Kaikki mahdolliset laitteen ohjelmistosta johtuvat virheet pyritään korjaamaan tulevissa ohjelmistopäivityksissä niin pian kuin mahdollista.
Ohjelmistopäivitykset
Modeemi päivitetään uusimpiin ohjelmistoversioihin automaattisesti. Laitteet päivitetään erissä, joten uusimman ohjelmistoversion päivittyminen koko laitekantaan kestää kokonaisuudessaan muutamia viikkoja päivityskierroksen alkamisesta. Yhden laitteen kohdalla päivitys kestää tyypillisesti muutamia minuutteja ja päivityksen jälkeen modeemi käynnistyy automaattisesti uudelleen.
Modeemia ei tule sammuttaa päivityksen aikana. Sen sammuttaminen ohjelmistopäivityksen aikana on mahdollista mutta ei suositeltavaa, koska laite voi silloin rikkoutua.
Modeemin resetointi (tehdasasetusten palauttaminen) on suositeltavaa ohjelmistopäivityksen jälkeen, jos sen toimivuudessa esiintyy ongelmia.
Vianselvitys
Laitteen resetoiminen
Jos TG2492s -modeemi toimii puutteellisesti (esim. yhteys pätkii tai ei muodostu ollenkaan), laite kannattaa resetoida eli palauttaa tehdasasetuksille.
Resetoiminen on suositeltavaa tehdä myös aina ohjelmistopäivitysten jälkeen, jos modeemin toimivuudessa esiintyy ongelmia. Tämä siitä syystä, että päivitysten yhteydessä laitteen muistiin voi jäädä muun muassaasetuksia edellisestä ohjelmistoversiosta, jotka pyyhkiytyvät laitteen muistista vasta resetoinnissa.
Resetointi tehdään painamalla modeemin takana olevaa reset-painiketta n. 10 sekuntia terävällä esineellä, kuten nuppineulalla tai suoraksi taitetulla klemmarilla. Teräväkärkistä kynää voi myös käyttää, mutta huomaa, että monesti kynänkärki on liian lyhyt ja/tai paksu eikä se tällöin mahdu painamaan reset-painiketta reset-aukossa pohjaan asti, jolloin modeemi ei resetoidu.
Yleisimpiä ongelmatilanteita
Kaapeliyhteyden taajuushaku kestää tyypillisesti 2-3 tuntia
Kaapeliyhteyden taajuushaku voi kestää ensimmäisellä käyttöönottokerralla sekä resetoinnin jälkeen useita tunteja. Tyypillisesti haku kestä 2-3 tuntia, mutta joissakin tilanteissa haku voi kestää myös pidempään. Tämä ei ole varsinaisesti modeemista johtuva ominaisuus vaan kaapeliverkolle tyypillisiä piirteitä, jossa maantieteellisen alueen käytössä olevan taajuuden etsimiseen menee kaapelimodeemilta oma aikansa.
WLAN-yhteys pätkii
Jos WLAN-yhteys pätkii, niin syynä saattaa olla modeemin automaattinen WLAN-kanavan haku, jota kaikki WLAN-verkkosovittimet eivät välttämättä osaa käsitellä oikein. Tästä johtuva ongelma korjaantuu vaihtamalla WLAN-kanava manuaalisesti johonkin kanavaan väliltä 1-11.
WLAN-yhteys hidas
Jos WLAN-yhteys on hidas, syynä voi olla tukossa oleva 2,4GHz:n langattoman verkon taajuusalue. Mikäli päätelaite tai langattoman verkon sovitin tukee 5GHz:n taajuutta, kannattaa laite yhdistää siihen verkkoon.