Tietokonemurheet eivät liene vieraita kenellekään meistä, mutta onneksi niistä voi oppia.
Listasimme kuusi yleisintä IT-ongelmaa, joiden vuoksi yrittäjät ottavat yhteyttä Elisan Yritysguruun.
Teksti: Hanna Kangasniemi
Jokainen meistä on sekä työssä että vapaa-ajalla ainakin jollakin tavoin riippuvainen tieto- ja viestintätekniikasta. Täten jokaiselle meistä on myös tuttua laitteiden toimimattomuus, ohjelmien jumittaminen ja usein myös tietojen häviäminen. Elisan Yritysguru-palvelun asiantuntijat listasivat kuusi yleisintä kysymystä, joiden vuoksi yrittäjät ottavat säännöllisesti yhteyttä Yritysgurun ammattilaisiin. Oletko sinäkin kohdannut nämä kaikki?
1. Pilvipalvelua ei ymmärretä
Pilvipalvelu on käsitteenä tekniikkaa tarkemmin tuntemattomille usein hankala, sillä sanan alle piiloutuu useita erilaisia ja eri tavoin toimivia ohjelmia ja palveluita. Esimerkiksi täysin verkkopalveluna toimivat sosiaalisen median palvelut on helppo ymmärtää pilvipalveluksi, mutta myös monet perinteisesti omalle tietokoneelle paikallisesti asennetut ohjelmat ovat siirtyneet pilvipalvelumalliin. Useimmille tutuin esimerkki on Microsoftin Office 365.
”Nykyään suurin osa ohjelmista ladataan netistä ja toimii netissä. Tämä tarkoittaa, että kyseessä on pilvipalvelu. Jos on aiemmin ladannut esimerkiksi Officen ohjelmat levykkeeltä tai optiselta levyltä, pilvipalvelu voi sanana hämmentää. Saamme tasaisin välein soittoja, joissa halutaan tietää, miten pilvipalvelu oikein toimii. Moni ei ole sisäistänyt, että esimerkiksi sähköposti on pilvipalvelu.”
2. Tietojen siirtäminen vanhasta uuteen
Itse ohjelmien lisäksi myös tiedot ja tiedostot siirtyvät usein pilveen. Tästä on paljon hyötyä, sillä oman koneen kiintolevyn sijaan pilvipalvelun kautta tietoihin pääsee käsiksi useilta eri laitteilta. Pilvitallennus helpottaa usein myös tietojen jakamista vaikka työkavereiden tai perheenjäsenten kesken. Moni yrittäjä tuskailee kuitenkin pilvipalveluiden käyttöönoton kanssa.
”Pilvipalvelut on yhtä helppo ellei helpompi ottaa käyttöön kuin levyltä ladattavat ohjelmatkin aikanaan. Vaikka ohjelma saataisiin käyttöön, soittoja tulee kuitenkin esimerkiksi käyttöoikeuksien jakamisesta tai esimerkiksi tietojen siirtämisestä vanhasta järjestelmästä uuteen. Helpoimmalla selviää, jos it-tukeen soittaa ennen kuin on luopunut vanhasta järjestelmästä. Näin vältytään turhalta pelastustyöltä ja taataan, että vanhat tiedot saadaan turvallisesti siirrettyä uuteen.”
3. Laitteet hidastelevat
Tietokoneen hidastelu mitä erilaisemmista syistä on asia, johon useimmat ovat valitettavasti jo tottuneet. Mutta onneksi asialle voi useimmiten tehdä jotain. Käyttäjän ei tarvitse osata ratkoa kaikkia ongelmia, mutta asiantuntijan selvitystyötä voi auttaa omilla muistiinpanoilla.
