Kuuntele podcast
Tervetuloa Elisa-podcastin pariin. Sarjassa käsittelemme meidän, kumppaniemme ja asiakkaidemme parhaita kokemuksia digitalisaatiosta, ja miten se tulee osaksi kestävää tulevaisuutta.
Aiheenamme tässä jaksossa on paljon puhuttu 5G, josta keskustelemme Kimmo Pentikäisen johdolla. Vieraaksemme on saapunut liiketoimintajohtaja Petteri Svensson.
”Paljon on ollut puhetta ja odotuksia, että vuosi 2020 olisi 5G-verkon läpimurron vuosi. Miten tämä vuosi on 5G:n osalta toteutunut, Petteri?”, avaa Pentikäinen.
”5G:n osalta vuosi on toteutunut vauhdikkaasti, ehkä voi sanoa jopa dramaattisesti. Vuoden alussa lähdettiin siitä, että 5G verkko oli saatu Suomen suurimpiin kaupunkeihin – nyt ollaan siinä tilanteessa, että 1,8 miljoonaa suomalaista asuu Elisa 5G-verkon peittoalueella. Päätelaitteissa on tapahtunut hurja kehitys tänä vuonna”, kertoo Svensson.
Dramaattisen käänteen tähän toi omalta osaltaan koronapandemia, joka pakotti suuren määrän ihmisiä etätöihin. Silloin 5G:stä tuli yrityksille ensin selviytymistekijä ja pidemmässä juoksussa kilpailukykytekijä.
”Koronapandemian vuoksi yritysten tuli järjestää työntekijöille toimivat ja loistavat etätyöyhteydet. Silloin 5G on monilta osin osoittanut voimansa: se on ollut monissa lokaatioissa selkeästi paras internetyhteys”, Svensson toteaa.
Koronatilanne on tuonut uuden näkökulman siihen, miten 5G-verkko on keskeinen osa yrityksen toimintakykyä: 5G tulee tekemään merkittävän pitkävaikutteisen murroksen. Kuten 2G, 3G ja 4G aikanaan, samalla tavoin 5G tulee luomaan uusia mahdollisuuksia.
Suomessa olemme ainutlaatuisessa tilanteessa, koska elämme jo 5G-aikakautta. Itseasiassa suomalaiset käyttävät maailman eniten mobiilidataa: keskimäärin 11 kertaa enemmän kuin saksalaiset.
”Nyt on se aikaikkuna, jolloin voi hyödyntää tätä keskeistä osaa digitalisoitumisessa kestävän kilpailukyvyn luomisessa. Mitä yrityksen kannattaa tehdä, jotta hyödyntäisi tätä uutta mahdollisuutta?”, Pentikäinen kysyy.
”Yritysten kannattaa lähteä avoimin mielin ja innovatiivisesti selvittämään ja kokeilemaan, mitä 5G – yksi teknologia muiden joukossa – tarkoittaa, kun sitä yhdistellään muihin, yrityksen liiketoiminnan kehittämisen kannalta relevantteihin teknologioihin”, valottaa Svensson.
”Kysymys on tietyllä tavalla globaalista kilpailusta: Suomen yhteiskunnan kilpailukyvystä ja tietysti yksittäisten toimialojen ja yritysten kilpailukyvystä. Ennen kaikkea siitä, miten me osaamme maailmassa fiksuiten edistää kestävää digitalisaatiota ja saada siitä kilpailuetua”, Svensson kiteyttää.
Kaiken edellä mainitun saaminen konkreettiseksi vaatii käytännön kokeiluja.
”Kimmo, sinulla on erittäin vahva kokemus ja tausta kokeilulähtöisestä palvelukehityksestä. Pystytkö jakamaan jotain tiettyjä onnistumisia tästä 5G alueelta?”, Svensson kysyy.
”Olemme tuoneet kymmenen 5G-palvelua markkinoille ensimmäisenä maailmassa: etäopetusta, raskaiden koneiden etäohjausta, live-videokuvaa 8K resoluutiolla, dronepalvelua… ”, Pentikäinen listaa.
Yhtenä hyvänä esimerkkinä on HUS:n kanssa yhteistyössä innovoitu videorobotti koronahoitoon. Kaikki lähti visiosta, että videorobottien käyttö tulee yleistymään.
”Alan vahvimman teknologiatoimittajan kanssa lähdimme kumppaneina iteroimaan erilaisia käyttötapauksia. Havainnoimme, että terveydenhuolto on keskeinen ja tärkeä ala – HUS:n kanssa sitten jatkoimme iterointia. Lopulta löydettiin tämä alue, eli videorobotti koronahoidossa. Saamme robotista selkeää kustannusetua sekä laatua. Loppukäyttäjät, eli HUS:n terveydenhuollon ammattilaiset tykkäävät käyttää robottia potilastyössä. Potilaatkin ovat hymyssä suin kyseisen palvelun käyttäjinä”, Pentikäinen sanoo.
”Tämä on ollut loistava menestystarina – samalla tavoin meidän pitää löytää ratkaisuja, miten yritys voi hyödyntää 5G-yhteyttä yhdistettynä muihin teknologian transformaatioihin, kuten pilvipalveluihin ja koneoppimiseen”, Pentikäinen päättää.
Kiitos jakson vieraallemme Petteri Svenssonille. Lisää tietoa aiheesta elisa.fi/5G.