Uusia asioita ja tulosta syntyy yhdessä tekemällä

Lukuaika 2 min

Elisalla tärkeää on asiakkaan kuunteleminen ja sopivien ratkaisujen löytäminen yhdessä tekemällä ja kokeilemalla.

Oululainen Huovisen leipomo ulkoisti IT-palvelunsa Elisalle, jotta se pystyisi keskittymään ydinliiketoimintaansa. Aiemmin huolta olivat aiheuttaneet esimerkiksi tietoturva, jonka pettäminen pysäyttää äkkiä yrityksen koko toiminnan.

Yrittäjä haluaakin IT-kumppanilta pitävää tietoturvaa, helppoutta, luotettavuutta ja henkilökohtaista palvelua.

Asiakkaiden kuunteleminen ja heidän liiketoimintansa ymmärtäminen ovat ytimessä, kun Elisa auttaa yritysasiakkaitaan. Ratkaisujen löytäminen yhdessä on a ja o, jotta digitaalisten ratkaisujen avulla saadaan varmistettua turvallinen liiketoiminta, kestävä kasvu ja jopa uusia innovatiivisia palveluja.

Edistyksellisyys on konkreettisia tekoja

Elisan tarjoamat teknologiat ja palvelut hyödyttävät yhtä lailla niin pieniä verkossa toimivia startupeja kuin perinteisiä pk-yrityksiäkin. Perus-IT:n lisäksi kaikenlaiseen liiketoiminnan kehittämiseen löytyy keinot digitalisaatiosta ja uusista teknologioista.

“Elisa on satsannut vahvasti muun muassa 5G-teknologian tuomiseen kaikkien saataville, mutta tekniikka sinällään kiinnostaa vain harvoja. Sen sijaan se, miten sen avulla saadaan kehitettyä liiketoimintaa kiinnostaa kaikkia yrittäjiä. Edistyksellisyys on tekoja, ei puheita tai teoriaa”, Elisan yrittäjäasiakkuuksista ja myynnistä vastaava myyntijohtaja Noora Lainio sanoo.

“Me olemme läsnä, kuuntelemme asiakkaita, heidän ongelmiaan ja toiveitaan ja tarjoamme siltä pohjalta ratkaisuja, jotka voidaan toteuttaa nykyteknologian avulla. Saamme itsekin uusia oivalluksia kuuntelemalla asiakkaita ja kokeilemalla heidän kanssaan. Kokeiluissa saa olla rohkeutta ja riskinottoakin. Näin syntyy tuloksia”, Lainio sanoo.

“Asiakkaiden tarpeista lähtevä kokeileva muutos voi tapahtua myös omassa toiminnassamme. Pandemian myötä osa myymälöiden myyjistä siirtyi ketterästi palvelemaan verkossa chatin kautta.

Chatissa on pystynyt varaamaan myös etätapaamisia helposti. Asiakkaat ovat voineet hoitaa asioita turvallisesti etäyhteydessä mutta kasvotusten tutun myyjän kanssa”, Lainio kertoo.

Hyppy uuteen onnistuu hyvän digikumppanin kanssa

Digiloikka onnistuu helpoiten oman digikumppanin kanssa. Koronapandemia antoikin vauhtia monen pk-yrityksen hypylle uudenlaiseen digitaaliseen tekemiseen. Samalla se mahdollisti myös oman liiketoiminnan kehittämisen uudelle tasolle.

Hyppy uuteen on vaatinut uusien työvälineiden ja tekemisen mallien omaksumista nopeassa tahdissa. Elisalaiset ovat olleet monen yrittäjän digikumppanina, samalla sekä auttamassa että oppimassa yrittäjiltä, miten heidän työtään voi parhaiten helpottaa.

“Olemme Elisalla halunneet auttaa yrittäjiä selviämään uudenlaisessa tilanteessa. Auttaminen on onnistunut parhaiten, kun olemme saaneet ymmärrystä yrittäjien tarpeista.

Tämä taas on onnistunut muun muassa tekemällä yhteistyötä Suomen Yrittäjien kanssa: olemme saaneet suoran yhteyden suomalaisen yrittäjän arkeen”, kertoo Nora Airas, joka vastaa Elisalla kumppaniyhteistyöstä ja asiakaskokemuksen kehittämisestä yrittäjämyynnissä.

Yritysten digiloikkaa on viety eteenpäin paitsi tarjoamalla välineitä etätyöhön myös erilaisilla koulutuksilla, joita on järjestetty vuoden sisällä useita kymmeniä yhdessä Suomen Yrittäjien aluejärjestöjen kanssa. Osa on ollut teknisiä, kuten Microsoft Teams – ja tietoturvakoulutuksia.

Osassa koulutuksissa on katsottu yhdessä tulevaisuuteen: miten kehittää liiketoimintaa digitalisaation avulla. Yrittäjien hyvinvointiakaan ei unohdettu, vaan asiaa on ollut muun muassa jaksamisesta ja unen merkityksestä.

“Esimerkiksi Rohkea voittaa aina – onnistuneita asiakaskohtaamisia -webinaarissa haluttiin rohkaista arjen esimerkkien avulla kivijalkayrittäjiä kohtaamaan asiakkaitaan verkossa uusin tavoin”, Airas kertoo.

Vuorovaikutus asiakkaiden kanssa kehittää myös Elisan palveluita

Myös Elisan omien palveluiden kehitys tapahtuu yhteistyössä kumppaneiden ja asiakkaiden kanssa.

“Yksi onnistunut tapa kehittää asioita yhdessä asiakkaiden kanssa on Elisa Raati. Siinä mukana olevat noin 1000 yrittäjää ja kuluttajaa voivat osallistua konkreettisesti Elisan palvelukehitykseen kyselyiden ja palautteiden muodossa”, Airas kertoo.

Palaute on ollut kiittävää: ”Hienoa, että olette järkänneet tällaisen raadin. Tuntuu, että olette aidosti kehittämässä asioita asiakkaan näkökulmasta, ei vain organisaation näkökulmasta!”

Samalla kun kehitämme omaa toimintaamme, kehitämme myös yhteisöä ja autamme sitä onnistumaan omissa tavoitteissaan ja tarpeissaan”, Airas kiteyttää.


Palvelemme sinua:

Henkilökohtaista palvelua myymälöissä

 


Lue myös

Oma verkkotunnus tuo yrittäjälle uskottavuutta ja turvallisuutta

Yrittäjä ei jää yksin Elisan asiakkaana

IT-palvelujen automaatio parantaa asiakaskokemusta

Etätyökalusteita valmistavan Selkan moderni tehdas perustuu 5G-verkkoon