Kaapelimodeemi Arris TG2482

Arris TG2482 -kaapelimodeemin peruskäyttöön liittyvät ominaisuudet. Arris TG2482 -modeemi on käytössä Elisa Netti Lite Kaapelimodeemi -liittymässä.

Arris TG2482 -pikaopas

Arris TG2482 -siltausohje

Asetukset ja hallinta

Etähallinta

  • Ei ole

Paikallinen hallinta

  • http://192.168.0.1

Käyttäjätunnus

  • admin

Salasana

  • password
  • HUOM. Suosittelemme oletussalasanan vaihtamista tietoturvaongelmien välttämiseksi.

Langattoman verkon asennus

Modeemiin on asetettu valmiiksi turvalliset langattoman verkon (WLAN/WiFi) asetukset. Tarkista ensin langattoman verkon oletusasetukset modeemissa olevasta tarrasta.

  1. Avaa käyttämäsi laitteen (kuten tietokoneen, tabletin, älypuhelimen) asetukset ja valitse WLAN/WiFi-asetukset. Valitse "verkkojen haku", jos haku ei käynnistynyt automaattisesti.
  2. Modeemisi langattomien verkkojen nimet (SSID) löydät modeemin tarran kohdista 2,4 GHz ja 5 GHz, etsi näitä nimiä käyttämäsi laitteen löytämistä verkkonimistä.
  3. Yhdistä laitteesi modeemin langattomaan verkkoon ja syötä tarrassa oleva salausavain laitteesi sitä kysyessä. Salausavaimen eli langattoman verkon salasanan näet modeemin tarrasta kohdasta PSK.

Merkkivalot

Merkkivalojen merkitykset:

Power

  • Pimeä: Virtaa ei ole kytketty.
  • Palaa: Virta on kytketty.

US/DS

  • Vilkkuu: Laite etsii kanavataajuuksia.
  • Palaa: Laite on lukittunut kanaville. Tarkista Online-valo.

Online

  • Pois päältä: Internetyhteys ei ole käytettävissä.
  • Vilkkuu: Liittymän IP-osoitetietoja haetaan. Odota hetki.
  • Palaa: Internetyhteys on käytettävissä 

WLAN-valot (2,4 GHz, 5 GHz) 

  • Pois päältä: ko. WLAN-taajuus on asetettu pois päältä.
  • Vilkkuu: Liikennettä langattomassa verkossa.
  • Palaa: Langaton tukiasema toimintavalmiudessa.

WPS-painike

  • Pois päältä: Langaton asennus (WPS) ei aktiivinen.
  • Päällä: Langaton asennus valmiina lisäämään langattomia laitteita.

Vianselvitys

Kaikki mahdolliset laitteen ohjelmistosta johtuvat virheet pyritään korjaamaan tulevissa ohjelmistopäivityksissä niin pian kuin mahdollista.

Ohjelmistopäivitykset

Modeemi päivitetään uusimpiin ohjelmistoversioihin automaattisesti. Laitteet päivitetään erissä, joten uusimman ohjelmistoversion päivittyminen koko laitekantaan kestää kokonaisuudessaan muutamia viikkoja päivityskierroksen alkamisesta. Yhden laitteen kohdalla päivitys kestää tyypillisesti muutamia minuutteja ja päivityksen jälkeen modeemi käynnistyy automaattisesti uudelleen.

Modeemia ei tule sammuttaa päivityksen aikana. Sen sammuttaminen ohjelmistopäivityksen aikana on mahdollista mutta ei suositeltavaa, koska laite voi silloin rikkoutua.

Modeemin resetointi (tehdasasetusten palauttaminen) on suositeltavaa ohjelmistopäivityksen jälkeen, jos sen toimivuudessa esiintyy ongelmia.

Vianselvitys

Laitteen resetoiminen

Jos TG2482 -modeemi toimii puutteellisesti (esim. yhteys pätkii tai ei muodostu ollenkaan), laite kannattaa resetoida eli palauttaa tehdasasetuksille.

Resetoiminen on suositeltavaa tehdä myös aina ohjelmistopäivitysten jälkeen, jos modeemin toimivuudessa esiintyy ongelmia. Tämä siitä syystä, että päivitysten yhteydessä laitteen muistiin voi jäädä muun muassaasetuksia edellisestä ohjelmistoversiosta, jotka pyyhkiytyvät laitteen muistista vasta resetoinnissa.

Resetointi tehdään painamalla modeemin takana olevaa reset-painiketta n. 10 sekuntia terävällä esineellä, kuten nuppineulalla tai suoraksi taitetulla klemmarilla. Teräväkärkistä kynää voi myös käyttää, mutta huomaa, että monesti kynänkärki on liian lyhyt ja/tai paksu eikä se tällöin mahdu painamaan reset-painiketta reset-aukossa pohjaan asti, jolloin modeemi ei resetoidu.

Yleisimpiä ongelmatilanteita

Kaapeliyhteyden taajuushaku kestää tyypillisesti 2-3 tuntia

Kaapeliyhteyden taajuushaku voi kestää ensimmäisellä käyttöönottokerralla sekä resetoinnin jälkeen useita tunteja. Tyypillisesti haku kestä 2-3 tuntia, mutta joissakin tilanteissa haku voi kestää myös pidempään. Tämä ei ole varsinaisesti modeemista johtuva ominaisuus vaan kaapeliverkolle tyypillisiä piirteitä, jossa maantieteellisen alueen käytössä olevan taajuuden etsimiseen menee kaapelimodeemilta oma aikansa.

WLAN-yhteys pätkii

Jos WLAN-yhteys pätkii, niin syynä saattaa olla modeemin automaattinen WLAN-kanavan haku, jota kaikki WLAN-verkkosovittimet eivät välttämättä osaa käsitellä oikein. Tästä johtuva ongelma korjaantuu vaihtamalla WLAN-kanava manuaalisesti johonkin kanavaan väliltä 1-11.

WLAN-yhteys hidas

Jos WLAN-yhteys on hidas, syynä voi olla tukossa oleva 2,4GHz:n langattoman verkon taajuusalue. Mikäli päätelaite tai langattoman verkon sovitin tukee 5GHz:n taajuutta, kannattaa laite yhdistää siihen verkkoon.

Ominaisuudet

Tyyppi

  • Kaapelimodeemi

LAN

  • 4 x 10/100/1000M Ethernet

WLAN

  • IEEE 802.11b/g/n/ac yhteensopiva dual band langaton tukiasema 2,4GHz: 3x3 antennia, 802.11b/g/n, max. 300Mbps 5GHz: 4x4 antennia, 802.11n/ac Wave2 max. 2160 Mbps.
  • WLAN on oletuksena päällä WPA-salattuna.
  • SSID (langattoman verkon nimi) ja salausavain (langattoman verkon salasana = PSK) löytyvät laitteen pohjasta.
  • WLAN on sillattu ethernet-porttien kanssa. IGMP-liikennettä (multicast) ei lähetetä WLANiin.
  • WLAN-hallinta modeemin lähihallinnasta.
  • 5GHz:n verkkonimi (SSID) on merkitty oletuksena "_5G"-päätteellä. Verkkonimeä ei näy haussa mikäli laite ei tue AC-standardia.

NAT

  • Oletuksena päällä.

DHCP

  • Oletuksena päällä.

Liitännät

  • 4 x Ethernet
  • 1 x Coax (antenniliitäntä)
  • 1 x USB

Muuta

  • EURODOCSIS 3.0 yhteensopiva

Kaapelimodeemi Arris TG2482