Kansainvälinen Lead Association piti vuoden merkittävimmän työpajansa Fiskarsissa. Elisan tukema tapahtuma kokosi eturivin kapellimestarit jakamaan tietotaitoaan alan nuorille huipuille.
Koronavirus pysäytti maailman, mutta samalla se on myös tarjonnut yllättäviäkin mahdollisuuksia. Nuoria musiikkialan lahjakkuuksia mentoroivan Lead Foundationin perustajiin kuuluva Frances Maunder huomasi, että sinfoniaorkesterien ollessa tauolla niiden kapellimestarit olivat vapaana.
”Täysin poikkeuksellinen vuosi. Ei näin käy koskaan, tavallisesti he ovat jatkuvasti esiintymässä ympäri maailmaa”, Maunder sanoo.
Leadille tämä merkitsi sitä, että sellaiset nimet kuin Jukka-Pekka Saraste, Esa-Pekka Salonen, Klaus Mäkelä, Sakari Oramo sekä musiikkitaiteen ´grand old man´ Jorma Panula olivat vapaana Fiskarsissa elokuussa järjestetylle master class -tapahtumalle.
”Oli todella hieno nähdä, kuinka omistautuneita kokeneet kapellimestarit ovat olleet ajatukselle osaamisensa välittämisestä. Jokaisella on omat ammattisalaisuutensa, mutta samalla ikä ja kokemus ovat luoneet uskallusta jakaa ja kertoa myös esimerkiksi omista mokailuista. Sellainen on todella tärkeää”, Maunder sanoo.
Digitalisaatio nopeasti klassisen musiikin tueksi
Monen muun alan tapaan myös klassisessa musiikissa on pitänyt ottaa digiloikka nopeutetulla aikataululla. Hyvä esimerkki on juuri Elisan tukema Fiskarsin master class -tapahtuma, jota saattoi seurata katsomossa tai livestreamin kautta myös kotisohvalta.
Paikallinen tapahtuma sai maksavaa yleisöä useilta eri mantereilta. Työpajojen ja konserttien seuraamisen lisäksi digiyleisö pääsi myös haastattelemaan kapellimestareita.
”Covid-19 on pakottanut musiikkialan luovuuteen ja löytämään uusia ratkaisuja, joista osa kuolee pois ja osa jää varmasti elämään ja kehittymään.”
Kuvan stiriimaus käy jo helposti. Maunderin mukaan suurempi kysymys esimerkiksi orkesteriteoksissa on se, miten monipuolinen ja vivahteikas äänimaailma kyetään taltioimaan ja välittämään laadukkaasti livenä verkon yli.
”Kun siitä saadaan riittävän helppoa, striimaamisesta voi tulla hyvä lisä ennen kaikkea musiikin opiskeluun ja opettamiseen. En kuitenkaan usko, että digitaalisuus voi koskaan korvata aitoa konserttielämystä. Ihmiset haluavat mennä paikan päälle jatkossakin.”
Lead sparraa nuoret lahjakkuudet työelämään
Lead Foundation aloitti toimintansa vuosi sitten. Suunnittelu oli kuitenkin alkanut jo parisen vuotta aikaisemmin, kun musiikkibisneksen moniosaaja, sveitsiläinen Maunder, norjalainen entinen balettitanssija ja agentti Sarah Osa ja kapellimestari Jukka-Pekka Saraste havaitsivat ongelman.
”Musiikkialan koulut antavat hyvää ja monipuolista opetusta. Se ei kuitenkaan yksin riitä valmistumisen jälkeen, kun kapellimestarien tai soittajien on löydettävä urapolkunsa, agenttinsa ja tavat markkinoida itseään. Sen ongelman halusimme ratkaista”, Maunder sanoo.
Juuri oman itsensä markkinointi on asia, jossa Lead haluaa auttaa. Ennen maailmassa riitti, kun oli taitava. Enää se ei ole sanottua. Digitaalinen julkaiseminen on mahdollistanut sen, että jokainen voi olla esillä. Kyse on siitä, miten omat taitonsa osaa tuoda julki.
”Agentti on tärkeä, niin myös esimerkiksi se miten osaa luoda näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Ne ovat kuitenkin vain seurauksia tärkeimmän kysymyksen ratkaisemisesta. Ensimmäisenä jokaisen nuoren on vastattava kysymykseen, kuka on ja millä juuri hän erottuu.”
Leadin opiskelijat tasapainoilevat valmistumisen ja työelämän kynnyksellä. Moni on päätynyt mentoroitavaksi kapellimestarin oppilaana, mutta työpajoihin on myös avoimia hakuja. Seula on tiukka, Maunder sanoo.
”Oppilaat pääsevät altistamaan itsensä palautteelle. Sitä on siedettävä paitsi yleisöltä myös ennen kaikkea orkesterilta. Kapellimestarilla on muutama minuutti aikaa vakuuttaa uusi orkesteri taidoistaan. Sellaista ei koulussa voi harjoitella.”
Hyvässä sponsorisuhteessa molemmat hyötyvät
Pandemian vaikutukset näkyvät musiikkialalla myös entistä tiukemmalle kiristetyissä sponsorien rahahanoissa.
”Se jakaa esiintyjiä. Toiset kykenevät pitämään itseään hyvin esillä digitaalisesti välitettyjen kotikonserttien ja sosiaalisen median avulla, mutta kaikilta se ei onnistu. Suuri kysymys on se, minkälaisen lähestymistavan valtiot ja suuryritykset ottavat kulttuuria kohtaan.”
Elisa oli yksi Fiskarsin masterclass-tapahtuman tukijoista. Maunderin mielestä yhteistyö heijasti hyvin sitä, mistä sponsoritoiminnassa hedelmällisimmillään on kyse. Raha ja logo ovat tärkeitä, mutta hyvä sponsorityö on moniulotteisempaa ja keskustelevaa.
”Elisan kanssa olemme jakaneet samanlaiset arvot ja kulttuurin siitä, miten asioita haluamme kehittää yhdessä. Haluamme itse jakaa ajatuksiamme, ja toisaalta meille on tärkeää kuulla liike-elämän asiantuntijoiden ajatuksia. Hyvä sponsorisuhde on hedelmällinen molemmille osapuolille”, Maunder sanoo.
Kuvat: Haliz Yosef.