Asetukset ja hallinta
Paikallinen hallinta
Käyttäjätunnus
- admin
Salasana
- Sama kuin langattoman verkon salasana, löytyy modeemin tarrasta (WLAN Key/ WiFi Key/ WLAN-salausavain)
Langattoman verkon (WLAN/ WiFi) asennus
Laite luo oletuksena kaksi langatonta (WLAN/WiFi) verkkoa jotka ovat salausavaimella suojattuja. Langattomien verkkojen tiedot löydät laitteen pohjassa olevasta tarrasta. Langattoman verkon toiminnan parantamiseksi sijoita laite tilassa keskeiselle paikalle, pois muiden elektroniikkalaitteiden läheisyydestä. Älä aseta laitetta lattialle. Langattoman verkon toimivuuteen liittyviä ohjeita löydät täältä.
On suositeltavaa kokeilla kumpi taajuuksista toimii paremmin käyttöpaikassasi. Jos mahdollista, käytä modeemin luomaa 5 GHz:n taajuudella toimivaa langatonta verkkoa.
- Avaa tietokoneen tehtäväpalkin WLAN/WiFi-kuvake.
- Valitse avautuvasta listasta DN9245W-modeemin muodostaman langattoman verkon nimi.
- Valitse Yhdistä ja seuraa sen jälkeen ohjeita salausavaimen syöttämiseksi.
- Jos et ole vaihtanut verkon nimeä (SSID) ja salausavainta (WLAN Key), löydät ne laitteessa olevasta tarrasta. Lisätietoja langattomaan verkkoon yhdistämisestä eri laitteille löydät laitteesi käyttöoppaasta.
WLAN-nimen ja salasanan vaihtaminen
Voit parantaa WLAN-verkon turvallisuutta vaihtamalla sen nimen ja salasanan säännöllisesti.
- Kirjaudu laitteen hallintasivulle osoitteessa http://192.168.100.1/.
- Valitse Kotiverkko > WLAN-asetukset > Perusasetukset.
- Valitse Ota WLAN käyttöön ja klikkaa Tallenna.
- Klikkaa WLAN-salaus ja syötä uusi langattoman verkon nimi kohtaan SSID.
- Valitse Turvallisuustila-asetukseksi WPA2-PSK.
- Kirjoita uusi salasana kohtaan Esijaettu WPA-avain. Käytä muiden parametrien oletusasetuksia.
- Muista tallentaa muutokset Tallenna-painikkeesta.
Muista juuri määrittämäsi uusi langattoman verkon nimi ja salasana. Sinua pyydetään antamaan tämä salasana, kun yhdistät langattomia laitteita, esimerkiksi tietokoneen, modeemin langattomaan verkkoon Salasana annetaan vain ensimmäisellä yhdistämiskerralla.
Ominaisuudet
Tyyppi
- Hybridimodeemi (ADSL2+/VDSL ja Mobiilireititin)
WLAN
- WLAN 802.11n 3x3 MIMO 2,4GHz, maks. nopeus 300Mbit/s
- WLAN 802.11ac 4x4 MIMO 5GHz, maks. nopeus 1.3Gbit/s
- N-standardin WLAN edellyttää WPA2-salauksen käyttöönottoa ja tukea kummaltakin laitteelta.
- AC-standardin WLAN edellyttää tukea kummaltakin laitteelta.
- WPS-tuki
- WLAN on oletuksena päällä WPA-salattuna. SSID (langattoman verkon nimi) ja salausavain (langattoman verkon salasana) löytyvät laitteen pohjassa olevasta tarrasta.
- Langattoman verkon hallinta laitteen lähihallinnasta osoitteessa http://192.168.100.1/
- Jos käytössäsi on useita WLAN-laitteita samaan aikaan, on suositeltavaa yhdistää osa laitteista DN9245W:n luomaan 2,4 GHz:n WLAN-verkkoon ja osa 5GHz:n WLAN-verkkoon.
NAT
- Oletuksena päällä.
DHCP
- Oletuksena päällä.
Liitännät
- 4 x Ethernet LAN
- 1 x USB
- 1 x RJ11 (DSL)
- 2 X SMA (ulkoinen antenniliitin)
Merkkivalot
Power
- Vihreä: Laitteen virta on kytketty.
- Punainen vilkkuu: Laitteessa on toimintahäiriö. Jos vika ei poistu muutaman minuutin kuluessa sammuta virta ja käynnistä uudelleen.
- Pois päältä: Laitteen virta ei ole kytketty WAN
DSL
- Vihreä: DSL-linkki on toiminnassa
- Vihreä vilkkuu: DSL-linkkiä ollaan aktivoimassa
- Pois päältä: DSL-porttia ei ole aktivoitu onnistuneesti
INTERNET-valo
- Vihreä: Internet-yhteys on muodostettu. Voit aloittaa yhteyden käyttämisen laitteen avulla.
