WLAN-verkon ominaisuudet ja ongelmatilanteet

Lue vinkit langattoman verkon (WLAN tai WiFi) käyttämiseen ja ongelmatilanteisiin.

Tietoa langattomasta verkosta

WLAN-verkon kantavuus

WLAN-verkon kuuluvuus eli signaalin kantavuus riippuu mm. rakennuksen rakenteista, huonekaluista, jakamosta ym. esteistä. Esimerkiksi paksu kivi- tai tiiliseinä saattaa estää signaalin siirtymisen tilojen välillä.

Langattoman verkon kuuluvuus on sisätiloissa noin 30-50 metriä, mutta yllä mainitut seikat saattavat lyhentää matkaa huomattavasti. Ulkotiloissa kuuluvuus saattaa olla jopa 300 metriä, jos maasto on tasainen, eikä matkalla ole esteitä. Tämän vuoksi langaton reititin/modeemi kannattaa sijoittaa tilassa mahdollisimman esteettömälle paikalle signaalin kulkua ajatellen.

WLAN-laitteiden yhteensopivuus

WLAN-laitteille on tarkkaan määritetyt standardit, joiden pitäisi taata kaikkien laitteiden yhteensopivuus keskenään. Tällöin kaikkien laitteiden pitäisi osata keskustella keskenään asetusten määritysten jälkeen. Joissain tilanteissa langaton yhteys ei kuitenkaan muodostu kahden eri laitteen välille, vaikka yhteyttä on kokeiltu vaihtelevilla asetuksilla.

Tällaisessa tilanteessa ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin odottaa uusia päivityksiä modeemiin tai tietokoneen ajureihin tai vaihtaa laite toiseen.

WLAN-verkon maksiminopeus

Suurimmassa osassa modeemeista langattoman verkon teoreettinen maksiminopeus on 300 Mbit/s. Tämä on kuitenkin vain teoreettinen luku, joka on saavutettu laboratoriotesteissä, parhaalla mahdollisella pakettikoolla ja yksisuuntaisella liikenteellä. Käytännössä pakettikoko vaihtelee ja liikenne on aina kaksisuuntaista, joten todellinen maksimi on noin 120 Mbit/s.

Jos käyttämäsi langattoman verkon alueella on muitakin langattomia verkkoja, ei voida käyttää täyttä kaistanleveyttä, vaan nopeus on korkeintaan 60 Mbit/s. Jos käytössäsi on edullisempi tietokone, jossa on vain yhden antennin vastaanotin, saattaakin nopeus olla vain 30 Mbit/s. 30 tai 60 Mbit/s on melko normaali langattoman verkon nopeus kaupunkialueella.

Yhdistäminen langattomaan verkkoon (WLAN/WiFi)

Tarvitset langattoman verkon nimen ja salasanan, jotta voit yhdistää tietokoneesi, tablettisi, älypuhelimesi tai muun laitteen langattomaan verkkoon. Verkon tiedot löytyvät modeemissa tai reitittimessä olevasta tarrasta tai laitteen mukana tulleesta käyttöoppaasta. Uudet modeemit ja muut langatonta verkkoa lähettävät laitteet luovat verkon taajuuksille 2,4 GHz ja 5 GHz.

Laitteen yhdistäminen langattomaan verkkoon ensimmäistä kertaa

  1. Tarkista langattoman verkon nimi (SSID) ja salasana (WLAN/WiFi salausavain/key) modeemin tai reitittimen tarrasta tai käyttöoppaasta.
  2. Etsi langattoman verkon nimeä vastaava verkko laitteesi langattomien yhteyksien luettelosta ja valitse Yhdistä. Suosittelemme käyttämään 5 GHz:n langatonta verkkoa, koska se on ruuhkattomampi taajuus. Modeemin/reitittimen luoman 5 GHz:n verkon nimen päätteenä on 5G.
  3. Laitteesi pyytää verkon salasanaa, joka on modeemin/reitittimen tarrassa tai käyttöoppaassa mainittu salasana (yleensä salasana, avain tai key, jonka edessä on lyhenne WEP, WPA tai WPA2*).
  4. Kun oikea salasana on syötetty, laitteesi yhdistyy langattomaan verkkoon.

