Kuukauden startup: Faralong

Lukuaika 2 min

Startup-yritys Faralong pyrkii ryhmämatkamarkkinoille. Yrityksen co-founder Kalle Viira (kuvassa) kertoo, kuinka yritys aikoo muuttaa maailmaa.

Idea

”Faralong on elämyksellisten ryhmämatkojen verkkokauppa, joka yhdistää matkailijan ja kohdemaan matkaoperaattorin toisiinsa. Haluamme tehdä ryhmämatkailulle saman, minkä Uber on tehnyt taksikyydeille ja Airbnb majoituksille: muuttaa perinteisen bisneksen ansaintamallin ja toimintatavan palvelun käyttäjän eduksi.”

Miten mullistatte maailmaa?

“Poistamme turhat välikädet matkailijan ja kohdemaassa toimivan paikallisen matkaoperaattorin väliltä. Perinteisen matkatoimiston kulurakenne edellyttää satojen eurojen katetta. Joku räätälöi pakettia, painetaan esitteitä, on myyntivirkailijoita ja iso toimisto. Meidän mallissamme tuote tulee suoremmin toimittajalta, se myydään verkkokaupalla ja yksityisellekin ryhmälle matkan voi ostaa parilla napin painalluksella. Näin yhdeltä asiakkaalta perittävä palvelumaksu on merkittävästi pienempi kuin perinteisessä matkatoimistossa. Lisäksi matkan hinta laskee sitä mukaa kuin ryhmän koko kasvaa. Miksi matkailija maksaisi matkatoimistolle 700 euroa katetta 25 matkailijan ryhmän kanssa matkustamisesta, kun hän voisi maksaa 150 euroa katetta ja matkustaa vain perheensä kanssa?”

Ketkä ovat asiakkaitanne?

”Faralongin kohderyhmänä ovat kaukomatkailijat, opastettujen kiertomatkojen käyttäjät ja omatoimimatkailijat kaikkialla maailmassa.”

Kuinka löydätte asiakkaat?

”Tärkeimmät kohdemaat ovat aluksi Iso-Britannia, Hollanti, Tanska ja Ruotsi. Tulemme tekemään paljon sähköistä kampanjointia lanseerauksessa. Lisäksi jalkaudumme perinteisiin matkailutapahtumiin. Meidän pitää rakentaa alusta lähtien luottamus uudelle matkailubrändille.”

Mistä raha tulee?

”Faralongin ansainta perustuu jokaisesta ostetusta matkasta saatavaan komissioon. Suora verkkokauppa edullisella kustannusrakenteella mahdollistaa pienen katteen. Olemme keränneet 500 000 dollarin alkurahoituksen. Viisi pääomasijoittajaa löytyi nopeasti. Faralongiin ovat sijoittaneet Proxy Ventures, Vision+ ja kolme kansainvälistä matkaoperaattoria. Proxy Venturesin tiimi on ollut mukana luomassa Supercellin brändiä ja on myös Faralongin brändin ja ilmeen takana.”

Millainen tiimi teillä on?

”Minulla ja toisella perustajalla Juha Viitalalla on kymmenien vuosien työkokemus matkailubisneksestä. Omistamme myös matkatoimisto Mandala Travelin. Lähdimme rakentamaan tiimiä siltä pohjalta, että teemme Faralongista kansainvälisen verkkokaupan ja brändin. Mietimme, kuka tuntee Suomessa parhaiten matkailualaa, ja kysyimme mukaan hallitukseen Tuomo Meretniemeä, Aurinkomatkojen entistä toimitusjohtajaa. Kansainvälisen verkkokaupan osaajina löytyi Edvard Groundstroem Rovion tiimistä ja Samuli Melanko Momondosta.”

Kenen kanssa kilpailette?

”Ensimmäinen kilpailija on se, mihin ihmiset rahansa käyttävät. Toinen kilpailija se, minkälaiseen matkailuun he rahansa käyttävät. Vasta kolmantena tulee se, mistä he matkansa ostavat. Kansainvälisiä kilpailijoitamme ovat perinteiset, isot seikkailumatkatoimistot Peak Adventure Travel Group ja G Adventures. Suomessa kilpailemme muun muassa oman matkatoimistomme Mandala Travelin kanssa. Monet ovat jo sanoneet, että mehän tuhoamme Mandala Travelin bisneksen. Ihan en sitä usko, mutta jos pystymme kannibalisoimaan Mandala Travelin nykyisen liiketoiminnan, pystymme tuhoamaan kaikki maailman Mandala Travelin kaltaiset matkatoimistot. Silloin olemme onnistuneet vielä sunniteltuakin paremmin.”

Seuraavat askeleet

”Edessä on vielä suuri haaste: go-to-market, lanseeraus ja asiakkaiden löytäminen. Avaamme verkkokaupan kesäksi, ja siitä varsinainen työ alkaa.”

Katso video:

Teksti ja kuvat: Juho Paavola, video: Faralong