Vuoden nuoreksi muotoilijaksi valitun Pyry Taanilan kädenjälki näkyy tapahtumissa ympäri maailman. Taanila on yksi pehmomikrofonia maailmalle vievän startup-yritys Catchboxin perustajista.
Idea
“Yleisötilaisuuksissa perinteiset kapulamikrofonit ovat kömpelöitä, sillä ne on suunniteltu lavalle. Johtoihin sekoaa, ja vaikka mikrofoni olisi langaton, sen kuljettaminen kommentin esittäjälle yleisön keskelle on hidasta ja kiusallista. Olemme kehittäneet maailman ensimmäisen yleisön käyttöön suunnitellun mikrofonin. Juontaja voi heittää pehmeäkuorisen langattoman Catchboxin kysyjälle, joka voi taas heittää sen seuraavalle. Tapa on nopea, tekee tilaisuudesta rennon ja aktivoi ihmisiä osallistumaan.”
Miten mullistatte maailmaa?
“Ennen kaikkea haluamme avata ihmisten asenteita, sillä aktiivinen kommunikaatio synnyttää uusia ideoita, ja sitä kautta me luomme arvoa tähän maailmaan. Tuomme yleisölle teknologiaa, jota kukaan muu ei ole kaupallistanut. Heti ensimmäisten prototyyppiemme jälkeen saimme ympäri maailmaa myönteistä palautetta. Havaitsemamme mikrofoniongelma on globaali.”
Ketkä ovat asiakkaitanne?
“Asiakkaistamme erottuu selkeimmin tapahtumateollisuus. Toinen tärkeä ryhmä on opetussektori, missä aktiivisia ovat erityisesti itse rahoistaan päättävät ammattikorkea- ja yliopistotasoiset oppilaitokset. Tosin ala-asteilla Catchboxin avulla voitaisiin rakentaa paljonkin leikkimielisiä aktiviteetteja. Kolmantena ovat isot yritykset, jotka ostavat Catchboxeja omia sisäisiä tilaisuuksiaan varten. Esimerkiksi IT-firma Evernote käyttää mikrofoniamme viikkokokouksissaan.”
Kuinka löydätte asiakkaat?
“Tilanne on sinänsä herkullinen, että pääsääntöisesti asiakkaat löytävät meidät. Suuri osa uusista asiakkaista kokeilee Catchboxia jossakin, mikä herättää heidän kiinnostuksensa, mutta sen jälkeen meiltä vaaditaan vielä paljon kovaa myyntityötä. Otamme yhteyttä myös suuryrityksiin, jotka haluamme asiakkaiksemme.”
Mistä raha tulee?
“Toimimme kokonaan tulorahoituksella. Alussa saimme tukea Keksintösäätiöltä, ELY-keskukselta ja Tekesiltä. Tuet eivät olleet isoja, mutta alkuvaiheessa sitäkin korvaamattomampia, sillä tuotekehitys on kallista. Haluamme kasvaa oman tulorahoituksen turvin ja pitää myös ohjakset omissa käsissämme, sillä ulkopuoliset investoinnit eivät ole kasvun itseisarvo. Mutta totta kai lisärahoitus on pidettävä pöydällä, jos kasvuaikataulua pitääkin nopeuttaa.”
Millainen tiimi teillä on?
“Tiimissämme on reilu kymmenen henkeä. Esiin voisi nostaa erityisesti energisen toimitusjohtajamme Timo Kauppilan, joka on jaksanut valaa uskoa silloinkin, kun muilta se on ollut loppua. Toinen tärkeä henkilö on tuotannostamme vastaava sähköinsinööri Mikelis Studeris ja kolmas ensimmäinen vakituinen työntekijämme Egils Zanders, joka on ollut korvaamaton erityisesti logistiikan suunnittelussa. Tuotekehitys, hallinto, myynti ja markkinointi on Suomessa ja tuotanto Latviassa.”
Kenen kanssa kilpailette?
“Tuotteemme on ainoa lajissaan, joten suoraa kilpailua ei ole ollut. Olemme kilpailleet lähinnä muiden yleisön aktivointikeinojen kuten erilaisten äänestyssovellusten kanssa. Jo nyt on kuitenkin merkkejä siitä, että muut ovat heränneet. Kahden vuoden päästä kilpailutilanteemme on varmasti hyvin erilainen. Siihen mennessä meidän on vahvistettava brändiämme ja asemaamme eri markkinoilla.”
Seuraavat askeleet?
“Syksyn aikana julkaisemme päivitetyn version tuotteestamme ja avaamme nykyistä isomman, noin 300 neliön tehtaan Latviassa, koska kohtuuhintaista käsityötä on Suomesta vaikea löytää. Euroopan markkinoita ajatellen Latvia helpottaa logistiikkaamme. Samalla vahvistamme partneriverkostojamme ja kasvatamme sitä kautta myyntiämme. Loppuvuodesta olemme avaamassa myyntikonttoria Bostoniin. Tällä hetkellä toimimme Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoilla, mutta aiomme tutkia Aasiasta, Etelä-Amerikasta, Venäjältä ja Etelä-Afrikasta saamiamme signaaleja ja avata tietämme myös näille markkinoille.”
Design Forum Finland valitsi Pyry Taanilan vuoden 2015 nuoreksi muotoilijaksi. Valinta julkistettiin 2.9.2015.
Teksti ja kuvat: Juho Paavola