*) WEP, WPA, WPA2 ovat langattoman verkon salaustekniikoita. Yleensä asetukset ovat päätelaitteissa valmiina. Jos valitset salaustapaa, suositeltava vaihtoehto on WPA2.

Langattoman verkon taajuuksien 2,4 GHz ja 5 GHz erot

Pienempi 2,4 GHz:n taajuus ruuhkautuu helposti tiheästi asutuilla alueilla ja kerrostaloissa. Siksi laitteet kannattaa ensisijaisesti yhdistää ruuhkattomampaan, ja paremman yhteyden mahdollistavaan, 5 GHz:n langattomaan verkkoon.

5 Ghz langattomalla verkolla saat paremmat nopeudet yhteydellesi, mutta verkon kuuluvuus on heikompi kuin 2,4 Ghz verkossa. Jos käyttöympäristösi on suuri tai käyttöpaikan ja modeemin välillä on useampi este, eikä langaton verkko toimi kunnolla 5 Ghz verkolla, kokeile toimivuutta myös 2,4 Ghz verkossa pidemmän kantaman vuoksi. Lyhyemmillä etäisyyksillä kannattaa aina käyttää 5 Ghz taajuutta.

WLAN-yhteyden toimivuus on huono

Langaton yhteys (WLAN/WiFi) on hyvin altis käyttöympäristön häiriöille ja yleensä syy huonoon toimivuuteen on modeemin ja laitteen välinen liian heikko signaali. Eniten signaaliin vaikuttaa modeemin/reitittimen ja laitteen välinen etäisyys sekä käytetty WLAN-kanava.

Sijoita modeemi tai reititin oikein tilaan

Valitse modeemille keskeinen paikka langatonta verkkoa käyttäviin laitteisiin nähden. Vältä väliin jääviä seiniä, esteitä ja häiriöitä aiheuttavia laitteita. Modeemia ei kannata koskaan sijoittaa esimerkiksi pöydän alle, vaan mahdollisimman keskeiselle ja avoimelle paikalle. 

Myös erilaiset esteet työskentelytilassa voivat heikentää langattoman verkon signaalia. Pahimpia signaalin heikentäjiä ovat mm. metalli ja betoni. Esimerkiksi modeemin lähelle sijoitettu digiboksikin voi aiheuttaa häiriötä langattomaan verkkoon.

Käynnistä modeemi uudelleen

Jos modeemisi on ollut yhtäjaksoisesti päällä useita viikkoja tai kuukausia, se saattaa alkaa jumittamaan ja langaton yhteys on tämän vuoksi hidas tai pätkii. Modeemin muistin loppuminen on yleensä jumittamisen syy.

Tällöin on hyvä ottaa laitteesta virtajohto irti n. 10 sekunnin ajaksi ja sen jälkeen kytkeä johto takaisin sekä käynnistää modeemi uudelleen. Varmista, että modeemi on sammuksissa tarpeeksi pitkään (muutama sekunti ei riitä), jotta jännite ehtii varmasti poistumaan laitteesta. Jos modeemi on jumissa ja virrat otetaan laitteesta pois ainoastaan pikaisesti, modeemi pysyy jännitteen vuoksi osittain käynnissä eikä jumitus tällöin poistu.

Vaihda WLAN-kanavaa

Elisan modeemeissa WLAN-kanava on oletuksena automaattisella, eli modeemi vaihtaa kanavaa sille taajuudelle, joka on ruuhkattomin.

Kanavan ruuhkaisuutta voi aiheuttaa mm. lähitiloissa olevat muut WLAN-modeemit tai -reitittimet. Jos langattoman verkon kanavaksi on määritetty esimerkiksi 6 ja lähitilassa langattoman verkon kanavaksi on määritetty kanavat 5-7 väliltä, toimivat ne saman taajuusalueen sisällä ja tästä johtuen langaton verkko voi ruuhkautua ja netti toimia hitaasti.

