Miksi laskuni loppusumma on aiempaa suurempi?

Jos laskusi loppusumma poikkeaa aikaisemmista, kannattaa tutustua ensin alla oleviin tilanteisiin.
Laskuerittelysi löydät Yritysten OmaElisasta.

Onko laskullasi veloituksia palvelunumeroista tai lisämaksullisista palveluista?

Laskumallista riippumatta laskullasi on aina eritelty puhelut, tekstiviestit ja lisämaksulliset palvelut. Löydät laskuerittelysi Yritysten OmaElisasta Laskut-osiosta.

Lisämaksulliset palvelut on eritelty laskun Palvelunumero- ja mobiilimaksuveloitukset -osioon. Ne eivät sisälly pakettiliittymien puhe- tai viestipaketteihin. Lisämaksullisia palveluita ovat esimerkiksi:

  • Soitot tai tekstiviestit palvelu- tai yritysnumeroihin, osallistumiset äänestyksiin tai keräyksiin
  • Palveluiden tilaaminen sovelluksen kautta

Lisämaksulliset palvelut veloitetaan palveluntarjoajan hinnaston mukaan. Voit rajoittaa lisämaksullisten palveluiden käyttöä muuttamalla palvelun estoluokkaa Yritysten OmaElisassa kohdassa Estopalvelut.

Saitko ensimmäisen laskun liittymästäsi?

Liittymä- ja lisäpalvelumaksut veloitetaan päiväkohtaisesti, joten uuden liittymän ensimmäinen lasku sisältää usein maksuja ensimmäiseltä vajaalta laskutuskaudelta.

Laskun Veloitukset ajalta -kohdasta voit tarkistaa laskun päivämäärät eli sen, miltä ajalta liittymän ja lisäpalveluiden käyttöä on veloitettu. Laskukopion ja -erittelyn löydät PDF-muotoisena Yritysten OmaElisasta Laskut-osiosta.

Ensimmäisen laskun jälkeen saat jatkossa laskun kerran kuukaudessa.

Saitko laskun jo irtisanotusta liittymästäsi?

Liittymä- ja lisäpalvelumaksut veloitetaan päiväkohtaisesti, joten lasku sisältää liittymän ja lisäpalveluiden veloitukset irtisanomiseen saakka. Liittymän ja lisäpalveluiden laskutus päättyy siihen päivään, kun muutos astuu voimaan.

Laskun Veloitukset ajalta -kohdasta voit tarkistaa laskun päivämäärät eli sen, miltä ajalta liittymän ja lisäpalveluiden käyttöä on veloitettu. Laskuerittelyn voit tarkastaa PDF-muotoisena Yritysten OmaElisasta Laskut-osiosta.

Onko liittymääsi päivitetty hiljattain?

Kun päivität liittymäsi, liittymätyyppi voi vaihtua kesken laskutuskauden. Vanhan liittymäsi laskutuksen viimeinen päivä on päivä, jolloin liittymätyypin muutos astuu voimaan. Uuden liittymän laskutus alkaa muutosta seuraavana päivänä.

Laskun erittelystä löydät tarkat päivämäärät veloituksista. Laskuerittelyn voit tarkistaa Yritysten OmaElisasta Laskut-osiosta.

Oletko käyttänyt puhelintasi ulkomailla?

Puhelimen käyttö ulkomailla on lähes poikkeuksetta kalliimpaa kuin kotimaassa, sillä puhelut, viestit ja netin käyttö veloitetaan roaming-hinnoittelun mukaan. Osa Elisan Yrityspakettiliittymistä sisältää sisältää dataroamingia EU-alueella.

Löydät lisätietoa seuraavista ohjeista ja linkeistä:

Laskukopion ja erittelyn löydät aina Yritysten OmaElisasta Laskut-osiosta.

Onko laskusi maksaminen viivästynyt ja laskullasi näkyy vakiokorvausmaksu?

Jos olemme lähettäneet sinulle maksukehotuksen, veloitamme viivästyneen maksun vakiokorvauksen seuraavalla laskullasi palveluhinnaston mukaisesti. Voit tarkastaa avoimet ja maksetut laskusi Yritysten OmaElisasta.

Huomaathan, että laskun tilan päivittymisessä voi kulua noin kolme arkipäivää. Siksi maksettu lasku voi näkyä hetken avoimena tai erääntyneenä Yritysten OmaElisassa.

Myös maksamattomien laskujen vuoksi suljetun liittymän avausmaksut tai pika-avausmaksut veloitetaan seuraavalla laskulla.

Onko liittymäsi käyttö vähäistä?

Laskuillamme on 20 euron minimilaskutusraja. Jos liittymän laskutuskauden veloitukset (liittymän käyttö- ja kuukausimaksut) jäävät alle minimilaskurajan, laskua ei lähetetä, vaan veloittamaton osuus siirtyy seuraavalle kausilaskulle. Laskusi voi siis sisältää veloituksia usealta kuukaudelta.

Jos minimilaskuraja ei ylity seuraavissakaan kausilaskuissa, lasku lähetetään viimeistään neljän kuukauden kuluttua. 

Katso lisätiedot laskutusjaksoista ja minimilaskutusrajasta.