta https://domain.fi. Tarkemmat ohjeet näet ylempää otsikon ”Omien tietojen tarkistaminen” alta. 

Ota yhteyttä Yritysasiakaspalveluumme seuraavissa tapauksissa:


  • Verkkotunnuksen tiedoissa on väärä yritys tai y-tunnus: Mikäli sopimus on väärän yrityksen omistuksessa myös Elisalla, sopimus tulee siirtää sopijanvaihtotilauksella oikealle yritykselle.

  • Sähköpostiosoite ei ole enää käytössä tai yhteyshenkilö on vaihtunut: Mikäli rekisteriin merkitty yhteyshenkilö ei enää työskentele yrityksessä tai tiedät ilmoittamasi sähköpostiosoitteen poistuneen käytöstä, tiedot voidaan tarkistaa ja päivittää Yritysasiakaspalvelussamme

  • Yhteyshenkilön tietojen näkyvyyden muuttaminen: Huomioithan, että verkkotunnushausta voi piilottaa ainoastaan yhteyshenkilön tiedot eli nimen, puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen. Muut tiedot ovat aina julkisia.