  • Kaikki langatonta verkkoa käyttävät laitteet (tietokoneet, tabletit, puhelimet) eivät välttämättä osaa käsitellä automaattista kanavaa oikein, joten ensimmäisenä toimenpiteenä kannattaa kokeilla pakottaa WLAN-kanava jollekin tietylle kanavalle, esim. kanavalle 11, joka on häiriösietoisin johtuen korkeammasta taajuudesta.
  • Jos kanava 11 ei poista yhteyden pätkimistä, kokeile järjestelmällisesti seuraavaksi kanavaa 10, sen jälkeen kanavaa 9 ja niin edelleen, parhaiten toimivan kanavan löytämiseksi. Yleensä parhaiten toimivia WLAN-kanavia ovat kanavat 1, 6 ja 11. 

Ohjeita WLAN-asetusten muuttamiseen löydät myös laitteen mukana tulleesta käyttöoppaasta tai laitevalmistajan sivuilta. Voit myös pyytää apua Elisa Yritysgurulta.

WLAN-yhteyden salaustyypin muuttaminen

Jos WLAN-kanavan vaihtamisesta ei ole apua, kokeile vaihtaa langattoman verkon salaustyyppiä. Elisan modeemit ovat oletuksena WPA2-salauksella. Osa vanhoista laitteista ei välttämättä tue WPA2-salausta, joten ongelmatilanteissa voit kokeilla WPA + WPA2 -salausta. WPA- tai WEP-salauksen käyttämistä ei nykypäivänä enää suositella sen heikon suojaustason vuoksi.

Siirrä modeemi kauemmas muista laitteista

WLAN-yhteyden pätkiminen voi johtua myös siitä, että modeemi ottaa muista laitteista häiriötä. Tämä voi aiheutua esimerkiksi siitä, että modeemi on sijoitettu liian lähelle digiboksia tai muuta elektroniikkalaitetta. Kokeile tällöin siirtää laitteita kauemmaksi toisistaan ja seuraa, poistuuko häiriö.

Päivitä tietokoneen WLAN-ajurit

Ongelmia WLAN-yhteyteen voi aiheuttaa myös tietokoneen WLAN-sovittimen käytössä olevat liian vanhat ajurit. Windows Update -päivitystoiminnon kautta saattaa asentua useita vuosiakin vanhat ajurit, jolloin WLAN-sovitin ei välttämättä osaa keskustella modeemin kanssa oikein.

Tarkista WLAN-sovittimesi ajurit Windowsin laitehallinnasta ja varmista sen jälkeen WLAN-sovittimesi laitevalmistajan sivuilta, että käytössäsi on varmasti uusimmat WLAN-sovittimellesi tarjolla olevat ajurit. Jos ei ole, lataa uudet ajurit laitevalmistajan sivuilta ja asenna ne käyttöösi. Asiantuntija-apua WLAN-ajureiden asennukseen saat myös Elisa Yritysgurulta.

Langatonta verkkoa tukevat lisälaitteet

Jakaako nettiyhteyttäsi useampi eri laite? Tai työskenteletkö tilassa, jossa on paksut seinät ja kerrokset huonontavat langattoman verkon kuuluvuutta? Oikeilla laitteilla langattoman yhteyden käyttö on vaivatonta ja ongelmatonta. Katso verkkolaitevalikoimamme. Voit myös hyödyntää Wifiguru-palveluamme ja kutsua asiantuntijamme paikan päälle tarkistamaan nettiyhteyden sekä tarvittaessa asentamaan lisälaitteet.

WLAN-vahvistin parantaa langattoman verkon heikkoa signaalia ja pätkivää nettiä

Yleensä pätkivän ja hitaasti toimivan nettiyhteyden syynä on langattoman verkon heikko signaali. Jos langattoman verkon kuuluvuus ei riitä hyvin, voit tilata WLAN-vahvistimen verkkokaupastamme. Vahvistin vahvistaa verkkoa erittäin paljon ja takaa sen toimivuuden koko tilassa.

Lue lisää myös Wifiguru-palvelustamme, jossa asiantuntijamme tulee paikalle tarkistamaan nettiyhteytesi tilanteen.

Vinkki!

Jos tarvitset apua WLAN-ongelmiin, saat yksityiskohtaisempaa neuvontaa Elisa Yritysgurulta.