- Vihreä vilkkuu: Tiedonsiirto käynnissä internet-yhteyden kautta.
- Pois päältä: Internet-yhteyttä ei ole muodostettu.
MODE
- Turkoosi: Laite on yhdistynyt 4G-verkkoon
- Sininen: Laite on yhdistynyt 3G-verkkoon
- Punainen vilkkuu: SIM-korttia ei ole asetettu, se on lukittu tai viallinen
- Pois päältä: Laite ei ole kytkeytynyt mobiiliverkkoon
BONDING
- Palaa syaanina: Hybridi-toiminto on käytössä, DLS- ja LTE-GRE-tunnelit on muodostettu onnistuneesti.
- Tasainen vihreä: Hybridi-toiminto on käytössä, LTE-tunneli on muodostettu onnistuneesti, mutta DSL-tunneli on epäonnistunut.
- Palaa sinisenä: Hybridi-toiminto on käytössä, DSL-tunneli on muodostettu onnistuneesti, mutta LTE-tunneli on epäonnistunut.
- Palaa punaisena: Hybridi-toiminto on käytössä, sekä DSL- ettäLTE-tunnelit eivät toimi.
- Pois päältä: Hybridi-toiminto ei ole käytössä
WLAN
- Vihreä: WLAN-yhteys on muodostettu
- Vihreä vilkkuu:
- Tiedonsiirto käynnissä langattoman lähiverkkoyhteyden kautta
- WPS-toiminto on käynnissä tai WPS kättelyssä on tapahtunut virhe
- Pois päältä: WLAN-toiminto ei ole käytössä
LAN1-LAN4
- Vihreä: Vähintään yksi Ethernet-portti on yhdistetty internetiä käyttävään laitteeseen (kuten tietokoneeseen) verkkokaapelilla.
- Vihreä vilkkuu: Vähintään yksi Ethernet-portti on yhdistetty internetiä käyttävään laitteeseen verkkokaapelilla ja tiedonsiirto käynnissä.
- Pois päältä:
- Liittimeen ei ole kytketty laitetta
- Kytketty laite on pois päältä tai se on viallinen
VoIP
- Tämä toiminto ei ole käytössä.
SIGNAL
- Vihreä: Ilmaisee mobiiliverkon signaalinvoimakkuutta
- Pois päältä: Mobiiliverkon signaalia ei havaita tai laitteeseen ei ole kytketty SIM-korttia
Vianselvitys
Yleisimmät ongelmatilanteet, joita VN9245W hybridimodeemin käytössä saattaa esiintyä.
Modeemin tehdasasetusten palautus
Jos laite toimii puutteellisesti (esim. yhteys pätkii tai ei muodostu ollenkaan), modeemille kannattaa tehdä tehdasasetusten palautus. Tehdasasetusten palautus on suositeltavaa tehdä myös aina ohjelmistopäivitysten jälkeen, jos laitteen toimivuudessa esiintyy ongelmia. Tämä siitä syystä, että päivitysten yhteydessä laitteen muistiin voi jäädä mm. asetuksia edellisestä ohjelmistoversiosta, jotka pyyhkiytyvät laitteen muistista vasta tehdasasetusten palautuksen jälkeen.
Tehdasasetusten palautus tehdään painamalla laitteen takana olevaa reset-painiketta n. 10 sekuntia terävällä esineellä, kuten nuppineulalla tai suoraksi taitetulla klemmarilla. Teräväkärkistä kynää voi myös käyttää, mutta huomaa, että monesti kynänkärki on liian lyhyt ja/tai paksu eikä se tällöin mahdu painamaan reset-painiketta reset-aukossa pohjaan asti, jolloin laite ei palaudu tehdasasetuksiin.
WLAN-yhteys pätkii
Jos WLAN-yhteys pätkii, niin yksi syy tähän saattaa olla modeemin automaattinen WLAN-kanavan haku, jota kaikki WLAN-verkkosovittimet eivät välttämättä osaa käsitellä oikein. Tästä johtuva ongelma korjaantuu vaihtamalla WLAN-kanava manuaalisesti johonkin kanavaan väliltä 1-11.
WLAN-yhteys hidas
Jos WLAN-yhteys on hidas, yksi syy tähän voi olla tukossa oleva 2,4 GHz:n langattoman verkon taajuusalue. Jos päätelaite tai langattoman verkon sovitin tukee 5 GHz:n taajuutta, kannattaa laite yhdistää siihen verkkoon.