”Lähes 80 prosenttia käyttäjistä kokee jossain vaiheessa ongelmia koneen hidastelun tai toiminnan takkuamisen kanssa. Muisti ei riitä, on virusepäilyjä, kone kaatuilee. Yllättävän moni on ladannut ilmaisohjelmia tuntemattomista osoitteista ja jättänyt virusturvan hoitamatta. Ennen kuin soittaa it-tukeen, kannattaa kirjoittaa muistiin, milloin ongelma alkanut, miten se näyttäytyy ja missä tilanteissa. Se nopeuttaa asian käsittelemistä.”
4. Nettiyhteys pätkii
Yhteiskuntamme, työmme ja vapaa-aikamme siirtyy kovin ajan enemmän verkon varaan, mikä lisää verkkopalveluiden luotettavuuden lisäksi myös korkeita vaatimuksia luotettavalle ja nopealle verkkoyhteydelle. Erilaiset nettiyhteyden toimimattomuuteen tai hidasteluun liittyvät kysymykset ovat hyvin yleisiä ja onneksi monissa tapauksissa tilannetta voidaan myös saada parannettua.
”Pätkivistä tai toimimattomista laajakaista- ja mobiilidatayhteyksistä tulee tasaisesti soittoja. Usein ongelma johtuu laitteiden asetuksista. Esimerkiksi datapalveluiden käytön mahdollistavissa APN-asetuksissa (Access Point Name) voi olla virhe. Myös SIM-kortti saattaa olla lukkiutuneessa tilassa. Joskus asiakas taas on ostanut esimerkiksi tabletin, jossa on vain wi-fi-yhteys, eikä SIM-korttia voi asentaa. Ennen kuin soittaa tukeen, kannattaa myös käydä katsomassa palveluntarjoajan sivulta mahdolliset vikatiedotteet.”
5. Tunnukset ovat kadonneet
Useimmat ihmiset tuntevat vahvan salasanan käsitteen, mutta harmillisen usein laiskuus johtaa saman salasanan käyttöön useissa eri palveluissa. Tämä toimintatapa on hyvin riskialtis, sillä yhteen verkkopalveluun tehty tietomurto voi johtaa salasanan paljastumiseen, jolloin hyökkääjä saa automaattisesti pääsyn myös moniin muihin palveluihin.
Erilaisten salasanojen hallitsemiseen ei kuitenkaan kannata käyttää muistilappuja, sillä tarjolla on monia hyvä sovelluksia salasanojen hallintaan.
”Salasanat saattavat unohtua, varsinkin jos kone kirjautuu palveluihin automaattisesti. Kun salasanaa tarvitaan muutoksia tai uusia laitteita varten, se ei olekaan tallessa. Yleensä kaikilla palveluntarjoajilla on jokin salasanan palautustoiminto. Salasanasavottaa voi helpottaa hankkimalla salasanapalvelun, jossa kaikki salasanat ovat yhden vahvan salasanan takana olevassa pilvipalvelussa.”
6. Tiedostot ovat hävinneet
Sanonnan mukaan tietoa ei ole olemassakaan, ellei se ole tallessa vähintään kolmessa paikassa. Tämän voi ajatella kärjistykseksi, mutta tosiasiassa valokuvia ja muita tärkeitä tietoja häviää ihmisten tietokoneilta usein ja paljon. Syy voi olla joko laitteen rikkoutumisessa, ohjelmavirheessä tai haittaohjelmassa, joten tärkeät tiedot on aina syy varmuuskopioida vähintään yhteen ylimääräiseen paikkaan.
“Tietojen ja tiedostojen katoamista voi ehkäistä tallettamalla tiedot pilvipalveluun tai tekemällä säännöllisesti varmuuskopioita. Hankalissakin tilanteissa tiedot on usein mahdollista palauttaa.”
Vinkit antoivat Yritysgurun asiantuntijat Tommi Kantonen ja Jarkko Nieminen.
Lue myös
Yritysguru vinkkaa: Tietoturva kuntoon
Ring, ring ja rautakauppa vastaa
Yritysguru pelastaa Perhejuristit linjoja pitkin
Salasanattomuudella helpotetaan elämää ja lisätään tietoturvaa